عسل مدفوع زنبورعسل

آیا عسل مدفوع زنبورعسل است

بعضی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که عسل مدفوع یا فضولات زنبورعسل است. و معمولا در هنگام خرید عسل به شوخی سعی دارند این مورد رو متذکر بشن و اطلاعات بیشتری کسب کنند و از اون جایی که در برخی جوامع شوخی رایجی شده است این تصور در برخی افراد شکل گرفته که نکنه عسل مدفوع زنبورعسل باشه و همین شروع داستانی است که باعث میشه زنبوردار توضیحات مفصلی بده که عسل مدفوع زنبورعسل نیست و این یک باور غلط است که متاسفانه در بین عموم مردم رایج شده است.

مدفوع زنبورعسل ماده‌ای است آجری رنگ تا قهوه‌ای که عموماً خارج از کندو دفع می‌شود و به‌هیچ‌وجه قابل استفاده نیست.

زنبورعسل بعد از مصرف عسل و گرده گل و هضم اون در سیستم گوارش، فضولات و مواد دفعی ایجاد میشود که زنبورعسل برای دفع آن بایستی حتما به بیرون کندو مراجعه نماید و امکان دفع آن در داخل کندو وجود ندارد. حتی در زمستان که امکان خروج و پرواز در روزهای سرد فراهم نیست؛ مواد دفعی زنبورعسل در روده ذخیره شده تا در یک روز آفتابی که شرایط پرواز به بیرون از کندو فراهم است این دفع فضولات انجام شود.

در صورتی که عسل محصول داخلی کندو و یک ماده غذایی با منشأ شهد گیاهان است که با فرآوری و تغلیظ و در نهایت ذخیره در داخل حجره‌های شان تولید می‌شود و با مدفوع زنبور قابل مقایسه نیست؛ بنابراین عسل نه‌تنها مدفوع زنبور نیست بلکه هیچ رابطه‌ای بین عسل و مدفوع زنبور وجود نداشته و ندارد. زنبورعسل دارای دو معده است. معده اول که به کیسه دان عسلی یا عسلدان معروف است محل ذخیره شهد و عسل می باشد و معده دوم محل هضم و دستگاه گوارش زنبورعسل است و این موضوع بسیار مهم که زنبورعسل دارای دو معده است در قرآن نیز به آن اشاره شده است.

به‌هرحال باید دانست که عسل ماده حیات‌بخشی است که از مواد بی‌شمار زنده گل و گیاه ترکیب یافته است نه از فضولات گل یا زنبورعسل.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *