میزان کالری عسل

کالری عسل

دانستن در مورد ارزش تغذیه ای و میزان کالری عسل یکی از دغدغه های خیلی از مردم به ویژه ورزشکاران شده است. این که بدونیم غذایی که روزانه مصرف می کنیم میزان چربی، قندها و سدیم اون چقدره اهمیت بالایی در سلامت ما خواهد داشت و به همین دلیل نیز براساس دستورالعمل های فنی کلیه صاحبان برند موظف به درج اطلاعات ارزش تغذیه ای محصولات خود شده اند تا در هنگام خرید و مصرف اطلاعات دقیقی به مصرف کنندگان ارائه شود و براساس این شاخص ها میزان کالری دریافتی روزانه و مواد غذایی مورد نیاز بدن تعیین شود.

اگر تاکنون به برچسب محصولات غذایی همچون لبنیات دقت کرده باشید جدولی تحت نام جدول حقایق تغذیه‌ای یا ارزش تغذیه‌ای ارائه شده‌است. در کشورهای مختلف سازمان‌های نظارتی و متولی سلامت، تولیدکنندگان را ملزم به درج این جدول بر روی محصول می‌نمایند. آگاهی از این اطلاعات به شما کمک کند تا در زمان خرید مواد غذایی مصرفی خود با آگاهی بیشتری دست به انتخاب بزنید. تا در صورت داشتن رژیم‌های غذایی خاص و یا حتی سابقه بیماری خرید آگاهانه‌تری داشته باشید.

کالری عسل

از آن جایی که فروش و عرضه عسل در ایران اغلب در بستر بازار سنتی و در بازارهای محلی عرضه می‌شود ارائه این جدول بر روی برچسب ظروف عسل مرسوم نیست اما برخی از شرکت‌های معتبر جهت ارائه‌ی اطلاعات صحیح‌تر در مورد محصول اقدام به درج جدول ارزش تغذیه‌ای عسل نموده اند. اطلاعات ارزشمندی همچون میزان کالری دریافتی به ازای هر صد گرم یا یک واحد مصرفی، میزان قندها، ویتامین‌ها و حتی چربی‌ها و مواد معدنی در این جدول براساس آزمون‌های انجام شده برای آن عسل ارائه می‌شود. بایستی توجه داشت که این جدول به‌صورت عمومی بوده و قطعاً برای عسل‌های مختلف مقادیر برخی از مواد به ویژه ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند تاحدی متفاوت باشد.

کاربرد این جدول تنها جهت بررسی ارزش غذایی عسل می‌باشد و به هیچ وجه براساس این جدول امکان بررسی ‌و ‌مقایسه‌ی کیفیت عسل‌ها امکان پذیر نیست. در نتیجه در هنگام خرید عسل در صورت ارائه این جدول بر روی برچسب محصول نمی‌توان کیفیت عسل را تعیین نمود. بررسی کیفیت عسل براساس شاخص‌های دیگری همچون میزان ساکارز، پرولین، دیاستاز، میزان هیدروکسی‌متیل‌فورفورال و حتی اثر آنتی‌بیوتیکی و آنتی‌اکسیدانی تعیین می‌شود.

جدول نشانگر رنگی عسل

این نشانگر توسط کمیته‌ی فنی و قانونی اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در سال 1394 جهت ارائه بر روی برچسب محصولات خوراکی تدوین شد و کلیه‌ی محصولات خوراکی عرضه شده مطابق ضوابط و قوانین سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بایستی براساس آیین‌نامه تدوینی نسبت به درج این نشانگر بر روی برچسب‌ها اقدام نمایند.

جدول میزان کالری عسل

براساس این نشانگر مصرف‌کنند‌گان می‌توانند اطلاعات مفیدی در ارتباط با راهنمای تغذیه‌ای مربوط به انرژی، قند، چربی کل، نمک و اسیدهای چرب ترانس در مورد محصول موردنظر کسب نمایند. برطبق آیین‌نامه تدوین شده، درج نشانگر رنگی تغذیه‌ای برای فرآورده‌های خام دامی از جمله عسل اختیاری می‌باشد. واحد مصرفی برای ارائه اطلاعات تغذیه‌ای عسل برحسب یک قاشق غذاخوری معادل 21 گرم ارائه می‌شود.  از آن جایی که در بیشتر عسل‌ها مقادیر قند و چربی مشابه است حتی در دو نوع عسل با تفاوت کیفیت بسیار زیاد براساس این جدول شاخص‌های قند و چربی و کالری یکسان ارائه می‌شود. لازم به ذکر است در این نشانگر در ردیف قند؛ مجموع کلیه قندهای تک‌قندی و دو قندی همچون فروکتوز، گلوکوز و ساکارز برحسب گرم ارائه شده‌است و منظور آن شکر یا همان قند ساکارز نیست و به هیچ وجه ارتباطی با کیفیت عسل ندارد.

جدول میزان کالری عسل

براساس این جدول اطلاعات پایه و عمومی ارزش تغذیه‌ای عسل قابل ارائه است و براساس آن امکان بررسی کیفیت عسل وجود ندارد. مصرف‌کنند‌گان و به ویژه افرادی که به سلامتی خود اهمیت ویژه‌ای می‌دهند می‌توانند عسل را جایگزین سایر شیرین‌کننده‌ها اعم از قند و شکر نمایند تا علاوه بر طیف متنوعی از قندهای ساده و زودهضم، یکسری ترکیبات موثره زیستی همچون ویتامین‌ها، پلی‌فنول ها، پروتئین‌ها و آمینواسیدها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را نیز دریافت نمایند.

کالری عسل
جدول میزان کالری عسل

در صورت هرگونه سوال تخصصی در این زمینه می تونید در ساعات اداری با کارشناسان آقای عسل تماس بگیرید و به صورت تخصصی نسبت به خرید عسل های طبیعی راهنمایی شوید. تمام تلاش ما در بخش تولید، کنترل کیفی، تحقیق و توسعه و فروش مبتنی بر رضایت شما و عرضه متنوع ترین عسل های طبیعی بنا شده است. از این که به عسل های ناب ایرانی اعتماد دارید به خود می بالیم.

منبع: کتاب دانستنی های محصولات زنبورعسل؛ تالیف مهندس محمد رفاهی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *