محدودیت های مصرف عسل

همیشه به ما گفته میشه که مصرف عسل خواص بیشماری دارد و قطعا نیز همین طور است اما خوب عسل نیز همچون همه موادغذایی و دارویی در طبیعت دارای ممنوعیت و محدودیت هایی به لحاظ مصرف است. استفاده عسل در برخی از افراد ممکن است علائمی از حساسیت آلرژیک را ایجاد کند یا مصرف برخی از عسل ها می تواند باعث مشکلاتی همچون دل درد و دل پیچه شود و یا مصرف زیاد و بدون ضابطه عسل ممکن است باعث افزایش وزن شما شود. در این مقاله سعی داریم به صورت مفصل این موارد رو بررسی کنیم.

آیا مصرف عسل باعث بروز چاقی می‌شود؟

چاقی یک بیماری مرتبط با سبک زندگی و بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) مهم‌ترین بیماری در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه است. در طول دو دهه‌ی گذشته ابتلا به این بیماری رشد محسوسی در دنیا داشته‌است به‌نحوی‌که تا سال ۲۰۱۴ در حدود ۳۰ درصد مردم جهان از اضافه‌وزن رنج می‌بردند. ۵ درصد مرگ و میر دنیا نیز مرتبط با چاقی بوده‌است. دلایل عمده افزایش چاقی در سطح جهان تغییر سبک زندگی، عدم تحرک کافی و رژیم‌های غذایی پرکالری از جمله فست‌فودها و شیرینی‌ها هستند. گروهی از افراد به دلیل ترس از بروز اضافه‌وزن به دلیل شیرینی و ترکیب قندی عسل به سراغ آن نمی‌روند؛ اما این یک باور نادرست است؛ چرا که پژوهش‌های اخیر متخصصان نروژی نشان می‌دهد عسل، مناسب‌ترین شیرینی برای افراد چاق و دارای اضافه‌وزن و حتی در حال رژیم است؛ البته به شرطی که بیشتر از یک قاشق غذاخوری در روز مصرف نشود و جایگزین سایر قندها و شیرینی‌ها شود. متخصصان تغذیه می‌گویند: عسل طبیعی از جمله مغذی‌ترین محصولاتی است که سرشار از مواد معدنی ضروری بدن مانند منیزیم، پتاسیم، کلسیم، آهن و برخی ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامین‌های گروه B است و به همین دلیل مصرف روزانه آن همیشه توصیه می‌شود. مصرف متعادل عسل‌های طبیعی، سالم و خام در بلندمدت می‌تواند علاوه بر تأمین منابع قندی مورد نیاز بدن، سلامت عمومی شما را نیز تضمین نماید. البته بایستی توجه داشت که مصرف بیش‌ازحد عسل_بیش از 5 قاشق غذاخوری در روز_ و یا استفاده از عسل‌های بی‌کیفیت و تقلبی علاوه بر افزایش وزن تأثیر منفی بر سلامت شما خواهد داشت.

آیا ممکن است مصرف عسل باعث بروز آلرژی شود؟

بله؛ ازآن‌جایی که در عسل‌ها مقادیری از ذرات گرده‌گل وجود دارد، در موارد بسیار نادر و در مورد افرادی که نسبت به گرده‌گل حساسیت شدید دارند، ممکن است بعد از مصرف عسل واکنش‌هایی مانند آبریزش بینی، خارش پوست و تورم گلو، تنگی تنفس و در موارد بسیار نادرتر، شوک آنافیلاکسی دیده شود.. به‌طورکلی افرادی که با شروع فصل بهار و گل‌دهی گیاهان، دچار حساسیت‌ فصلی می‌شوند، بایستی در اولین استفاده‌شان از عسل احتیاط کنند. البته در اغلب موارد جای نگرانی نیست؛ اما در صورت بروز حساسیت باید نسبت به نوع عسل مصرفی و میزان آن دقت بیشتری داشته باشند. گرچه در برخی از منابع علمی گزارش‌هایی در مورد استفاده از عسل‌های محلی برای کاهش حساسیت‌های فصلی وجود دارد، اما به دلایل متعدد، برای افرادی که به گرده‌گل حساسیت دارند رعایت احتیاط در استفاده از عسل ضروری است.

برخی از مصرف‌کنندگان اذعان می‌کنند که با مصرف عسل دچار دل‌درد می‌شوند دلیل آن چیست؟

برخی از افرادی که دارای دستگاه گوارش ضعیفی هستند و مشکلات مرتبط با دستگاه گوارش از جمله مشکلات روده دارند، با مصرف عسل دچار سوزش سرِ دل و یا دل‌درد می‌شوند و دلیل آن نیز خاصیت اسیدی و غنی بودن از قندها به‌خصوص قند فروکتوز است. گاه ممکن است قند فروکتوز موجود در عسل در روده کوچک به‌خوبی جذب نشود و هنگامی که به روده بزرگ وارد می‌شود توسط باکتری‌ها و قارچ‌های تخمیرکننده مصرف شده و تولید مقادیر زیادی گاز ‌نماید که باعث بروز علائمی همچون نفخ، گرفتگی شکم و دل‌درد می‌شود. برای کاهش علائم از جمله نفخ، می‌توان میزان کمتری از عسل در هر وعده استفاده کرد یا نوع عسل مصرفی را تغییر داد تا اطمینان حاصل شود این علائم دیگر ایجاد نمی‌شود. در صورت بروز علائم مداوم همچون دل‌درد _بعد از مصرف عسل_ حتماً از پزشک متخصص مشورت بگیرید.

هرگونه سوال تخصصی در این زمینه داشته باشید می تونید با کارشناسان آقای عسل تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

منبع: کتاب دانستنی های محصولات زنبورعسل؛ تالیف مهندس محمد رفاهی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *