طبع عسل

طبع عسل های طبیعی بسته به نوع شهد گیاهانی که زنبورعسل از آن تغذیه کرده است ممکن است سرد، گرم و یا معتدل باشد.

عسل یک واژه عربی است که به فارسی آن را انگبین می گویند که عبارت است از ماده شیرینی که منشا شهد گل ها دارد و زنبورعسل با ملاقات گل، شهد آن ها را جمع آوری نموده و در درون حجرات شش ضلعی مومی تخلیه می شود سپس شهد خام تبدیل به عسل رسیده می شود که این فرآوری شامل کاهش میزان رطوبت، افزودن برخی از آنزیم ها و ریزمغذی ها و تبدیل قندهای پیچیده به قندهای ساده است.

در وهله اول با توجه به شیرینی عسل این تصور ایجاد می شود که همه عسل ها طبع گرم داشته و افراد با طبع گرم همچون صفراوی ها و دموی ها از مصرف عسل امتناع می ورزند و با تصور این که با مصرف مقداری عسل گرمای بدن شان بیشتر می شود و یا جوش می زنند مصرف این نعمت بهشتی را از خود سلب می نمایند.

اما بایستی توجه داشت که همان طور که رنگ، عطر، بو و خواص دارویی و درمانی ویژه هر عسل مرتبط با منشا گیاهی آن دارد طبع عسل نیز متاثر از شهد گل هایی که زنبورعسل از آن ها عسل را تولید کرده می تواند متفاوت باشد.

از آن جایی که گیاهان دارای طبع مختلفی هستند به همان میزان طبع عسل های این گیاهان متفاوت خواهد بود.

افراد مختلف در هنگام مصرف عسل باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند که در ابتدا شناخت کامل از مزاج بدن خود داشته باشند تا با آگاهی کامل نسبت به مصرف آن اقدام نمایند. در مورد عسل های تک گیاه که غالبیت شهد یک گیاه خاص در تولید آن عسل موثر است به نحو دقیق تری می توان در مورد طبع آن عسل اظهار نظر کرد و طبع آن عسل تا حد زیادی موثر از منشا گیاهی آن دارد.

البته بایستی بدانید که گرمی و سردی عسل ها نسبی بوده و درجه بندی دارد و می توانیم عنوان کنیم که عسل آویشن در مقایسه با عسل کنار طبع گرمتری دارد و یا عسل گشنیز در مقایسه با عسل یونجه طبع سردتری دارد.

لازم به ذکر است که این پیشنهاد مصرف یک توصیه کلی براساس طبع و مزاج است که می تواند به شما در انتخاب نوع عسل مصرفی کمک نماید و برای عسل های طبیعی، خالص و تک گیاه اثرگذاری بیشتری دارد.

برای این که براساس مزاج خود بدانیم مصرف کدام عسل برای ما مناسب تر است ابتدا بایستی بدانیم که افراد دارای طبع گرم (دموی ها و صفراوی ها) بایستی ترجیحا از عسل های با طبع سردتر همچون عسل کنار و گشنیز استفاده نمایند و به عبارت علمی تر غلبه اضداد انجام شود.

و یا افراد با طبع سرد (سوداوی ها و بلغمی ها) ترجیحا از عسل های با طبع گرم تر همچون عسل آویشن، یونجه و برازمبل استفاده کنند. مصرف مواد غذایی مناسب و همسو با مزاج افراد کمک می کند تا ما در زندگی کمتر با اختلال ها، بیماری ها و تنش های جسمی و روحی روبه رو شویم و در مقایسه با افراد دیگر سلامت بیشتری داشته باشیم.

با مطالعه این مطلب، می توانید تا حدود زیادی با عسل مناسب تر برای مصرف خود آشنا شوید. اگرچه برای شناسایی دقیق تر و مطمئن تر مزاج و طبع بدن توصیه می کنیم با یک متخصص طب سنتی در این زمینه مشورت کنید.

عسل های گرم (مناسب برای افراد بلغمی و سوداوی):

به این معنا که افراد با طبع بلغمی و سوداوی علاوه بر حفظ تنوع عسل ها بسته به فصل و منطقه انتخاب نوع عسل ها با اولویت این عسل ها باشد.
عسل سیاه دانه، عسل آویشن، عسل برازمبل، عسل یونجه، عسل رازیانه، عسل اسطوخودوس، عسل شبدر، عسل آفتابگردان، عسل مریم گلی،عسل نمدار، عسل لعل کوهستان، عسل اوکالیپتوس، عسل گون گزانگبین، عسل قنقال، عسل خارکیوار، عسل بادام، عسل بهارنارنج، عسل جاشیر، عسل شوید،عسل پنج انگشت، عسل پنبه، عسل پیچک، عسل زنیان، عسل جعفری، عسل پونه کوهی، عسل کاکوتی، عسل مریم نخودی (کلپوره)، عسل زعفران، عسل کنجد، عسلک ترنجبین

عسل های معتدل:

مناسب برای همه افراد عسل گون، عسل گون گزانگبین، عسل چندگیاه دشت، عسل چهل گیاه کوهستان

عسل های سرد (مناسب برای صفراوی ها و دموی ها):

به این معنا که افراد با طبع صفراوی و دموی علاوه بر حفظ تنوع عسل ها بسته به فصل و منطقه انتخاب نوع عسل ها با اولویت این عسل ها باشد.
عسل اقاقیا، عسل زرشک، عسل عناب، عسل کنار، عسل گشنیز، عسل سماق، عسل خارشتر

  1. سلام
    ممنون از مقاله پر محتواتون
    ی سوال داشتم آیا طبع ژل رویال با ژل انگبین که با عسل مخلوط شده با هم فرق می کنه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *