فواید و محدودیت های مصرف عسل برای کودکان

مصرف عسل برای کودکان آیا مجاز هست یا خیر؟ این یکی ازسوالات پرکاربردی که همیشه دغدغه والدین و به ویژه مادرها در زمینه تغذیه فرزندان دلبندشان هست؛ استفاده از مواد غذایی سالم و طبیعی و جایگزینی برای شکر است. در این موارد عسل به عنوان یک شیرین کننده سالم جز اولویت های تغذیه کودکان مدنظر قرار می گیرد.

به مناسبت 20 نوامبر مصادف با 30 آبان هر سال که از طرف سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی کودک نامگذاری شده است، سعی کردیم در قالب یک مقاله علمی در مورد تاثیرات مفید عسل و سایر محصولات زنبورعسل بر سلامت کودکان و همچنین محدودیت های مصرف آن ها اطلاعاتی در اختیار شما همراهان آقای عسل قرار گیرد. هدف از نامگذاری این روز آگاهی بخشی و فراهم کردن شرایط زندگی بهتر و سالم تر برای رشد و نمو و زندگی کودکان به عنوان آینده سازان کره زمین است.

مصرف عسل در کودکان زیر یک سال ممنوع است!

والدینی که به دنبال جایگزینی برای شکر هستند اغلب به عسل به عنوان یک انتخاب طبیعی تر روی می آورند. با این حال، اگر کودک زیر یک سال است، نباید به او عسل بدهید. دادن عسل به نوزادان زیر 12 ماه با یک بیماری نادر اما جدی به نام بوتولیسم نوزاد مرتبط است. بوتولیسم نوزاد در اثر قرار گرفتن در معرض هاگ یک باکتری ایجاد می شود.

اسپورهای باکتری کلستریدیوم بوتولینوم می توانند در روده کودک شما رشد کرده و تکثیر شوند. این یک سم خطرناک تولید می کند که باعث بوتولیسم نوزاد می شود. بوتولیسم نوزادان اغلب در نوزادان زیر شش ماه رخ می دهد. اکثر بزرگسالان و کودکان بزرگتر دارای مواد دفاعی در روده خود هستند که از جوانه زدن و تولید مثل اسپورها جلوگیری می کند.

عسل تنها منبع اسپورهایی نیست که باعث بوتولیسم می شود.این هاگ ها می توانند در خاک یا گرد و غبار نیز وجود داشته باشند. با توجه به احتمال حضور اسپورهای این باکتری در عسل توصیه میشود که به کودکان زیر یک سال به هیچ عنوان عسل خام یا همراه با مواد پخته شده همچون کیک و شیرینی تهیه شده با عسل ندهید.

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که خود شما یا از بستگان شما در کودکی و در زمان شیرخوارگی در سنین کمتر از یک سال عسل مصرف شده و هیچ مشکلی پیش نیامده است و با همین فرض این تصور شکل بگیرد که مشکلی ندارد اما بایستی بدانید که حضور این باکتری در داخل آب و هوا و خاک و فرآورده های طبیعی با منشا گیاهی همچون عسل نیز می تواند باشد و اگرچه حضور آن در عسل بسیار نادر است اما به جهت ایجاد یک بیماری بسیار جدی توصیه میشود از سنین بیشتر از یک سال، عسل در رژیم غذایی کودکان قرار گیرد.

آیا عسل می تواند برای فرزندان شما مفید باشد؟ آره! این شهد طلایی در حالی که به طرز فریبنده‌ای شیرین است، سرشار از خواص مفید و سالم برای کودکان در حال رشد است. عسل به لطف کار سخت زنبورهای عسل به طور طبیعی شیرین است. این شیرین کننده توسط تمدن های باستانی در مصر، یونان، روم، هند و غیره به دلیل قدرت شفابخش آن مصرف میشده است. زمانی که فرزند شما حداقل 2 ساله شود، فواید سلامتی زیادی وجود دارد که عسل را به یک عنصر اصلی در هر آشپزخانه تبدیل می کند.

فواید سلامتی عسل برای کودکان

1- به کودکان شما انرژی طولانی مدت می دهد.

عسل عمدتاً از سه نوع قند ساخته شده است: ساکارز، گلوکز و فروکتوز. هر یک از این قندها به طور متفاوتی توسط بدن ما استفاده می شود – ساکارز و گلوکز به سرعت هضم می شوند و باعث افزایش قند خون می شوند. فروکتوز موجود در عسل، با این حال، مدت بیشتری در سیستم باقی می ماند و به کودکان شما انرژی ثابت می دهد. به این ترتیب کودک شما برای تامین انرژی و سوخت ساز روزانه سلول های بدن می تواند از این قندهای سالم و طبیعی کمک بگیرد.

2- تامین ویتامین ها و مواد معدنی

عسل علاوه بر قندهای ساده و مفید، با تامین ویتامین ها و مواد معدنی به رشد و تکامل بهتر کودکان شما کمک شایانی می کند. عسل طبیعی حاوی ویتامین های گروه B و C  و طیف وسیعی از عناصر معدنی همچون آهن، پتاسیم، منیزیوم، زینک و سدیم است و می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن و رشد بهتر کودک شما موثر باشد. سلول های بدن برای رشد و سوخت ساز و تکامل سلول ها و اندام ها به ویژه اعصاب و ماهیچه ها به عناصر معدنی و ویتامین ها نیازمند هستند.

3- تقویت سیستم ایمنی و قوای عمومی کودک

کودکان سیستم ایمنی ضعیفی دارند و در مقایسه با بزرگسالان زودتر در معرض بیماری ها قرار می گیرند. عسل طبیعی به دلیل داشتن ترکیبات موثره زیستی همچون پلی فنول ها می تواند در تقویت و تنظیم سیستم ایمنی بدن کودکان تاثیراتی بسیار مثبتی داشته باشد. استفاده متعادل عسل های طبیعی به عنوان یک ماده خوشمزه و اشتهاآور در رژیم غذایی کودکان می تونید از خیلی از بیماری ها پیشگیری کنید به ویژه بیماری های ویروسی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا که می تواند به راحتی سلامت کودک تون رو به خطر بیاندازد.

4- تسکین سرفه و گلودرد

عسل به عنوان یک عامل تسکین دهنده کودک شما عمل می کند و سرفه او را درمان می کند. اگر کودک شما به دلیل گلودرد در بلع مشکل دارد، یک قاشق عسل نیز می تواند مفید باشد. عسل علیرغم طبیعت شیرینی که دارد، واقعاً می تواند به سلامت کودک شما کمک نماید. استفاده از عسل طبیعی به همراه آب ولرم و لیموی تازه می تواند به خوبی سرفه و گلودرد کودک شما را درمان نماید.

میزان مصرف مجاز عسل در کودکان بالای دو سال

بر طبق دستورالعمل آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه شده است که کودکان بالای دو سال می توانند روزانه حداکثر 25 گرم یا 6 قاشق چای خوری عسل را مصرف کنند و این در صورتی است که تنها قند مصرفی عسل باشد و در این شرایط بایستی عسل طبیعی جایگزین سایر شیرین کننده هایی همچون قند و شکر و شیرینی شود.

چه عسل هایی برای کودکان مناسب تر است؟

حتما توجه داشتید که در ایران عسل های بسیار متنوعی با منشا گیاهی مختلف همچون عسل چهل گیاه کوهستان، عسل یونجه، عسل آویشن یا عسل کنار و زول تولید میشود. حال سوال مهم اینه که در بین این همه عسل های طبیعی کدام عسل می تونه انتخاب بهتری برای کودکان شما باشد؟

کودکان با توجه به سلیقه غذایی به لحاظ عطر و طعم بایستی این نکته را خیلی مدنظر قرار داد و علاوه بر این انتخاب یک عسل خوشمزه و تقویت کننده برای کودکان بسیار مهم است. عسل ویژه کودکان بایستی عطر و طعم دلپذیری داشته و غنی از ویتامین ها و عناصر معدنی باشد و کودکان بتوانند با لذت تمام این عسل رو روزانه مصرف کنند.

تجربه چندین ساله ما در زمینه آنالیز حسی عسل ها به لحاظ عطر و طعم و همچنین منابع علمی در این زمینه و ارتباط با صدها کودک و بررسی ذائقه چشایی مصرف عسل در کودکان مشخص می کنه که در بین عسل های مختلف؛ عسل یونجه، خارشتر، گون گزانگبین، اقاقیا، آفتاب گردان و چندگیاه به لحاظ عطر و طعم بسیار خوب و ویژگی اشتهاآوری برای کودکان می تونه بهترین انتخاب باشد. مصرف این عسل ها در کودکان باعث شادابی و سلامتی بهتر و همچنین کمک به رشد و نمو عضلات، استخوان و اندام های مختلف آن ها میشود.

بهترین روش مصرف:

عسل با توجه به ترکیب شیرین و خوشمزه ای که دارد مصرف آن برای خیلی از کودکان لذت بخش است و می توانید به  صورت خام همراه با صبحانه مصرف شود. علاوه بر این یک قاشق چای خوری عسل همراه با نوشیدنی هایی همچون انواع شربت ها، آب یا شیر ولرم نیز انتخاب بسیار خوبی است.

به عنوان یک شیرین کننده سالم و طبیعی در تهیه کیک و شیرینی، بستنی، نوشمک، سالاد میوه ها، یخمک و انواع دسرها نیز می توانید از عسل استفاده کنید. استفاده از عسل برای لذت بخش تر کردن داروها و مکمل های تقویتی نیز یک پیشنهاد بسیار خوب و خوشمزه است که می تواند به اشتها و تغذیه بهتر کودک شما کمک نماید.

نتیجه گیری:

مصرف عسل در کودکان زیر یک سال ممنوع است اما در کودکان بالای یک سال و ترجیحا دو سال روزانه یک تا دو قاشق چای خوری عسل طبیعی تاثیرات شگفت انگیزی در سلامت عمومی و رشد بهتر کودک شما دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تخصصی می توانید با کارشناسان آقای عسل تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *