مصرف عسل در ماه رمضان

مصرف عسل در ماه رمضان

مصرف عسل در ماه رمضان به عنوان یک نعمت بهشتی که سرشار از انرژی و سلامتی است افزایش می یابد. استفاده از عسل برای تازه خوری در سفره های سحر و افطار و یا در تهیه کیک و شرینی و آشپزی بسیار مرسوم است. عسل یک محصول طبیعی است که سرشار از انرژی بوده و اشتهاآور می باشد و می تواند بهترین منبع تامین کربوهیدرات و قندها در طول دوره روزه داری روزه داران عزیز باشد. مصرف عسل برای ایجاد یک طعم و بافت دلپذیر و همچنین شیرین کننده در تهیه کیک، شیرینی، دسرها، نوشیدنی ها و شربت های مختلف یک پیشنهاد خوشمزه و جذاب برای سفره های سحر و افطار ماه مبارک رمضان است.
عسل یک شیرین کننده سالم
عسل یک شیرین کننده سالم و طبیعی است که برای هزاران سال یکی از مهمترین مواد شیرین کننده و انرژی زای مورد استفاده بشر بوده است. وجود قندهای طبیعی و مواد موثره دارویی باعث شده که عسل طبیعی یک شیرین کننده بسیار مطلوب برای استفاده انسان باشد و از حدود 10 هزار سال پیش، انسان در جستجوی عسل طبیعی از صخره های رفیع تا درختان بلند را زیر و رو کرده است تا بتواند از خواص این نعمت بهشتی بهره مند شود. فلسه وجودی تولید عسل برای زنبورعسل نیز در همین انرژی زایی عسل نهفته است به نحوی که تمام تلاش و هوشمندی زنبورعسل؛ تولید محصولی است که بتواند بیشترین انرژی را در روزهای کمبود انرژی تامین کند. عسل انرژی نهفته خورشید در تاریکی کندو است و استفاده عسل علاوه بر شیرینی و انرژی بخشی؛ سهم موثری در تامین سلامت ما دارد.
فواید سلامتی عسل برای روزه داران
عسل یک غذای سرشار از انرژی و سلامتی است که می تواند در تامین انرژی کوتاه مدت و بلند مدت سلول ها و اندام های بدن بسیار مفید باشد. در مدت زمان روز  که به طور معمول بدن 10 تا 17 ساعت هیچ گونه ماده غذایی دریافت نمی کند، داشتن یک رژیم غذایی سالم و طبیعی که بتواند انرژی و ریزمغذی های ضروری مورد نیاز بدن را تامین کند بسیار اهمیت دارد. عسل یک محلول اشباع از قندهای ساده و پیچیده است. در عسل طبیعی بیش از 45 قند مختلف شناسایی شده است و غالبا از قندهای ساده و زودهضمی همچون فروکتوز، گلوکوز، ساکارز و مالتوز تشکیل شده است قندهای موجود در عسل سریعا وارد جریان خون شده و انرژی مورد نیاز سلول های بدن را تامین می کند. مازاد این قندها به صورت پلی ساکارید ذخیره ای ارزشمندی به نام گلیکوژن در کبد و عضلات ذخیره می شود. به طور میانگین در بدن هر فرد معمولی 450 تا 550 گرم گلیکوژن قابل ذخیره است. میزان متناسب فروکتوز به گلوکوز موجود در عسل باعث می شود که این قند سریعا به فرم گلیکوژن در عضلات و کبد ذخیره شود و در زمان های مورد نیاز در اثر فعالیت هورمونی انسولین تبدیل به قند گلوکوز شده و انرژی مورد نیاز برای اندام های مختلف به ویژه عضلات و سلول های عصبی را تامین نماید. در واقع در مدت زمان روزه داری یا ورزش های سنگین که بدن نیاز به قند دارد، گلیکوژن تاثیر بسزایی در تامین انرژی بدن ایفا می کند. در زمانی روزه گرفتن در طول روز به ویژه در ساعات پایانی نزدیک به افطار بدن با یک کمبود انرژی و قندهای ساده روبرو می شود و با افت قند خون در بدن در طی فعالیت هورمونی و در ادامه آزادسازی آنزیمی به نام گلیکوژن فسفریلاز؛ گلیکوژن شروع به شکستن نموده و به قند گلوکوز تبدیل می شود. قند گلوکوز سریعا وارد جریان خون می شود و از افت بیشتر قند خون جلوگیری به عمل می نماید. عسل یک منبع غنی از  فروکتوز و گلوکوز است که می تواند بدن را برای تامین گلیکوژن کبدی و عضلات یاری نماید.
عسل یک قند طبیعی و  بهترین جایگزین قندهای مضر
عسل یک قند کاملا طبیعی است و بهترین جایگزین برای قندهای مضری همچون قند و شکر و مرباهای صنعتی و نبات می باشد. عسل و خرما دو نوع از بهترین قندهای طبیعی برای ماه رمضان محسوب میشوند. این قندها مضرات و مشکلات شکر و شیرین کننده های مصنوعی را نداشته و می توانند بهترین منبع تامین قند و انرژی بدن در ماه رمضان باشند. عسل علاوه بر تامین قندهای مورد نیاز بدن می تواند در تامین سهمی از ویتامین ها، مواد معدنی، آمینواسیدهای ضروری، ترکیبات آنتی اکسیدانی و مواد ضدالتهابی موثر باشد. در واقع با مصرف عسل در ماه رمضان علاوه بر تامین قندهای ضروری و مورد نیاز بدن تاثیرات دارویی و درمانی عسل نیز اثرات شفابخشی را برای بدن ایفا می کند. یک شیرین کننده سالم و طبیعی با اثرات دارویی و درمانی برای ماه رمضان که کالری خالص نیست و مضرات قند و شکر را ندارد.
جلوگیری از پر خوری و کاهش افت قند خون
روزه داران در افطار با افت قند خون مواجه می شوند و این افت قند خون باعث پرخوری زیادی می شود که می تواند سلامتی را به خطر بیندازد و موجب چاقی شود. استفاده از یک لیوان شربت عسل و آب لیمو و یا شربت عسل و خاکشیر در اول افطار به سرعت قند خون شما را تنظیم می کند و از پرخوری بیش از حد شما جلوگریی می کند. قندهای ساده موجود در عسل سریعا قند مورد نیاز سلول ها را تامین می کنند و مانع از پرخوری و مصرف بیش از حد غذا میشود. با تامین قندها سریعا ضعف و بی حالی برطرف شده و بدن دوباره انرژی می گیرد. در واقع عسل یک منبع انرژی سریع برای سلول هاست که از این بابت هم می تواند سلامتی شما را تامین کند و این نگرانی که در طول ماه رمضان چاق شوید را برطرف می کند.
کاهش تشنگی در طول ماه مبارک رمضان
علیرغم فواید بسیار زیاد روزه برای سلامت بدن اما تشنگی، ضعف، بی حالی و گرسنگی از علائم روزه داری است. داشتن یک رژیم غذایی سالم و طبیعی که بتواند تمامی ریزمغذی های ضروری بدن اعم از پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها، عناصر معدنی و .. را تامین کند؛ در ماه رمضان بسیار ضروری است. در ادامه این مقاله دستور تهیه چند نوشیدنی سالم برای وعده های سحر و افطار به شما آموزش داده می شود تا بتوانید به سادگی آن را در منزل تهیه کنید. تا علاوه بر رفع عطش و تشنگی لذت و حس خوب روزه گرفتن را در شما دوچندان نماید.
  • شربت عسل و لیمو:
یک لیوان آب ولرم + یک لیموی تازه عمانی یا شیرازی + یک قاشق عسل طبیعی این شربت ساده و طبیعی را می توانید به راحتی در وعده های سحر و افطار آماده کنید. پیشنهاد ما برای تهیه این شربت سالم و خوشمزه استفاده از عسل روزانه آقای عسل یا عسل خارکیوار می باشد. توجه داشته باشید این شربت را خیلی سرد میل نکنید و بهتر است کمی ولرم باشد تا تاثیر بیشتری داشته باشد. سرکه انگبین یا سکنجبین دستورهای بسیار مختلفی  دارد که در این مقاله به آن اشاره کرده ایم اما به طور خیلی ساده و مختصر می توانید از سرکه طبیعی سیب یا سرکه طبیعی انگور به همراه کمی عسل این نوشیدنی طبیعی و  سالم را تهیه کنید. یک لیوان سرکه طبیعی + یک قاشق عسل طبیعی را خوب هم بزنید و مخلوط کنید. البته در سرکه انگبین طب سنتی مراحل خاص خود را دارد که به طور مفصل در این مقاله به آن پرداخته ایم
  • شربت خاکشیر عسل
یک قاشق چای خوری خاکشیر + یک لیوان آب ولرم + یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی شربت خاکشیر عسل یکی از محبوب ترین شربت ها برای سفره های افطار ماه رمضان است. سعی کنید دو ساعت قبل از افطار این شربت خوشمزه را تهیه کنید تا به خوبی خاکشیرها لعاب بیندازد و از فواید بسیار زیاد آن بهره ببرید.
  • شیر عسل
مصرف یک لیوان شیر ولرم به همراه یک قاشق غذاخوری عسل در شب قبل از خواب به داشتن یک خواب آرام و کاهش اضطراب و تنظیم خواب شما بسیار موثر است. با داشتن یک خواب راحت و خوب بدن به خوبی تازه می شود و در طول روز سرحال تر و قبراق تر خواهید بود. برای تهیه شیرعسل می توانید از عسل بهارنارنج استفاده کنید. بهترین پیشنهادات برای مصرف در ماه رمضان از بین محصولات مختلف آقای عسل: عسل روزانه، عسل هفت اقلیم، عسل خارکیوار، عسل خارچوبه، عسل آویشن، عسل بهارنارنج و عسل سماق بهترین پیشنهادت ما برای ماه رمضان است.

خرید عسل های مناسب ماه مبارک رمضان
با 20% تخفیف ویژه ماه میهمانی شیرین خدا

عسل روزانه 2 کیلوگرمی

عسل چندگیاه و اقتصادی

560.000 تومان

504.000 تومان

عسل هفت اقلیم 800 گرمی

565.000 تومان

452.000 تومان

عسل خارکیوار ممتاز 800 گرمی

445.000 تومان

356.000 تومان

عسل آویشن ویژه 350 گرمی

330.000 تومان

280.500 تومان

عسل بهار نارنج ممتاز 800 گرمی

505.000 تومان

454.500 تومان

عسل سماق ویژه 350 گرمی

260.000 تومان

221.000 تومان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *