شیوه مصرف عسل

شیوه مصرف عسل

دونستن اطلاعات صحیح و علمی در زمینه میزان و شیوه مصرف عسل یکی از موارد بسیار مهمیه که بایستی رعایت شود. ارزش تغذیه‌ای و فواید سلامتی عسل در صورت مصرف صحیح اون به بدن میرسد. این که بدونیم روزانه مصرف مجاز عسل چقدر است یا این که به چه صورتی عسل رو مصرف کنیم تا بیشترین تاثیرات رو داشته باشد اطلاعات مهمیه که در این مقاله علمی به اون می پردازیم. ما در واحد تحقیق و توسعه آقای عسل سعی داریم براساس یک روش علمی و بروز اطلاعات صحیحی در زمینه فرآورده های زنبورعسل به شما ارائه کنیم. از این که در این مسیر فرهنگ سازی همراه ما هستید بسیار ارزشمند است.

شیوه مصرف عسل

شیوه مصرف عسل

یکی از سؤالات بسیار رایجی که همیشه برای عموم مردم مطرح است، این است که یک فرد عادی روزانه مجاز به مصرف چه میزان عسل است؟ آیا مصرف نامحدود عسل توصیه می‌شود؟ البته که به‌هیچ‌وجه؛ در مصرف عسل نیز همچون سایر مواد غذایی بایستی ملاحظاتی داشت. بر اساس یک قاعده کلی بسیار ساده هر فرد معمولی با رژیم متعادل و نرمال مجاز است روزانه حداکثر ۱۰ قاشق چای‌خوری معادل ۵۰ ‌گرم عسل مصرف نماید. اگرچه این میزان بر مبنای دیدگاه پزشکی _که با اطلاعات علمی پشتیبانی می‌شود_ نیست و تنها به‌صورت تجربی توسط افراد متخصص حوزه عسل بیان می‌گردد. بر اساس نظر آقای دکتر رون فسندن در کتاب انقلاب عسل؛ به‌طورکلی مصرف ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری عسل در روز کافی است که می‌توان یک تا دو قاشق غذاخوری را در وعده صبحانه همراه با شیر، یک قاشق غذاخوری را قبل از خواب و یک یا دو قاشق غذاخوری را نیز در میان وعده همراه با کیک و میوه‌های پخته‌شده مصرف کرد. به‌طورکلی هر فرد مجاز است که حداکثر ۱۰ درصد میزان کالری روزانه را از قندهای ساده همچون عسل تأمین نماید (میزان کالری روزانه یک فرد عادی در روز حدود ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری) و ازآنجایی‌که هر قاشق غذاخوری عسل در حدود ۶۰ کالری انرژی دارد؛ بنابراین ۱۸۰ تا ۳۰۰ کالری انرژی روزانه می‌تواند از عسل تأمین شود؛ که در این شرایط بایستی عسل را جایگزین سایر قندهای ساده از جمله شکر سفید (ساکارز) و سایر شیرین‌کننده‌های حاوی فروکتوز و گلوکوز از جمله نوشیدنی‌ها و نوشابه نمود.

نحوه مصرف صحیح عسل

با توجه به ترکیب قندی عسل که سرشار از قندهای زودهضم و سریع‌الجذب است، متخصصین توصیه می‌کنند در دو وعده صبح و شب استفاده شود. در ابتدای صبح که بدن برای تأمین کالری مورد نیاز روزانه به انرژی بیشتری احتیاج دارد، عسل می‌تواند به‌عنوان یک ماده غذایی ارزشمند در وعده صبحانه مورد استفاده قرار گیرد. و شب نیم ساعت قبل از خواب مصرف یک قاشق غذاخوری عسل به جهت خاصیت آرامش بخشی و داشتن یک خواب منظم توصیه می‌شود. ورزشکاران و افرادی که نیاز به تمرکز ذهنی بالایی دارند می‌توانند قبل از فعالیت ورزشی و یا ذهنی عسل مصرف نمایند. جهت تجربه شخصی می‌توانید به مدت یک ماه مصرف روزانه یک قاشق عسل قبل از خواب را امتحان کنید تا اثرات بسیار شگفت انگیز آن را در سلامت جسم و ذهن خود تجربه کنید.

نحوه مصرف صحیح عسل

بر طبق نظر حکما و اطبا سنتی؛ مصرف عسل به‌تنهایی شفا، همراه با آب دارو و همراه با غذا، غذا است. می‌توان این ماده ارزشمند را بسته به نیاز و ضرورت به شیوه صحیح استفاده کرد. بهترین روش مصرف عمومی عسل؛ جذب دهانی و زبانی است به این صورت که یک قاشق چای‌خوری عسل را در دهان قرار داده و اجازه می‌دهیم به‌خوبی با بزاق دهان مخلوط شده و جذب زبانی صورت بگیرد و بدین‌صورت به نحو مؤثری در سیستم گردش خون و بافت‌ها و در نهایت سلول‌های بدن جریان یابد. علاوه بر این می‌توان عسل را همراه با سایر نوشیدنی‌ها همچون شیر، قهوه و انواع آب‌میوه‌های طبیعی استفاده نمود و لذت خوردن این نعمت بهشتی را دوچندان کرد. مصرف عسل به میزان یک قاشق غذاخوری به‌تنهایی به‌صورت ناشتا (معده خالی) در اول صبح و یا دو ساعت بعد از شام در منابع طب سنتی توصیه شده‌است و باعث افزایش قوای عمومی بدن می‌شود. بعد از مصرف عسل نوشیدن یک تا دو لیوان آب ولرم برای افرادی که بعد از خوردن عسل دچار سردرد می‌شوند توصیه می‌گردد.

عسل با چی بخوریم؟

عسل به همراه لیموی تازه و یا آب پرتقال طبیعی در افزایش سیستم ایمنی بدن و سرکوب بیماری‌ها‌ی ویروسی‌و‌عفونی فصل زمستان و یا مخلوط عسل به همراه دارچین و زنجفیل از دیگر روش‌های درمانی مصرف عسل می‌باشد. سعی کنیم روزمان را با مصرف عسل شروع و با عسل به پایان ببریم. یعنی عسل باید در رژیم غذایی روزانه ما صبح ناشتا و شب قبل از خواب به میزان مناسب میل شود.

برای کسب اطلاعات تخصصی و دقیق در مورد شیوه مصرف هریک از عسل های تک گیاه و فرآورده های زنبورعسل می تونید با کارشناسان آقای عسل تماس بگیرد تا به صورت دقیق راهنمایی های لازم ارائه شود. توجه داشته باشید که ما واحد درمانی یا کلینیک پزشکی نیستیم و ارائه اطلاعات صرفا براساس خواص و ویژگی های هریک از عسل و توصیه به مصرف این عسل ها انجام میشود.

منبع: کتاب دانستنی های محصولات زنبورعسل؛ تالیف مهندس محمد رفاهی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *