عسل تلخ

عسل تلخ هم داریم

می دونستید که عسل های خاصی در ایران تولید میشه که طعم برخی هاشون ترکیبی از شیرینی و یک تلخی ملایم است؟ تصور همه ما از عسل یک ترکیب شیرین و خوشمزه با کلی خواص دارویی و درمانی است و عسل رو مصداق بارز شیرینی میدونیم و مطمئن هستیم که همه عسل ها، شیرین هستند البته شاید شیرینی شون بسته به نوع عسل کم و زیاد باشه اما نهایتا همه عسل ها شیرین هستند.

خوب این همه ماجرا نیست و طبیعت همیشه غافلگیری های خاصی رو در آستین داشته که این بار در شهد گل ها ظهور کرده و زنبورهای عسل به نحو احسن اون را اجرا کردند. در وهله اول بایستی بدونید که شهد گل ها یک ترکیب آبکی و رقیق است که به جهت وجود قندهای مختلف کمی شیرین است و همین شیرینی است که زنبورهای عسل رو ترغیب می کنه تا با گل های مختلف ملاقات کنه و شهدشون رو جمع آوری کنه و در نهایت به کندو منتقل بشه و با فرآوری خاصی که زنبورعسل روی اون انجام میده میزان رطوبت شهد کاهش پیدا کنه و غلظت اون زیاد بشه و نهایتا عسل تولید شود.

نکته مهم و غافگیری طبیعت اینجاست که در شهد برخی از گیاهان ترکیبات خاصی وجود دارند که به شهد مزه تلخی خاصی رو می ده و از اون جایی که زنبورعسل مزه تلخی رو نمی فهمه، اگر شهد این گیاه رو جمع آوری کنه عسل تولیدی با این که به جهت وجود ترکیبات قندی شیرین است اما یک رگه تلخی در اون عسل وجود داره که طعم و مزه بسیار منحصربفردی رو به عسل میده که شاید برخی ها دوست نداشته باشند اما قطعا علاقه مندان خاص خودش رو داره. یکی از عوامل تلخی عسل ها یک سری ترکیبات ثانویه گیاهی از گروه آلکالوئیدها هستند که در شهد برخی از گیاهان تولید می شود و اگرچه مزه تلخی به عسل میده اما در اون مقادیر اثرات دارویی و درمانی ویژه ای هم خواهد داشت.

چه عسل هایی این تلخی رو دارند؟

ما در مجموعه آقای عسل این اعتقاد رو داریم که ایران مرکز تنوع عسل های تک گیاه دنیاست و براساس تحقیقاتی که در دپارتمان تحقیق و توسعه آقای عسل صورت گرفته برای اولین بار در کشور نقشه پراکندگی عسل های شاخص ایران مشخص شده است. این طیف بی نظیر از عسل های با منشا گیاهی متفاوت باعث شده که عسل های تولیدی در ایران به لحاظ شاخص های حسی همچون رنگ، عطر و به ویژه طعم و مزه بسیار متفاوت باشند. یکی از عسل های شاخص و تک گیاه ایران که عطر و طعم خاصی داره عسل تک گیاه بادام تلخ است که عسل تولیدی از این گیاه هم با این که شیرین است اما یک مزه تلخ بسیار دلنشینی داره که بعد از مزه کردن اون طعم قهوه های تلخ رو احساس خواهید کرد.

گل های بادام شهد و گرده فراوانی تولید می کنن و زنبورداران زیادی در اول فصل بهار برای زنبورسازی کلنی هاشون رو در باغات بادام مستقر می کنند. گونه های بادام در ایران بسیار متنوع هستند و بیش از 20 گونه بادام در کشور رویش دارد که یکی از گونه ها که دانه آن شیرین است در باغات کشور کشت میشه و سایر گونه ها به صورت خودروی در مراتع کوهستانی کشور رویش دارد. در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی به ویژه روزهای گرم شهد تولیدی گل های بادام افزایش می یابد و در این شرایط در برخی از سال ها امکان برداشت عسل بادام فراهم است. عسل تولیدی از این کندوها از اون جایی که غالبیت شهد بادام رو دارند به عنوان عسل تک گیاه بادام عرضه میشن و اگر این عسل رو تست کنید متوجه یک رگه تلخی بسیار منحصربفرد خواهید شد که قطعا عاشق این عسل میشید.

عامل تلخی عسل بادام یک ترکیب ویژه به نام آمیگدالین است که در گیاه بادام تولید میشه و دلیل تلخی  بادام تلخ و عسل بادام همین ماده است که اثرات دارویی و درمانی ویژه ای دارد. عسل بادام همچون سایر عسل ها شیرین است اما یک رگه تلخی خاص در خود دارد و مزه آن کاملا تلخ نیست بلکه شیرینی عسل غالب است با یک مزه تلخ دل نشین!

علاوه بر عسل بادام، عسل های دیگری هم هستند که مزه تلخی رو کم و بیش دارند مثل عسل تلخک تولید شده از گیاه گل گندم مهاجر که در بهار 99 در مراتع گرمسیری جنوب کشور زیاد برداشت شد و زنبورداران رو غافل گیر کرد. گاها گرده برخی از گیاهان نیز که درعسل وجود داره مزه تلخی به عسل میده. اما خوب در بین همه این عسل ها، عسل بادام چیز دیگریست!

اگر دوست دارید شیرینی ناب عسل طبیعی رو همراه با تلخی یک عسل منحصربفرد تست کنید توصیه می کنم حتما عسل بادام آقای عسل رو امتحان کنید. این عسل توسط زنبورداران پرتلاش کشور در مراتع کوهستانی جنوب کشور برداشت شده است و آقای عسل این افتخار رو دارد که این بار کام شما رو تلخ نماید!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *