ژل رویال و آرتریت روماتوئید

فواید و ارزشمندی ژل رویال به عنوان یک ماده فراسودمند طبیعی هر روز بیشتر از دیروز مشخص می شود. دانشمندان از سراسر جهان در حال مطالعه این ترکیب منحصر به فرد از کندو هستند که دارای بیش از 300 ماده منحصر به فرد است. ما در مجله آقای عسل به عنوان یک پایگاه علمی قصد داریم در این مقاله در مورد اثرات دارویی و درمانی ژل رویال به عنوان یک غذا و مکمل غذایی شگفت انگیز را بر بیماری آرتریت روماتوئید تشریح کنیم. بسیار خوشحالیم از این که همراهی شما در مطالعه این مقاله می تواند در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صحیح مصرف محصولات زنبورعسل راهگشا باشد.

ژل رویال و آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید به عنوان یک بیماری خودایمنی در خیلی از سالمندان و حتی میان سالان به عنوان یک بیماری مزمن و دردآور شناخته می شود. این بیماری بسته به افراد می تواند علائم بسیار متفاوتی اعم از خستگی، سفتی مفاصل در صبح، خشکی و درد مفاصل، تورم مفاصل، تب، بی حسی و گزگز، ضعف و بی حالی، کاهش دامنه حرکت مفاصل دست و پا و حتی علائم گسترده تری داشته باشد.

مراحل اولیه این بیماری از مفاصل کوچک همچون مفاصل دست و با دردهای خفیف شروع می شود اما به تدریج به سایر مفاصل همچون زانو، آرنج، لگن، مچ پا و شانه ها گسترش می یابد. در برخی از موارد این بیماری می تواند علاوه بر مفاصل سایر ساختارهای غیرمفصلی همچون بافت عصبی، قلب، کلیه، پوست، مغز استخوان و رگ های خونی را نیز درگیر نماید. در واقع این بیماری یک بیماری خودایمنی است به این معنا که سیستم ایمنی بدن علیه سلول های خودی واکنش نشان می دهد و بسته به اینکه کدام قسمت از بدن مورد حمله قرار گیرد علائم متفاوتی می تواند بروز نماید که البته در بیماری آرتریت روماتوئید بیشتر مفاصل درگیر می شود. این بیماری در هر دو جنس زنان و مردان شایع است اما میزان شیوع آن در زنان بیشتر از مردان است.

از آن جایی که تاکنون درمان دقیقی برای بیماری آرتریت روماتوئید وجود ندارد استفاده از مواد طبیعی و سالم و اصلاح سبک زندگی می تواند تا حدی در کاهش علائم و زندگی راحت تر موثر باشد. اما ما در این مقاله سعی داریم آخرین دستاورد دانشمندان در زمینه درمان این بیماری را به شما ارائه کنیم تا شما نیز شگفت زده شوید. براساس یک مطالعه علمی که توسط ژینگ یو یانگ و همکاران در دانشکده پزشکی ونژو چین انجام شد مشخص شد که ژل رویال می تواند به عنوان یک داروی موثر در بیماری آرتریت روماتوئید عمل نماید. ماده موثره 10 هیدروکسی 2 دسنوئیک اسید موجود در ژل رویال می تواند با سرکوب دو مسیر التهابی این بیماری تاثیرات مثبتی در کاهش علائم و جلوگیری از پیشرفت بیماری داشته باشد. این بدین معناست که یکی از مزایای ژل رویال این است که پیام هایی که به اشتباه توسط سیستم ایمنی بدن بر علیه سلول های بدن ارسال می شود توسط ماده موثره 10HDA سرکوب می شود و از ایجاد التهاب در مفاصل جلوگیری می شود.

10HDA چیست؟

10-هیدروکسی 2- دسنوئیک اسید که به اختصار 10HDA نامیده می شود، مهمترین اسید چرب ژل رویال است و اثرات مهم بیولوژیکی ژل رویال از جمله خواص ضدسرطانی و آنتی بیوتیکی به این ماده نسبت داده می شود. 10HDA از اسیدهای چرب غیراشباع است که منحصرا در ژل رویال وجود دارد و غلظت آن به عنوان مهمترین معیار کیفیت سنجی ژل رویال شناخته می شود. در بررسی های مختلف میزان 10HDA در ژل رویال خام حداقل 1 تا حداکثر 6 درصد اندازه گیری شده است. براساس استانداردهای بین المللی از جمله ISO و IHC و استانداردهای ملی بسیاری از کشورها حداقل میزان قابل قبول این ماده در ژل رویال 1.4 درصد تعیین شده است. میزان 10HDA ژل رویال به منطقه و نوع تغذیه زنبورعسل به ویژه گرده گل به عنوان مهمترین ماده جیره غذایی زنبورعسل بستگی دارد.

در یک مطالعه دیگر در دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد، تاثیر ژل رویال بر روی 65 بیمار آرتریت روماتوئید مورد بررسی قرار گرفت. براساس این تحقیق مشخص شد که مصرف ژل رویال می تواند تاثیر مثبتی بر روی سفتی مفاصل در صبح داشته باشد. البته تحقیقات بیشتری در زمینه اثرات ژل رویال و مکانیسم اثر آن در فرآیند درمان این بیماری مورد نیاز است.

التهاب یک واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عوامل بیماری است اما در مورد بیماری آرتریت روماتوئید و سایر بیماری های خودایمنی از طریق واکنش التهابی به سلول های خودی حمله می شود و در مطالعه اخیر مشخص شد که ژل رویال می تواند از این واکنش التهابی علیه سلول های بدن جلوگیری نماید و تاثیرات مثبت خوبی در درمان این بیماری داشته باشد. این مطالعه دورنمای روشنی برای درمان این بیماری ایجاد نموده است و امید است استفاده از ژل رویال به عنوان یک ماده طبیعی و سالم کندو راهگشای درمان سایر بیماری های صعب العلاج باشد.

اگرچه هنوز یافته های علمی و تحقیقاتی بیشتری در این زمینه مورد نیاز است اما به نظر میرسد ژل رویال به عنوان یک ماده غنی از ترکیبات موثره با اثرات آنتی اکسیدانی می تواند به طور معجزه آسایی تاثیرات گسترده ای در طیف وسیعی از بیماری ها داشته باشد. در واقع مواد موثره ژل رویال به کمک سیستم ایمنی بدن آمده و در کاهش علائم بیماری، جلوگیری از گسترش بیماری و حتی درمان مفید فایده باشد. البته نحوه استفاده صحیح و مصرف اصولی ژل رویال نیز بسیر حائزاهمیت می باشد. جهت کسب مشاوره تخصصی در زمینه نحوه مصرف ژل رویال برای بیماری های مختلف با کارشناسان آقای عسل تماس بگیرید و یا در ذیل همین مقاله سوالات خود را مطرح نمایید.

منبع: کتاب دانستنی های محصولات زنبورعسل، تالیف مهندس محمد رفاهی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *