عسل مدفوع زنبورعسل

عسل مدفوع زنبور عسله؟

یکی ازسوالات و باورهای اشتباه عموم مردم در زمینه منشا عسل که گاها تبدیل به یک مزاح و شوخی بین مردم و زنبورداران شده اینه که عسل مدفوع زنبور عسله هست و این شوخی برای برخی از مردم تبدیل شده به این باور که عسل فضولات زنبورعسل است. در حالی که بررسی های علمی از نحوه فرآوری عسل در داخل کندو آن هم توسط زنبورعسل که مظهر تمیزی و پاکیزگی است با این باور اشتباه بسیار فاصله داره!

محیط داخل کندو یکی از پاکیزه ترین محیط هایی است که در کره زمین وجود داره و دلیل آن هم دقت و حساسیت بسیار بالای زنبورعسل در نظافت کندو است. استفاده از بره موم به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده که تمامی سطوح داخلی با این ماده صیقل داده میشود و جلوگیری از ورود زنبورهای آلوده و کثیف به داخل کندو توسط زنبورهای نگهبان در ورودی کندو و ده ها دلیل دیگه باعث شده که این حشره ارزشمند یک محیط پاکیزه و سالم و عاری از هرگونه آلودگی و پلشتی را برای تولید عسل، این ماده شفابخش آماده کند. صحبت خداوند با زنبورعسل و وحی به این حشره خارق العاده در انتخاب محل ساخت کلنی و تغذیه از شهد و گرده گیاهان و تولید عسل زلال و سالم مهر تاییدی بر پاکیزگی و سلامت این محصول است.

شاید جز اولین سوالاتی که مردم از فروشندگان عسل و یا زنبورداران سوال می کنند اینه که عسل مدفوع زنبورعسله چرا این همه گرونه؟ و یا این که خوش بحال زنبورعسل که مدفوع اش این همه ارزش و قیمت داره؟ اما خوب واقعیت چیز دیگری است که ما در این مقاله به بررسی این میپردازیم که آیا واقعا عسل مدفوع زنبورعسله یا نه؟

این سؤال معمولاً توسط افرادی که آشنایی ناقص و جزئی از عسل دارند یا از روی کنجکاوی و یا به‌صورت شوخی پرسیده می‌شود و نحوه‌ی سؤال‌کردن طوری است که منتظر تأیید زنبوردار و یا عسل فروش هستند. حال برای این‌که به این سؤال پاسخ شفاف و علمی بدهیم بایستی به‌صورت مختصر با آناتومی زنبورعسل آشنا شویم. در واقع زنبورعسل دارای یک معده و یک عسل‌دان است و بعد از جمع‌آوری شهد گل‌ها به‌وسیله خرطوم محل ذخیره این شهد معده اول زنبورعسل است که به عسل‌دان شناخته می‌شود و در حدود ۴۰ میلی‌گرم گنجایش دارد و با معده واقعی زنبورعسل که در آن هضم مواد انجام می‌شود متفاوت است. با انتقال شهد به درون کیسه‌دان عسلی و اضافه‌کردن مقداری آنزیم، فرآیند فرآوری شهد خام به عسل آغاز شده و بعد از بازگشت به کندو با ذخیره درون حجره‌های شش‌ضلعی ادامه می‌یابد. عملیات فرآوری با کاهش میزان رطوبت و تغلیظ شهد خام انجام و در نهایت عسل رسیده توسط لایه‌ای مومی به نام سرپولک پوشانده و پلمپ می‌شود. در نتیجه به دلیل مجزا بودن محل ذخیره عسل و معده و نحوه‌ی فرآوری خاص عسل، می‌توان نتیجه گرفت که عسل هیچ ارتباطی با مدفوع و استفراغ زنبورعسل ندارد.

البته در این بین بعضی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که عسل مدفوع یا فضولات زنبورعسل است. مدفوع زنبورعسل ماده‌ای است آجری رنگ تا قهوه‌ای که عموماً خارج از کندو دفع می‌شود و به‌هیچ‌وجه قابل استفاده نیست. در صورتی که عسل محصول داخلی کندو و یک ماده غذایی با منشأ شهد گیاهان است که با فرآوری و تغلیظ و در نهایت ذخیره در داخل حجره‌های شان تولید می‌شود و با مدفوع زنبور قابل مقایسه نیست؛ بنابراین عسل نه‌تنها مدفوع زنبور نیست بلکه هیچ رابطه‌ای بین عسل و مدفوع زنبور وجود نداشته و ندارد. به‌هرحال باید دانست که عسل ماده حیات‌بخشی است که از مواد بی‌شمار زنده گل و گیاه ترکیب یافته‌است نه از فضولات گل یا زنبورعسل.

هرگونه سوال تخصصی در این زمینه داشته باشید می تونید با کارشناسان آقای عسل تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

منبع: کتاب دانستنی های محصولات زنبورعسل؛ تالیف مهندس محمد رفاهی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *