خارکیوار گیاه دارویی در پهنه بهشتی اورامانات

گیاه کنگر سهندی، کنگر زاگرسی با نام علمی Cirsium haussknechtii از تیره کاسنی از جمله گیاهان شهدزای خوب در منطقه رویشی زاگرس است که به اسامی محلی کیوار، خارکیوار و خارشیه شناخته می شود.

جنس کنگر Circium یکی از جنس های گیاهی بسیار مهم ایران است که گونه های متعدد آن در مناطق کوهستانی و دشت های نیمه خشک کشور رویش دارد. گونه های کنگر اغلب در مراتع کوهستانی رشد می کند و از گونه های مهم این جنس می توان به خارلته، کنگر انبوه، کنگر معمولی، کنگر براکته دار (زنجیرخار) و کنگر زاگرسی اشاره کرد.

خارکیوار گیاهی است علفی به ارتفاع تا 150 سانتی متر دارای خارهای متعدد در ساقه و برگ، گل های بنفش تا صورتی و ساقه ها به رنگ سبز رنگ. گل های خارکیوار همچون سایر گیاهان تیره کاسنی شهدزا و گرده زا است و جذابیت خوبی برای زنبورعسل دارد.

فصل گلدهی این گیاه اواسط تابستان و بعد از گلدهی گون ها در مرداد و اوایل شهریور است و در ارتفاعات کوهستانی زاگرس شمالی به ویژه استان کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی تراکم بسیار بالایی دارد و به جهت شهددهی بالایی که دارد جذابیت خوبی برای زنبورعسل دارد و به همین جهت امکان برداشت عسل با غالبیت بالای شهد خارکیوار در برخی از مناطق فراهم است.

عسل خارکیوار به رنگ زلال و آب گون تا زرد خیلی روشن است و جز آخرین عسل های مناطق کوهستانی است که توسط زنبورداران برداشت می شود.

خارکیوار یکی از امیدهای اصلی زنبورداران استان کردستان جهت برداشت عسل است و زنبورداران با استقرار کلنی های زنبورعسل در مراتع با تراکم بالای خارکیوار عسلی به نابی مراتع کوهستانی زاگرس و اورامانات برداشت می کنند.

عسل خارکیوار جز عسل های معطر و خوش طعم ایران است که می تواند جز عسل های با مصرف روزانه و یا در تهیه نوشیدنی ها و یا استفاده در شیرینی و آشپزی مورد استفاده قرار بگیرد.

عسل خارکیوار آقای عسل با همکاری زنبورداران پرتلاش استان کردستان در مراتع بکر اورامانات برداشت شده و می تواند حس خوب طبیعت کردستان را به شما هدیه نماید.

اگر هدف تون از خرید عسل یک عسل خوش طعم با خواص دارویی فراوان است پیشنهاد ما عسل خارکیوار است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *