تاثیر عسل بر بیماری های قلب و عروق

بیماری های قلب و عروق یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در جهان است و داشتن یک رژیم غذایی سالم حاوی ترکیبات موثره در کنترل و کاهش خطر ریسک بیماری های قلبی به عنوان یکی از روش های موثر مورد توجه متخصصان این حوزه است. از آنجایی که روند درمان و فرآیند بیمارستانی بیماری های قلبی و عروقی یک روند بسیار  پرهزینه برای سازمان های متولی بهداشت کشورها و همچنین عموم بیماران است؛ تاکید به روند پیشگیری مقدم بر درمان است و در این بین جالب است بدونید که فرآورده های زنبورعسل می توانند با تاثیرات گسترده بر روند پیشگیری و کاهش خطرات و عوارض بیماری های قلبی سلامت عمومی جامعه را تامین نماید. البته در این بین تاکید ویژه بر فرآورده های طبیعی، تازه، سالم و باکیفیت زنبورعسل است و قطعا محصولات تقلبی و بی کیفیت که اغلب به عنوان عسل طبیعی به فروش میرسند جایی در این بین نخواهد داشت. اگر علاقه مندی شما به نحوه تاثیر عسل در درمان بیماری های قلبی زیاد است می توانید در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

تاثیر عسل بر بیماری های قلب و عروق

سیستم قلب و عروق مسئول خون رسانی به بدن می‌باشد، خونی که اکسیژن و مواد مغذی را به بافت های بدن حمل می‌کند. قلب خون را به داخل سرخرگ ها پمپ کرده و مواد غذایی و اکسیژن توسط سیستم عروقی به بافت ها می رساند و هنگام بازگشت به قلب مواد زائد را جمع‌آوری و به قلب بر می گرداند.

بیماری‌ها‌ی قلبی و عروقی مهمترین عامل مرگ در جهان هستند به‌نحوی‌که عامل یک سوم مرگ و میر در آمریکا و ایران را شامل می‌شوند. تحقیقات علمی ثابت نموده‌است که رادیکال های آزاد اکسیژن دار (ROS) و استرس های اکسیداتیو (RO) نقش بسیار مهمی در بسیاری از بیماری‌ها‌ از جمله بیماری‌ها‌ی قلبی و عروقی دارند. استرس اکسیداتیو عدم‌تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن است. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های حاوی اکسیژنی با الکترون‌های جفت‌نشده هستند. آن‌ها ممکن است باعث واکنش‌های شیمیایی زنجیره‌ای در بدن شوند، چون با مولکول‌های دیگر به‌راحتی واکنش نشان می‌دهند. این واکنش‌ها اکسیداسیون نامیده می‌شوند و ممکن است مفید یا مضر باشند. از طرف دیگر، آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که می‌توانند بدون بی‌ثبات‌کردن خود، یک الکترون به رادیکال آزاد بدهند. وقتی تعداد رادیکال‌های آزاد آن‌قدر زیاد باشد که تعادل‌شان با آنتی‌اکسیدان‌ها به‌هم بخورد، ممکن است شروع به آسیب‌رساندن به بافت چربی، DNA و پروتئین‌ها در بدن کنند.

تاثیر عسل بر بیماری های قلب و عروق

یکی از روش‌های جلوگیری از استرس اکسیداتیو، دریافت آنتی‌اکسیدان کافی از طریق رژیم غذایی است. میوه‌ها و سبزی ها و مواد سالم و طبیعی همچون عسل منبع بسیار خوبی از مواد آنتی‌اکسیدان هستند. عسل طبیعی به جهت دارا بودن طیف وسیعی از ترکیبات پلی‌فنولی و فلاونوئیدی با اثر آنتی‌اکسیدانی تاثیر مطلوبی در کنترل واکنش‌های اکسیداتیو و کاهش ریسک بیماری‌ها‌ی قلبی و عروقی همچون تصلب شرائین، فشارخون بالا و سکته های قلبی دارد.

مطالعات علمی متعدد نشان از همبستگی بالای اثر آنتی‌اکسیدانی و مهار رادیکال های آزاد با میزان ترکیبات پلی‌فنولی عسل دارد. فلاونوئیدهای عسل با اقدامات اصلی زیر خطر بیماری عروق کرونری قلب را کاهش می‌دهند: گشادسازی عروق کرونری، کاهش توانایی تبدیل پلاکت ها به لخته، مهار اکسیداسیون LDL (کلسترول بد)، افزایش کلسترول خوب(HDL)، و بهبود لایه درونی رگ های خونی.

تاثیر عسل بر بیماری های قلب و عروق

عسل به جهت داشتن ترکیبات فلاونوئیدی دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و همچنین غنی‌بودن از ویتامین‌های گروه B به ویژه ویتامین B6، سطح هموسستئین را کاهش می‌دهد. هموسیستئین اسید آمینه غیر پروتئینی حاوی گوگرد است. شواهد اپیدمیولوژیکی نشان می ‏دهد که هیپرهموسیستئینمی خفیف با افزایش خطر بیماری آترواسکلروز و موارد سکته مغزی ‏ارتباط دارد. هیپرهموسیستئینمی عامل خطر مستقل ‏Coronary Heart Disease‏ است.‏ افزایش دریافت این ویتامین‌ها با مصرف عسل موجب کاهش سطح هموسیستئین خون و کاهش خطر ‏بیماری‌ها‌ی قلبی- عروقی گردد.

عسل با فعال کردن سسیستم گردش خون و کاهش کلسترول تاثیر مثبتی در کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌ها‌ی قلبی عرقی دارد. عسل با کاهش میزان کلسترول و تری گلیسرید خون و افزایش HDL خون می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌ها‌ی قلبی و عروقی موثر باشند.

تاثیر عسل بر بیماری های قلب و عروق

مطالعات مختلف حاکی از تاثیرات مثبت عسل در کاهش و بهبود فشار خون، کاهش ریسک تصلب شرائین و سکته های قلبی و به طور کلی بیماری‌ها‌ی قلبی و عروقی دارد. جایگزین کردن عسل به‌عنوان یک ماده طبیعی سالم به جای سایرشیرین‌کننده‌های مصنوعی همچون قند و شکر در بلند مدت ریسک بیماری‌ها‌ی مختلف قلب و عروق را کاهش می‌دهد.

هرگونه سوال تخصصی در این زمینه داشته باشید می تونید با کارشناسان آقای عسل تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

منبع: کتاب دانستنی های محصولات زنبورعسل؛ تالیف مهندس محمد رفاهی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *