بره موم قوی ترین آنتی بیوتیک طبیعت

بره موم یا چسب زنبورعسل به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی شناخته میشود که مواد اولیه آن توسط زنبورعسل از گیاهان به ویژه جوانه گل ها و برگ ها جمع آوری می گردد.

زنبورهای عسل با جمع آوری مواد مترشحه گیاهی مختلف از جمله صمغ، رزین، موسیلاژ، شیرابه های لاتکس و گاها بخش هایی از قسمت سبز جوانه و در ادامه فرآوری آن در داخل کندو و اضافه کردن مقداری موم و گرده گل بره موم را تولید می کند.

بره موم به عنوان یکی از فرآورده های دارویی ارزشمند زنبورعسل در سال های اخیر مورد توجه محققین حوزه های مختلف قرار گرفته است.

در بسیاری از مناطق جهان به خصوص در کشورهای جنوب شرقی آسیا از جمله چین و ژاپن بره موم کاربرد وسیعی داشته و از آن به اشکال مختلف قرص، کپسول، صابون، پودر، مایع شستشو، کرم، پماد مورد استفاده قرار گرفته است. علاوه بر این در دهه اخیر استفاده از فرآورده های مختلف بره موم با توجه به اثرات بسیار خوب آنتی بیوتیکی در مصارف پزشکی، دامپزشکی، صنایع غذایی و صنایع آرایشی و بهداشتی کارکرد روزافزونی داشته است.

با توجه به طعم و بوی خاص بره موم به عنوان ترکیبی که منشا گیاهی دارد برای تولید مکمل های غذایی با فعالیت زیستی مورداستقبال قرار گرفته است.

با توجه به این که مواد موثره اصلی موجود در بره موم زنبورعسل منشا صمغ و رزین های گیاهی دارد بسیاری از خواص آن مرتبط با ترکیبات فعال بیولوژیکی صمغ و رزین می باشد. ترکیبات موثره بره موم به واسطه تفاوت در منشا رزین گیاهی متغییر است و طیف وسیعی از پلی فنول ها، ترپنوئیدها، فلاونوئیدها و گلوکوزیدها را شامل میشود. پلی فنول ها به دلیل قابلیت مهار آنواع آنزیم ها از نظر فارماکولوژیکی جزء فعال بره موم بوده و از این نظر مورد توجه هستند. همچنین مطالعات بالینی نشان داده است که بره موم حاوی غلظت های بالای فلاونوئیدها بوده که به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی به طور گسترده ای از آن برای تهیه مواد بهداشتی و دارویی استفاده میشود. ترکیبات فلاونوئیدی معیاری برای ارزیابی کیفیت بره موم می باشند. این ترکیبات به زیرگروه های فلاونون ها، فلاوانون ها، فلاونول ها، و دی هیدروفلاونول ها و چالکون ها تقسیم می شوند.

این ماده به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، بهبود دهنده اختلالات دهان و لثه، بی حس کننده موضعی، کاهش دهنده فشار خون و کاهش انگل کاربرد دارد.

بره موم این پتانسیل را دارد تا به عنوان ماده نگهدارنده طبیعی کاملا بی خطر برای سلامت انسان در بسته بندی های مواد غذایی به علت فعالیت های آنتی اکسیدان، ضدمیکروبی و ضدقارچی مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *