اهمیت زنبورعسل: از گرده افشانی گل ها تا سلامت جامعه

حشره اي كه از تلاش او حيات بر مي خيزد و از عناء او شفاء ، حشره اي كه شربت او نه تنها سكرآور نيست كه ذكر آفرين است سخن از زنبور عسل است كه قرآن با اصرار عجيبي بشر را به مطالعه و كشف اسرار شگفتي هاي نهفته در زواياي زندگي اين حشره فرا مي خواند. در عظمت و شرافت زنبور عسل همين بس كه خداوند متعال سوره اي از قران را به نام نحل نامگذاري كرده و آياتي را به معرفي اين حشره حيرت انگيز اختصاص داده است .

از همان روزهايي كه تاريخ بشريت رقم زده شد زنبور عسل مورد توجه انسان قرار گرفت تلاش و توليد او مورد تحسين ، زندگيش مورد مطالعه و نيش دردناكش موجب گشایش در درمان بیماری های صعب العلاج گرديد.

بررسي منابع علمي موجود نشان مي دهد كه حدود يك سوم تغذيه انسان به عمل گرده افشاني حشرات وابستگي دارد، كه در بين آنها زنبور عسل داراي رتبه اول است.

شايد تصور شود كه تغذيه انسان بيشتر به نشخوار كنندگان مرتبط باشد ولي نشخواركنندگان نيز به طور غير مستقيم به زنبور عسل نياز مند مي باشند. زيرا گرده افشاني بسياري از گياهان علوفه اي وابسته به گرده افشاني حشرات گرده افشان بخصوص زنبور عسل است.

زنبور عسل بغير از عمل گرده افشاني از نظر توليد عسل ، موم ، گرده ، بره موم ، ژل سلطنتي و زهر داراي اهميت اقتصادي است . اين امتياز ها بهترين توجيه براي حمايت دولتها در كشورهاي مختلف از صنعت زنبورداري است.

ما در مجموعه آقای عسل با همکاری شبکه گسترده ای از زنبورداران متعهد در سراسر کشور با اولویت ارتقا کیفی صنعت زنبورداری از طریق آموزش زنبورداران و خرید منصفانه تولیدات زنبورعسل سعی در توجه بیشتر به این حشره ارزشمند و تولید محصولات سلامت محور و کاملا طبیعی داریم.

معتقدیم که در روزگار کنونی که سبد غذایی خانوار از مواد غذایی ناسالم پر شده است، ارائه تولیدات طبیعی با منشا گیاهی و زنبورعسل می تواند در کاهش بیماری های مرتبط با تغذیه و افزایش سلامت عمومی جامعه نقش بسزایی داشته باشد.

در این مسیر سخت و اما شیرین به یاری و کمک یکایک شما هموطنان فهیم نیازمندیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *