پیشگیری و درمان کم خونی

درمان کم خونی

کم‌خونی یا آنمی یا فقر الدم به انگلیسی Anemia اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد.

هموگلوبینی که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد باعث می‌شود تا اکسیژن به گلبول قرمز متصل شده و توسط مویرگ‌ها به بافت‌های مختلف بدن برسد. ازآنجایی که تمام سلول‌های بدن انسان برای زنده ماندن به اکسیژن وابسته‌اند، کمبود آن باعث هیپوکسی شده و گستره وسیعی از مشکلات را به‌همراه دارد.

آهن یک عنصر ضروری برای زندگی انسان است که باید بطور روزانه مصرف شود.مهمترین نقش آهن در ساخته شدن گلبول های قرمز خون است .به علت کمبود آهن و کمخونی ناشی از آن در دختران نوجوان  ذخایر آهن بدن تخلیه میشود. دختران اغلب پس از ازدواج و در دوران بارداری از کمبود شدید آهن رنج میبرند و نه تنها خطر مرگ و میر به علت خونریزی هنگام زایمان افزایش می یابد بلکه نوزادانی که به دنیا می آورند کم وزن یا نارسا بوده و ذخایر آهن کافی ندارند. کم خونی فقر آهن در دوران بارداری  و در سال اول زندگی اثرات جبران ناپذیری بر رشد و تکامل مغزی کودکان دارد براساس بررسی های انجام شده بیشترین میزان شیوع کمبود آهن در دختران 15-19 ساله 39 درصد گزارش شده است.

چرا باید به کم خونی فقر آهن در دوران بلوغ توجه کرد؟

در سنین بلوغ به دلیل رشد سریع بافت ها و افزایش حجم خون نیاز به مواد مغذی مختلف از جمله آهن افزایش یابد. پسران ودختران هر دو به آهن اضافی نیاز دارند اما در دختران به علت شروع عادت ماهانه کمبود آهن شایع تر است.کم خونی فقر آهن در این دوران میتواند میزان ابتلا به بیماری های عفونی را افزایش داده و موجب کاهش قدرت یادگیری گردد.

براساس بررسی ها و نظر پزشکان متخصص آمارهای نگران‌کنند‌ه‌ای از فقر‌آهن و کم‌خونی در بین ایرانی‌ها بخصوص خانم‌ها و دختران ایرانی به گوش می‌رسد. آن‌طور که گفته می‌شود ۵۰ درصد خانم‌های باردار و نیمی از دختران و زنان ۱۴ تا ۴۳ سال دچار کمبود آهن هستند و حدود یک‌سوم این افراد از کم‌خونی شدید رنج می‌برند.

استفاده از منابع غذایی حاوی آهن مثل انواع گوشتها (قرمز، ماهی ، مرغ) ، جگر ،تخم مرغ ،حبوبات (عدس،لوبیا)، سبزیهای تیره (اسفناج ، جعفری)، استفاده از منابع غذایی غنی از ویتامین ث که باعث افزایش آهن غذا میشود مانند مرکبات، سبزی تازه (سبزی خوردن ، گوجه فرنگی ، کلم ، کاهو ، فلفل دلمه ای ، حبوبات و غلات) و ستفاده از میان وعده های غنی از آهن مثل کشمش ،انجیر، بادام ، گردو ،برگه هلو و خرما از روش های مهم پیشگیری کم خونی به ویژه در خانم ها است.

علاوه بر این موارد استفاده از عسل های طبیعی به جهت غنی بودن از عناصر معدنی مچون آهن، پتاسیم، منیزیم و همچنین طیف وسیعی از ویتامین ها به ویژه ویتامین های گروه Bدر پیشگیری و درمان کم خونی بسیار موثر است. تحقیقات علمی متعدد حاکی از تاثیر بسیار خوب مصرف عسل در افزایش گلوبول های قرمز خون و پیشگیری از کم خونی دارد.

در بین عسل های مختلف تک گیاه عسل های ذیل بیشترین تاثیر و مطلوبیت را به جهت غنی بودن از آهن و عناصر معدنی برای پیشگیری از کم خونی دارند و می توانید علاوه بر مصرف سایر مواد غذایی حاوی آهن استفاده روزانه عسل های طبیعی زیر را نیز در جیره غذایی روزانه خود قرار دهید.

عسل گون گزانگبین، عسل چهل گیاه کوهستان، عسلک ترنجبین، عسل کنار (سدر)، عسل خلیلو (خلیلوک)، عسل مغز، ژل رویال، گرده گل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *