خواص سلامتی ژل رویال زنبورعسل: غذای ملکه‌ها

تقاضا برای مصرف ژل رویال به عنوان یک ماده غذایی دارای اثرات مفید بر سلامتی بدن در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است. ژل رویال از مواد مختلفی و عمدتا از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، لیپیدها تشکیل شده است و همراه با این مواد یک سری ریزمغذی های مفید همچون ویتامین ها، مواد معدنی، ترکیبات فنولی و فرار نیز به میزان کمتری در آن وجود دارد. پروتئین های اصلی آن (MRJP) به همراه اسید چرب 10-هیدروکسی-2-دسنوئیک اسید (10-HDA) دو ماده موثره اصلی آن است که خواص عملکردی فراوانی در بدن دارد.

مصرف ژل رویال برای سلامتی ریشه در تاریخ دارد و در طب سنتی چین استفاده از آن در نسخه های قدیمی و نوشته های اطبا ارائه شده است. امروزه از آن به عنوان یک ماده فراسودمند و مکمل غذایی و یا در تهیه فرمولاسیون های مواد غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی استفاده میشود و عمدتا به خاطر خواص منحصربفرد این محصول همچون اثرات ضد چربی، ضد سرطانی، ضد میکروبی، محافظت کننده سلول های عصبی، فعالیت های ضد التهابی، تنظیم کننده سیستم ایمنی، ضدپیری و فعالیت های استروژنی است.

خواص سلامتی ژل رویال زنبورعسل: غذای ملکه‌ها

ژل رویال یک کلوئید اسیدی است که pHآن معمولاً بین 3.6 و 4.2 است اگرچه در گزارش برخی از نویسندگان این محدوده بین 3.4 تا 4.5 ارائه شده است. جز اصلی ژل رویال را آب (50-70%) تشکیل می دهد و در ادامه سایر ترکیبات همچون پروتئین ها (9-18%)، کربوهیدرات ها (7-18%)، لیپیدها (3-8٪)، مواد معدنی کمیاب (0.8-3٪)، ویتامین ها، فنل ها و اسیدهای آمینه در آن وجود دارد.بسته به عوامل متعددی از جمله (فصل، مکان، منشاء گیاهی) محتوای قند ژل رویال به طور قابل توجهی از نمونه ای به نمونه دیگر متفاوت است.

میزان چربی ژل رویال تحت تاثیر نوع آن متغیر است به طور مثال در یک آزمون مشخص شد که نمونه های ایتالیایی آن در مقایسه با نمونه های تجاری مقادیر بیشتری از چربی را دارند. شرایط محیطی به طور قابل توجهی بر ترکیب شیمیایی آن تاثیر می گذارد. در طول فصل بهار و بارندگی میزان آب و کربوهیدرات های ژل رویال به حداکثر میزان  می‌رسد در حالی که سطح لیپیدها در فصل خشک در بالاترین سطح می رسد. در بررسی ها مشخص میشود که محتوای پروتئین به آرامی در طول سال تغییر می کند که حالی که محتوای مواد معدنی و pHدر ژل رویال به یک میزان ثابت وجود دارد.

تحقیقات علمی زیادی در طی سال های اخیر در زمینه اثرات عملکردی ژل رویال بر سلامت انسان توسط محققین در کشورهای مختلف انجام شده است که از مهمترین این موارد می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

در چندین بررسی علمی مشخص شده است پروتئین های موجود در ژل رویال با تحریک سلول های مونوسیت در تکثیر این سلول ها نقش آفرینی می کنند و یا در تکثیر سلول های جورکات لنفوسیت (Jurkat lymphoid cell)  موثر است. این سلول‌ها تاثیر مهمی در سیستم ایمنی بدن و حفاظت از سلول‌ها در برابر سرطان ایفا می کنند. پروتئین های اصلی آن MRJP1دارای اثرات ضد توموری، کاهش کلسترول خون، فعالیت ضد فشار خون و آلرژنی دارند.

پروتئین رویالکتین به عنوان یکی از مواد موثره ژل رویال دارای اثرات متعددی در زنبورعسل و سلامت انسان است. یافته های محققین نشان می دهد رویالکتین به عنوان یک جز مهم در تمایز ملکه زنبورعسل، تکثیر سلول های کبدی موش ها، افزایش طول عمر بی مهرگان و اثر مثبت بر تکثیر سلول های بنیادی موثر است. پروتئین اصلی MRJP2در حدود 1.41 درصد از ژل رویال خام را تشکیل می دهد از مهمترین تاثیرات عملکردی این پروتئین می توان به اثرات ضدتوموری، فعالیت ضدمیکروبی و حفاظت در برابر استرس اکسیداتیو، فعالیت ضد باکتریایی، آلرژن، اثر حفاظت بر کبد و کلیه، محافظت از سلول‌های کبدی و فعالیت ترمیم زخم اشاره کرد.

خواص سلامتی ژل رویال زنبورعسل: غذای ملکه‌ها

بعد از آب و پروتئین‌ها مهمترین جز تشکیل‌دهنده ژل‌رویال، چربی است. اسیدهای چرب بسیار متنوعی در ژل رویال شناسایی شده که در حدود 3 تا 8 درصد از ژل رویال تازه را تشکیل می‌دهند. از مهمترین اسیدهای چرب ژل رویال می توان به 10- هیدروکسی 2- دسنوئیک اسید (10-HDA)، 10- هیدروکسی دکانوئیک اسید (10-HDAA)، 8-هیدروکسی اکتانوئیک اسید، 3-هیدروکسی دکانوئیک اسید، 9-هیدروکسی 2-دسنوئیک اسید و فسفولپیدها اشاره کرد.

در قالب تحقیقات مختلف اثرات عملکردی بسیار زیادی برای این اسیدهای چرب گزارش شده که از مهمترین این اثرات می توان به فعالیت ضدمیکروبی، تنظیم کنندگی سیستم ایمنی، بازدارنده رشد سرطان، فعالیت استروژنیک، اثرات ضدالتهابی، فعال سازی گیرنده های TRPA1، القا کننده نوروژنز و اثر محافظتی در برابر اشعه ماوراء بنفش برای پوست انسان اشاره کرد.

ویتامین‌ها جز دیگر مهم مواد موثره ژل رویال است. از مهمترین ویتامین های موجود در ژل رویال می توان به ویتامین A (1.10 mg/100 g) دارای تاثیرات خوب بر سیستم ایمنی، بینایی، عملکرد سیستم ایمنی، رشد، تشکیل استخوان، باروری، ترمیم زخم و جراحت، ویتامین های گروه Bبه ویژه ویتامین B1,2,3,5,6,9,12 به میزان (52-2 mg/100 g) دارای اثرات مفید در متابولیسم چربی ها، پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک، تشکیل گلوبول‌های قرمز و حفظ اعصاب مرکزی ویتامین C(2.00 mg/100 g) دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ویتامین D(0.2 mg/100 g) در جذب کلسیم و ویتامین E(5.00 mg/100 g)دارای فعالیت آنتی اکسیدانی اشاره کرد.

 

نتیجه گیری:

ژل رویال یک غذای فراسودمند با تاثیرات بسیار خوب بر سلامتی انسان است و استفاده صحیح و اصولی آن می تواند در درمان بیماری ها، حفظ سلامت و پیشگیری از طیف وسیعی از بیماری ها بسیار مفید باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تخصصی می توانید با کارشناسان آقای عسل تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *