ترکیب فراسودمند قارچ پروبیوتیک کامبوجا (kombucha) در عسل

تهیه محصولات فایتوژنیک و فراسودمند از ترکیب عسل با سایر گیاهان دارویی و میکروارگانیسم های مفید همچون قارچ ها و باکتری های مفید به توجه به اثرات بسیار خوب بر سلامتی رو به افزایش است. در آخرین بررسی تولید این ترکیبات، در قالب یک تحقیق علمی در گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده علوم تغذیه‌ و صنایع غذایی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ترکیب عسل و قارچ پروبیوتیک کامبوجا مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی ترکیب یک به پنج قارچ کامبوجا و عسل طبیعی و تهیه رقت های مختلف از این ترکیب جهت تاثیرات ضدباکتریایی آن تهیه شد و مشخص شد که ترکیب عسل و کامبوجا اثرات ضدباکتریایی قابل توجهی دارد. یافته های این پژوهش مشخص کرد که با توجه به اثر قابل ملاحظه ترکیب حاصل در از بین بردن میکرواورگانیسم‌های بیماری زا این ترکیب فراسودمند می‌تواند به عنوان ترکیبی طبیعی مورد توجه محققان و کاربران قرار گیرد و به عنوان ترکیبی طبیعی و پروبیوتیک  در درمان عفونت و بیماری، سلامت بخشی استفاده گردد.

کامبوجا (kombucha) ترکیبی طبیعی در طب سنتی چینی بوده که از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته است و متشکل از  باکتری‌ها و مخمرهای مفید می‌باشد که در تولید فرآورده‌ها و نوشیدنی‌های فراسودمند به کار می‌رود. امروزه به دلیل آگاهی متخصصین و افراد از مضرات و عوارض داروها و نگهدارنده‌های شیمیایی توجه به ترکیبات طبیعی، گیاهی و میکرواورگانیسم‌های مفید رو به افزایش است و جهان امروز علم و صنعت در حال ارائه این ترکیبات به عنوان جایگزین مناسب در صنایع غذایی و دارویی می‌باشد. یکی از جدیدترین روش‌ها جهت سلامتی، پیشگیری و بهبود بیماری ها استفاده از متابولیت‌های میکروبی یا میکرواورگانیسم‌های بی‌ضرر می‌باشد. بنابراین در این راستا می‌توان به معرفی کامبوجا پرداخت. این ترکیب یک لایه پلی‌ساکاریدی حاوی تعدادی از مخمرها و باکتری‌های مفید شامل:  کاندیدا (Candida)، زیگوساکارومایسز (Zygosaccharomyces)، پیشیا (Pichia)، ساکارومایسز (Saccharomyces)، برتانومایسز (Brettanomyces)، استوباکتر (Acetobacter)، گلوکونوباکتر (Gluconacetobacter) و لاکتوباسیلوس (Lactobacillus) می‌باشد که از آن یک نوشیدنی تخمیری دارای طعم شیرین با اسیدیته مناسب تولید می‌گردد و استفاده از آن ریشه در طب سنتی چین دارد.

قارچ پروبیوتیک کامبوجا (kombucha) در عسل

خواص پروبیوتیک کامبوجا به دلیل وجود طیف وسیعی از میکرواورگانیسم‌های مفید روده به اثبات رسیده و در صنعت غذا به عنوان جایگزین شیرین کننده‌ها و تولید محصولات فراسودمند و تخمیری به کار رفته است. علاوه بر این دارای خواص آنتی‌اکسیدان فراوان و ویتامین‌هایی مانند: B12، اسید فولیک، ویتامینK، فسفر و متیونین بوده که در تقویت سیستم ایمنی و پاک‌سازی خون موثر می‌باشد. همچنین ضد دیابت و ضد سرطان بوده و در بهبود عمل گوارشی دارای نقش موثری است. از طرفی عسل یک عامل ضد میکروبی قدرتمند است و متشکل از ترکیبات مختلف همچون قند، پلی فنول‌ها، آب اکسیژنه، ترکیبات 1،2-دی کربنیل  می‌اشد علاوه بر این  ویتامین ها، اسیدهای آمینه، آنزیم ها و مواد معدنی نیز در عسل وجود دارد که به اثر ضد باکتریایی آن کمک می کنند. اثر هم افزایی این ترکیبات به عسل امکان می دهد در برابر انواع مختلف میکروارگانیسم‌ها از جمله باکتری های مقاوم به چند داروهای قوی موثر باشد و مقاومت آنها را در برابر عوامل ضد میکروبی تعدیل کند. به گونه‌ای که دارای خواص آنتی اکسیدان فراوان است و به عنوان یک درمان سنتی  در عفونت های باکتریایی، سرماخوردگی و سرفه و بیماری های عفونی مختلف استفاده می شود.

نتیجه گیری:

تاثیرات هم افزایی عسل و سایر گیاهان دارویی و ترکیبات مفید طبیعی و سالم ریشه در طب سنتی چندهزارساله بشر دارد و نشان داده است که عسل به عنوان یک ترکیب حامل با اثرات سینرژیستی می تواند تاثیرات دارویی و سلامتی را افزایش دهد. در ترکیب عسل و قارچ کامبوجا نیز این اثر تایید شد و نشان می دهد که ترکیب عسل، آب و قارچ کامبوجا می تواند به عنوان یک ترکیب سالم و خوشمزه دارای فواید سلامتی بیشماری برای بدن باشد.

جهت کسب اطلاعات تخصصی در این زمینه می توانید به مقاله ذیل و یا کارشناسان آقای عسل تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *