سیمای طبیعی و پتانسیل های گیاهی در ایران

ایران، هفدهمین کشور پهناور دنیاست. مساحت این کشور به بیش از 165 میلیون هکتار و مساحت خشکی‌های آن به بیش از 163 میلیون هکتار بالغ می‌شود.

از نظر موقعیت جغرافیایی، ایران در نوار خشک و نیم خشک غرب آسیا، در عرض جغرافیایی شمالی 25 تا 40 درجه و طول شرقی 44 تا 63 درجه واقع شده و بخش وسیعی از فلات ایران را در بر می‌گیرد. رشته‌کوه‌های البرز و هزارمسجد در شمال و شمال شرق ایران و رشته‌کوه زاگرس در شمال غرب تا جنوب شرق ایران، از مهمترین رشته‌کوه‌های کشور به شمار می‌رود.

کم ارتفاع‌ترین نقطه کشور با -28 متر در سواحل شمالی و مرتفع‌ترین آن با 5671 متر ارتفاع از سطح دریا در قله دماوند در رشته‌کوه البرز قرار دارد.

ایران، به علت پهناوری سرزمین، دریای مازندران در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب، رشته‌کوه‌های متعدد با دشت‌های بین آن، جلگه‌های شمال و جنوب غرب، دارای آب و هواها (اقلیم‌ها)ی متفاوت و مناطق رویشی متنوعی است. 8.5 درصد کشور را جنگل، 51 درصد آن را مرتع، 19 درصد آن را بیابان، 11 درصد را کشاورزی و بقیه را شهرها، روستاها و جاده‌ها تشکیل می‌دهد.

براساس آخرین منابع علمی در ایران بیش از 8000 گونه گیاهی خودروی رویش دارد که بیش از 2000 گونه آن به صورت انحصاری در ایران شناسایی شده است.

به لحاظ تنوع گیاهان در ایران جایگاه بیستم را در دنیا داریم و بدین لحاظ وضعیت مطلوبی در کشور وجود دارد که یک ظرفیت عظیم برای زنبورداری ایجاد شده است. خیلی از این گونه های گیاهی به جهت تولید شهد، گرده، بره موم و عسلک در زنبورداری حائز اهمیت هستند و برخی از این گیاهان به دلیل تولید شهد فراوان و تراکم بالا امکان تولید عسل تک گیاه وجود دارد.

اغلب گیاهان مورد استفاده زنبورعسل جز گیاهان دارویی و معطر محسوب شده و به همین جهت عسل های ایران دارای عطر و طعم فوق العاده و خواص دارویی فراوانی هستند که می تواند در سبد سلامت خانوار ایرانی قرار گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *