شرایط نگهداری عسل

شرایط نگهداری صحیح عسل

یکی از سوالاتی که همیشه از ما پرسیده میشود این است که عسل رو چطور نگهداری کنیم تا خواص آن حفظ شود. ما در این مقاله سعی داریم براساس منابع علمی نحوه نگهداری صحیح عسل رو به شما آموزش بدهیم. پس همراه ما باشید.

عسل را بایستی در دمای اتاق به‌صورت درب بسته و بدور از نور خورشید نگهداری کرد. ظروف شیشه‌ای و سفالی لعاب‌دار جهت نگهداری عسل در اولویت هستند و ظروف پلاستیکی پِت با گرید غذایی نیز در صورت نگهداری در دمای اتاق بلامانع هستند. نگهداری عسل در ظروف تیره‌رنگ انتخاب بسیار خوبی است اما از آن جایی که شاخصه‌ی رنگ در مشتری‌پسندی عسل بسیار حائزاهمیت است، استفاده از این ظروف در ایران مرسوم نیست اما در برخی از کشورها از جمله نیوزلند استفاده از ظروف با گرید دارویی و تیره‌رنگ ضروری است.

نگهداری عسل در دمای 20 تا 35 درجه در یک محل تاریک و بدور از بو و رطوبت جهت حفظ خواص دارویی و درمانی عسل الزامی است. نگهداری عسل در یخچال و به‌صورت درب باز باعث تسریع در رُس‌بستن عسل می‌شود و توصیه نمی‌شود. نگهداری عسل به مدت طولانی در معرض نور خورشید باعث کاهش کیفیت محسوس آن از طریق کاهش آنزیم‌ها و ویتامین‌ها و نیز تولید ماده سمی هیدروکسی‌متیل‌فورفورال در آن می‌شود. نحوه‌ی نگهداری عسل توسط زنبورعسل در داخل کلنی‌ها و شان‌های شش‌ضلعی مومی، اوج مهارت و خلاقیت زنبورعسل است. محیط تاریک و عایق رطوبت و هوا در حفظ کیفیت عسل تاثیر بسزایی دارد و موم و سرپولک این ویژگی را دارد و بسته‌بندی عسل نیز بایستی با درنظرگرفتن این شاخص‌ها باشد.

عسل به دلیل اشباع بودن از قندها و میزان رطوبت پایین، جذب‌کننده‌ی رطوبت و بو است. برای ارائه یک جواب علمی دقیق به این سؤال بایستی به قابلیت جذب رطوبت هوا توسط یک ماده_که در واقع یک خاصیت فیزیکی است_ توجه کرد. اصطلاح فوق معمولاً به‌وسیله رطوبت نسبی هوا بیان می‌شود که ماده با آن در حالت تعادل می‌گیرد. حالت تعادل وضعیتی است که در آن ماده نه رطوبت از محیط می‌گیرد و نه رطوبت از دست می‌دهد. درجه واقعی قابلیت جذب رطوبت هوا توسط عسل به ترکیب قندی، غلظت و میزان رطوبت آن بستگی دارد. برای مثال عسل با ۱۷٫۴ درصد رطوبت با هوای ۵۸ درصد رطوبت نسبی، در تعادل است. چنین عسلی اگر در محیط با رطوبت بیشتر قرار گیرد، رطوبت جذب می‌کند و در محیط با رطوبت نسبی کمتر از ۵۸ درصد، آب از دست می‌دهد. این تغییر رطوبت تا زمانی که رطوبت عسل معادل رطوبت محیط شود ادامه می‌یابد. ازآن‌جایی که عسل خاصیت جذب رطوبت بالایی دارد، اگر در ظروف درباز و محیط آزاد قرار گیرد، لایه سطحی آن به‌سرعت رطوبت محیط را جذب کرده و آب جذب شده به‌تدریج به اعماق ظرف نفوذ می‌کند. اگر این شرایط ادامه‌دار شده و رطوبت نسبی محیط نیز بالا باشد، شرایط مساعدی برای فعالیت مخمرها و باکتری‌ها و در نتیجه تخمیر عسل فراهم می‌گردد؛ بنابراین توصیه می‌شود که عسل در دمای ۲۰ تا 35 درجه، در ظروف دربسته و دور از نور مستقیم خورشید _به‌عنوان مثال در کابینت آشپزخانه_ نگهداری شود.

اگر هدف تون از خرید عسل، خواص دارویی و درمانی این ماده شفابخش است بایستی بدونید که نحوه نگهداری اصولی بسیار مهم خواهد بود. این که دقیقا عسل رو در یک محیط تاریک، در دمای اتاق و بدور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنیم و ترجیحا عسل رو به صورت تازه تهیه و مصرف کنیم نیز اهمیت بالایی دارد.

هرگونه سوال تخصصی در این زمینه داشته باشید می تونید با کارشناسان آقای عسل تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

منبع: کتاب دانستنی های محصولات زنبورعسل؛ تالیف مهندس محمد رفاهی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *