تقویت سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از نیازهای بدن ما در مبارزه با انواع بیماری ها می باشد و هریک از ما نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت و مبارزه با عوامل بیماری زای مختلف اعم از ویروس ها و باکتری ها داریم. سالانه هزاران باکتری و ویروسی بیماری زا بدن ما را تهدید می کند که در بسیاری از موارد سیستم ایمنی بدن بدون هیچ مشکلی با مکانیسم های مختلف اعم از افزایش دمای بدن، تولید گلوبول های سفید و لنفوسیت ها و .. با آن مبارزه می کند اما در برخی از موارد؛ سیستم ایمنی بدن توان مبارزه با عامل بیماری زا را نداشته و بدن وارد مرحله بیماری می شود و بسته به نوع عامل بیماری زا علائم مختلفی همچون سرفه، گلودرد، درگیر شدن اندام های مختلف، ضعف و بی حالی بروز می کند و در برخی موارد استفاده از آنتی بیوتیک ها و دارو ها و حتی بستری شدن در بیمارستان دور از انتظار نیست.

توان سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عوامل بیماری زا تحت تاثیر عوامل مختلفی است و به وضوح مشاهده کردید که در یک سرماخوردگی ساده برخی از افراد تنها با چند روز استراحت کاملا بهبود پیدا می کنند اما برخی از افراد تا چند هفته با آن درگیر هستند و بایستی به پزشک مراجعه کنند و با استفاده از شربت، قرص و آمپول بهبودی کامل حاصل می شود. این تفاوت ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آن توان سیستم ایمنی افراد می باشد.

حال سوالی که پیش میاد اینه که چطور می تونیم سیستم ایمنی بدن مون رو تقویت کنیم تا در صورت مواجه شدن با عوامل بیماری زای ویروسی و باکتریایی بدن مون با کمترین مشکل با آن مبارزه نماید؟

اولین قدم: انتخاب سبک زندگی سالم

داشتن یک سبک زندگی سالم بهترین روشی است که به کمک آن می‌توانید به طور طبیعی سیستم ایمنی‌تان را قوی و سالم نگه دارید. از جمله داشتن رژیم غذایی سالم، وزن ایده آل، خواب کافی و منظم، سیگار نکشیدن، ورزش منظم و کاهش استرس.

شواهدات علمی حاکی از آن است که کشیدن سیگار و مصرف مشروبات الکی در کاهش سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار است. افزایش وزن بیش از حد، نداشتن خواب کافی و عدم تحرک از دیگر عوامل موثر در این زمینه است. داشتن استرس و ترس از بیماری از دیگر عواملی است که با تغییر هورمون ها در کاهش سیستم ایمنی بدن موثر است. در نتیجه داشتن روحیه و نشاط کافی در زمان بیماری بسیار حائز اهمیت است.

رژیم غذایی سالم و استفاده از محصولات طبیعی در قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن شما بسیار موثر است. عدم استفاده از غذاهای کنسروی و فست فودها و یا مواد حاوی مواد نگه دارنده در کاهش سلامت عمومی بدن و سیستم ایمنی شما تاثیر زیادی دارد.

استفاده از مواد غذایی حاوی مواد معدنی، ویتامین ها به ویژه ویتامین C و ویتامین A و از آن مهمتر غذاهای حاوی آنتی اکسیدان ها در تقویت سیستم ایمنی بدن شما تاثیر بالایی دارد. سبزیجات و میوه های تازه، گیاهان دارویی همچون سیر، زنجبیل و دارچین سرشار از ویتامین و ریزمغذی های ضروری بدن است که می تواند توان سیستم ایمنی بدن شما را در مقابله با عوامل بیماری زا بالا ببرد.

نقش محصولات زنبورعسل در تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف محصولات مختلف زنبورعسل به ویژه عسل همیشه یکی از اجزا داروهای طب سنتی بوده به نحوی که حکما طب سنتی همچون بوعلی سینا و رازی معتقد بودند که مصرف عسل تاثیر دارو را افزایش داده و در درمان بیماری بسیار اهمیت دارد. این دیدگاه صرفا در طب سنتی ایران رایج نبوده بلکه در کشورهای مختلف که ریشه های قوی از طب سنتی در آن ها کاربرد داشته است همچون طب سنتی چین، هند و یونان مصرف عسل برای افزایش سیستم ایمنی بدن مرسوم بوده است.

عسل ترکیب پیچیده و غنی از ترکیبات پلی فنولی با اثرات آنتی اکسیدانی است که می تواند در افزایش سیستم ایمنی بدن نقش موثری ایفا نماید. اثرات آنتی بیوتیکی، اثر ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی عسل باعث شده است که عسل به عنوان یک فرآورده طبیعی و سالم اثرگذاری مثبتی در ارتقا سیستم ایمنی بدن و مبارزه با بیماری ها داشته باشد.

در بین محصولات مختلف زنبورعسل، فرآورده های ذیل بیشترین تاثیر را در افزایش سیستم ایمنی بدن دارند و اگر هدف شما از خرید عسل افزایش سیستم ایمنی بدن در اولویت قرار دارد پیشنهاد ما محصولات ذیل می باشد:

عسل کنار، عسل خلیلو، بره موم، ژل رویال، ژل انگبین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *