محدودیت مصرف عسل

محدودیت مصرف عسل

در سایت ها و مقالات در زمینه خواص و فواید عسل مطالب زیادی ارائه میشود اما بایستی بدونید عسل نیز همچون سایر محصولات غذایی و حتی مکمل های دارویی یک سری محدودیت های مصرف دارد که بایستی رعایت شود. برخی از افراد به مصرف عسل حساسیت دارند یا این که براساس گزارش های علمی ارائه شده در مقالات یک سری از گروه های سنی مجاز به مصرف عسل نیستند یا محدودیت مصرف عسل وجود دارد. ما سعی کردیم در این مقاله به صورت دقیق به این موارد بپردازیم.

محدودیت مصرف عسل

موارد محدودیت و ممنوعیت مصرف عسل

بیماران دیابتی دارای قند خون کنترل نشده، کودکان زیر یک سال، افرادی که نسبت به محصولات زنبورعسل حساسیت دارند و خانم‌های باردار که توسط پزشک از مصرف عسل منع شده‌اند بایستی در مصرف عسل احتیاط نمایند. در خانم‌های باردار و بیماران دیابتی با قند خون کنترل شده مصرف روزانه دو قاشق روزانه عسل طبیعی منعی ندارد مگر در صورتی که بنا به شرایط عمومی بدن مصرف کربوهیدرات‌ها توسط پزشک منع شده باشد. افرادی که به گرده‌گل حساسیت فصلی دارند با مصرف عسل امکان واکنش‌های آلرژیک همچون خارش پوست و آبریزش بینی هست در این شرایط بایستی مصرف عسل محدود شود و یا در مقادیر کمتر مصرف شود در غیر این موارد مصرف متعادل عسل کامل ایمن می‌باشد.

ممنوعیت مصرف عسل

آیا محدودیت مصرف عسل در زمان بارداری و شیردهی وجود دارد؟

بر اساس لیست ارائه‌شده در کالج متخصصین زنان و زایمان آمریکا؛ عسل جز مواد غذایی ممنوعه برای زنان باردار نیست. البته از منظر فردی هر زن باردار ممکن است حساسیت‌های خاصی نسبت به مواد غذایی داشته‌باشد؛ از این‌رو مصرف عسل نیز بایستی با نظر پزشک متخصص صورت بگیرد؛ اما منع مصرف عسل به‌صورت عمومی برای زنان باردار وجود ندارد. نگرانی‌هایی نیز که بابت بیماری بوتولیسم شیرخواران و انتقال آن توسط مادران باردار مطرح می‌گردد، به دلایل علمی بی‌مورد است. خطر ابتلا به بیماری بوتولیسم تنها در شیرخواران زیر یک‌سال وجود دارد اما در بزرگ‌سالان از جمله زنان باردار به دلیل تکامل سیستم گوارش و توسعه فلور میکروبی روده‌ها، امکان جوانه‌زنی، رشد و تولید سم نوروتوکسین بوتولونیوم به‌طورکلی منتفی است. حتی در صورتی که اسپور این باکتری وارد سیستم ‌گوارش مادر باردار شود نیز به‌راحتی دفع می‌گردد. از طرف دیگر در یک تحقیق علمی در سال ۲۰۱۰ در کانادا مشخص شد که باکتری کلستردیوم، امکان انتقال به نوزاد از طریق جفت را ندارد و اگر به‌صورت خیلی نادر، مادر مبتلا به بیماری بوتولیسم شود، سم تولیدی از طریق جفت به فرزند منتقل نمی‌گردد. بنابراین به‌یقین می‌توان گفت که هیچ‌گونه نگرانی بابت بیماری بوتولیسم در زنان باردار و انتقال آن به فرزند وجود ندارد. ازآن‌جایی که عسل به‌عنوان یک ماده غذایی فراسودمند و سرشار از انرژی و مواد مؤثر است زنان باردار می‌توانند در حد متعادل و با نظر پزشک متخصص نسبت به مصرف عسل اقدام نمایند و از اثرات سودمند این محصول طبیعی بهره‌مند گردد.

محدودیت مصرف عسل در دوران بارداری و شیردهی

مصرف عسل در رژیم وگانیسم

وگانیسم یا گیاه‌خواری مطلق یک روش تغذیه و سبک زندگی است که هدف آن حذف هر نوع محصول حیوانی چه در غذا و چه در مواد مصرفی است. مهم‌ترین دلایل وگان شدن افراد (کسانی که به وگانیسم اعتقاد دارند) مسائل اخلاقی یا رعایت حقوق حیوانات، حفاظت از محیط زیست و حفظ سلامتی است. وگان‌ها یا گیاه‌خواران مطلق از هیچ گونه محصول جانوری استفاده نمی‌کنند. پیروان این سبک تنها اجازه دارند از میوه‌ها، سبزیجات، آجیل‌ها، دانه‌های خوراکی و روغن‌های گیاهی تغذیه کنند. بسیاری از گیاه‌خوران با اعتقاد به این‌که در پروسه تولید عسل بسیاری از زنبورها کشته می‌شوند و یا این‌که عسل سهم و غذای زنبورعسل برای زمستان گذرانی و شرایط تنش غذایی است و نبایستی توسط انسان برداشت گردد، از خوردن عسل امتناع می‌کنند؛ اما برخی از گیاه‌خواران معتقدند زنبورها در پروسه تولید عسل و جمع‌آوری شهد و گرده، زمینه گرده‌افشانی و تکثیر بیشتر گیاهان را فراهم می‌کنند و عسل تولیدی در برخی از زنبورستان‌ها که قوانین زیست‌محیطی و حقوق زنبورعسل رعایت می‌شود منعی برای مصرف نداشته و می‌تواند به‌عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی جایگزین قند و شکر شود. جمع بندی این که عسل طبیعی با ماهیت جانوری مورد تایید رژیم وگانیسم نیست اما برخی از گروه‌های گیاه خوران مصرف عسل و یا سایر محصولات زنبورعسل به ویژه گرده‌گل را به جهت ارزش تغذیه‌ای بالا در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند.

مصرف عسل در رژیم وگانیسم

نتیجه گیری این که بایستی بدونیم عسل یک فرآورده فراسودمند غذایی و حتی دارویی است که می تواند نقش بسیار مهمی در سلامت شما داشته باشد. با رعایت مصرف صحیح و موارد محدودیت و کسب اطلاعات دقیق از کارشناسان متخصص عسل شناس می توانید با اطمینان خاطر بیشتر عسل مصرف کنید و حتی به دوستان و آشنایان پیشنهاد دهید. در واحد تحقیق و توسعه آقای عسل با راه اندازی بخش کارشناسان عسل سعی داریم مرجعی برای کسب اطلاعات دقیق و علمی فرآورده های زنبورعسل باشیم. با ما در تماس باشید.

منبع: کتاب دانستنی های محصولات زنبورعسل؛ تالیف مهندس محمد رفاهی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *