ایران مرکز تنوع عسل های با کیفیت در دنیا

عسل یک غذا یا مکمل غذایی با ارزش است که حاصل همزیستی بی شائبه زنبورهای عسل با گل ها و گیاهان است. تنوع بالای گیاهان شهدزا باعث شده است که در ایران طیف بی نظیری از عسل های با منشا گیاهی مختلف و با خواص دارویی فراوان تولید شود.

با توجه به تنوع گونه ای بالای گیاهان مولد شهد در حدود 70 درصد عسل های تولیدی در ایران به صورت چند گل بوده و در حدود 30 درصد از این عسل ها با توجه به غالبیت یک گونه گیاهی خاص به عنوان عسل تک گل شناخته میشوند.

یکی از ویژگی های رفتاری بسیار جالب و در خور توجه زنبورها پدیده ای است که محققین از آن به عنوان وفاداری به گل یا ثابت گل بودن Flower constancy, Fidelity یاد می کنند. این فرآیند رفتاری زنبورعسل باعث فعالیت بر روی گونه های گیاهی ارزشمند به لحاظ شهد در یک مرتع خواهد شد تا بتوانند حداکثر جمع آوری شهد را از گل ها داشته باشند تا در نهایت منجر به افزایش تولید و ذخیره عسل در کلنی شود. بنابراین در صورتی که در شعاع پروازی زنبورعسل پوشش گیاهی خاصی از یک گیاه غالب شهدزا (به طور مثال آویشن، کنار، رازیانه و ..) وجود داشته باشد، عسل تولید شده، با غالبیت شهد آن گیاه خاص بوده و علاوه بر خواص عمومی و مفید عسل، دارای خواص درمانی ویژه آن گیاه شهد زا و موثر در تولید عسل نیز خواهد بود. به این عسل ها، عسل تک گل Uninofloral گفته میشود.

عسل های تک گل به این معنا نیست که تنها شهد یک گیاه خاص در تولید آن عسل موثر بوده است بلکه غالبیت شهد در عسل مطرح است و معمولا عسل هایی با غالبیت بیشتر از 80 درصد شهد یک گیاه خاص به عنوان عسل تک گل آن گیاه شناخته میشود.

این عسل ها دارای رنگ، طعم و عطر منحصر به فردی بوده و تا حد زیادی طعم و مزه گیاه مولد شهد غالب را خواهند داشت.

سهم زیادی از خواص غذایی و دارویی عسل مرتبط با گیاه یا گیاهان شهدزای مرتعی و موثر در تولید عسل بوده، علاوه بر این ذرات گرده گل نیز قسمتی از خواص دارویی عسل را شامل می شوند.

این ذرات گرده گل در حین ملاقات زنبورعسل با گل ها و جمع آوری و فرآوری شهد به عسل ها افزوده میشوند و در افزایش ارزش دارویی و غذایی عسل موثر می باشند. بررسی گیاهان شهدزا و گرده زای ایران نشان می دهد که از حدود 8000 گونه گیاهی شناسایی شده در فلور گیاهان ایران بیش از 1000 گونه سهم زیادی در تامین منابع شهد و گرده کلنی های زنبورعسل دارند و در این بین تعدادی از این گونه ها به جهت شهد فراوان و تراکم و سطح پراکنش بسیار مطلوب در کشور از جایگاه ویژه ای در صنعت زنبورداری ایران و تولید عسل برخوردار هستند و امکان تولید عسل تک گلی و با غالبیت بالا وجود دارد.

بررسی های میدانی و تحقیقات علمی در زمینه عسل های ایران نشان از تنوع بی نظیری از عسل های تک گیاه دارد به نحوی که در ایران صدها نوع عسل تولید می شود که از این بین بیش از 50 نوع عسل تک گیاه با ویژگی های حسی، ارگانولپتیک و فیزیکوشیمیایی شاخص تولید می شود که ظرفیت بسیار عظیمی در این بخش جهت عرضه در بازارهای داخلی و حتی بازارهای بین المللی ایجاد نموده است.

آقای عسل با همکاری بسیار وسیع با زنبورداران متعهد و پرتلاش در سراسر کشور سعی در عرضه با کیفیت ترین عسل های تک گیاه ایران دارد به نحوی که زمینه حضور موفق و موثر عسل های ایران در بازارهای خارجی فراهم گردد تا علاوه بر حمایت از زنبورداران سخت کوش میهن عزیزمان در زمینه اعتباربخشی و هویت دهی به ناب ترین شیرینی طبیعت از مراتع بکر ایران گام های موثری را برداریم.

در این مسیر بسیار سخت و البته شیرین به همکاری و اعتماد یکایک شما خوبان نیازمندیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *