خواص ژل رویال

یکی از خواص ژل رویال که قرن ها از آن استفاده می شده و می شود می توان به عنوان یک دارو و مکمل غذایی نام برد. در واقع ، قدمت آن به زمان ارسطو در یونان و حتی مصر باستان برمی گردد. عصاره ژل رویال وقتی روی پوست استفاده می شود یا می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، عوارض جانبی مرتبط با شیمی درمانی را برطرف کرده و علائم قبل از قاعدگی را تسکین دهد.

ژل رویال چیست؟

ژل رویال، شیر زنبورعسل، ژل سلطنتی، غذای ملکه یا اکسیر جوانی ماده ای شیری مقوی است که توسط زنبورهای کارگر تولید می شود و برای تحریک رشد در 72 ساعت اول زندگی لاروها به آن ها خورانده می شود. لاروهایی که به مدت طولانی از ژل رویال تغذیه می کنند، تبدیل به زنبورهای ملکه میشوند. در حقیقت، ملکه زنبورعسل در تمام طول زندگی خود ژل رویال میخورد
ژل رویال به دلیل داشتن تنوع بالایی از کربوهیدرات، اسید چرب و پروتئین یک ماده غذایی فراسودمند شناخته میشود. این مکمل غذایی به طور معمول حاوی حدود 60-70 درصد آب ، 10-16 درصد قند ، 12-15 درصد پروتئین ، 2-3 درصد ویتامین ، اسیدهای آمینه و نمک و همچنین 3-6 درصد چربی است. البته بایستی توجه داشت که درصد این ترکیب ها بسته به منطقه و نوع تغذیه زنبورعسل تا حدی می تواند متفاوت باشد.
نام ژل رویال یا ژل سلطنتی از آنجا ناشی می شود که برای پرورش و تکامل زنبورهای ملکه استفاده می شود. نباید این ماده را را با زهر زنبور یا گرده زنبور عسل اشتباه گرفت!

خواص ژل رویال

برخی از خواص ژل رویال شامل درمان دیابت نوع 2 ، بیماری های کبد، تب یونجه، آسم، مشکلات خواب (بی خوابی) ، ضعف و علائم ناشی از سرطان ، زخم پای دیابتی ، علائم یائسگی، ناباروری، زخم معده، کلسترول بالا و اختلالات پوستی است. . همچنین با تقویت سیستم ایمنی بدن و معکوس کردن علائم پیری به عنوان یک ماده مقوی جهانی عمل می کند. بعضی از افراد حتی آن را روی پوست سر می گذارند تا رشد مو را تقویت کند و حتی به شادابی بهتر پوست کمک می نماید.
ژل رویال حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می توانند با سرطان مقابله کرده و ایمنی بدن را تقویت کنند. این شامل انتقال دهنده های عصبی حیاتی است که سلامت مغز را تقویت می کند و اختلالات مانند آلزایمر را دفع می کند. این محصول همچنین تعادل هورمون را حفظ می کند و ممکن است سلامت جنسی را تقویت کند.

1. علائم یائسگی را کاهش می دهد

زنان با مشکلات یائسگی مانند استرس، بی اختیاری ادرار و مسائل جنسی می توانند با استفاده از ژل رویال بر روی پوست تسکین پیدا کنند. در واقع یکی از خواص ژل رویال بهبود عملکرد ادرار و فعالیت جنسی برای زنان 50-60 ساله است که در نتیجه کیفیت زندگی آنها را بهبود می بخشد. همچنین گرگرفتگی را تسکین می دهد و اثرات محرک جنسی عمومی را تقویت می کند.

2. سطح کلسترول را متعادل می کند

در حالی که بیشتر ما غذای شیرین و خوشمزه را با کلسترول بد مرتبط می کنیم، اما این مسئله در مورد ژل رویال صدق نمی کند! تحقیقات علمی جدید نشان داده است که گنجاندن اصولی ژل رویال در رژیم غذایی می تواند میزان کلسترول “بد” شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، بنابراین به شما کمک می کند تا از مشکلات قلبی عروقی مانند سکته و حمله قلبی و همچنین تصلب شرایین جلوگیری کنید.

3. کنترل فشار خون

تحقیقات نشان داده است که برخی از پروتئین های موجود در ژل رویال می توانند بر میزان فشار خون افراد تأثیر بگذارند. پروتئین معروفی به هیدرولیزات  در ژل رویال ممکن است در طولانی مدت بر فشار خون تأثیر بگذارد. ژل رویال همچنین حاوی پتاسیم است، که یک گشاد کننده عروق است و استرس قلب و عروق را کاهش می دهد. وقتی این اجزا با هم ترکیب می شوند ، به جلوگیری از انواع بیماری های قلبی کمک می کنند.

4. علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را تسکین می دهد

تحقیقات نشان می دهد که مصرف ژل رویال و گرده زنبورعسل به صورت خوراکی برای چند دوره قاعدگی برخی از علائم PMS از جمله تورم ، افزایش وزن و تحریک پذیری را از بین می برد. در واقع ژل رویال تاثیر مطلوبی بر فعالیت جنسی بانوان و کاهش بیماری های مرتباط با این سندروم دارد.

5. سیستم ایمنی را بهبود می بخشد

ژل رویال می تواند پاسخ ایمنی طبیعی بدن شما را در برابر ویروس ها و باکتری های خارجی تقویت کند. اسیدهای چرب و پروتئین های اصلی ژل رویال می توانند فعالیت ضد باکتری را تقویت کنند ، که ممکن است از عملکرد سیستم ایمنی پشتیبانی کند و موارد عفونت را کاهش دهد. با این حال ، بیشترین اطلاعات مربوط به تحقیقات آزمایشگاهی و حیوانی محدود می شود. بنابراین ، از مطالعات آینده هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد.

6. عملکرد مغز را بهبود می بخشد

ژل رویال حافظه کوتاه مدت را تقویت کرده و ضمن تقویت یادگیری، به بهبود عملکردهای عصبی نیز کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در ژل رویال نیز نقشی حیاتی در بهبود و پیشگیری از بیماری های تخریب عصبی از جمله آلزایمر دارند. علاوه بر این، همچنین عملکرد شناختی را تقویت می کند و آسیب مغزی ، به ویژه سلول های مرده مغز را برطرف می کند.

7.  مشکلات ناباروری

گرچه مشخص نیست ژل رویال چه نقشی در درمان ناباروری دارد ، اما ممکن است رویالاکتین و هورمون های استروئیدی موجود در ژل رویال بر باروری انسان تأثیر مثبت بگذارد. رویالاکتین پروتئینی است که مورفولوژی ملکه را تعیین می‌کند و به او کمک می‌کند تا از نظر جنسی زنده بماند. ژل رویال همچنین توانایی تقویت تحرک و باروری اسپرم در مردان را دارد. این امر احتمال باردار شدن، افزایش لذت جنسی و بهبود روابط زناشویی را در پی دارد.

8. کاهش وزن

در حالی که ژل رویال به طور مستقیم وزن را کاهش نمی دهد ، اما می تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد – این به شما کمک می کند ورزش سخت تری انجام دهید ، در نهایت منجر به کاهش وزن می شود. همچنین حاوی چربی اشباع نشده و کم کالری است و این ماده غذایی افزودنی خوبی برای هر رژیم لاغری است. طبق یک مطالعه توسط محققین ایرانی ، مصرف ژل رویال می تواند به دیابتی ها کمک کند تا وزن خود را کنترل کنند. این محصول همچنین می تواند متابولیسم را افزایش دهد، که به کاهش وزن کمک می کند.

منبع: کتاب دانستنی های محصولات زنبورعسل، تالیف مهندس محمد رفاهی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *