خواص عسل طبیعی

خواص عسل طبیعی، مقوی و انرژی‌زا بودن به جهت غنی‌بودن از قندهای متنوع و زودهضم است و استفاده از عسل به‌عنوان یک ترکیب قندی طبیعی و سالم در تأمین منابع کربوهیدراتی سلول‌های بدن برای سوخت‌و‌ساز و کارکرد طبیعی کلیه‌ی اندام‌ها بسیار حائزاهمیت است.

همیشه برای خیلی از مردم و مصرف کنندگان عسل این سوال پیش آمده که آیا این همه خواص و خاصیت که در ارتباط با عسل ارائه میشود آیا واقعیت دارد یا صرفا تبلیغات تجاری فروشندگان و صاحبین برند برای فروش بیشتر محصولات خود است! این که عسل از هزاران سال پیش یک جز مهم از نسخه دارویی طبیبان سنتی برای درمان بیماری های مختلف هیچ شکی نیست و گزارشات متعددی در این زمینه در کتب قدیمی ملل مختلف ارائه شده است.

اما سوال مهمتر این است که آیا طب مدرن نیز این خواص را تایید می کند و آیا عسل در طب مدرن نیز به عنوان یک ماده با خواص دارویی شناخته میشود یا خیر؟ بایستی عنوان کرد که خیلی از خواص عسل ها به ویژه اثرات آنتی اکسیدانی و آنتی بیوتیکی عسل در قالب تحقیقات علمی طب مدرن و در دانشگاه های معتبر صورت گرفته است و تاییدی است بر این اثرات مهم و ارزشمند عسل و در سال های اخیر نیز تحقیقات علمی متعددی در سطح ایران و جهان جهت بررسی مواد موثره عسل صورت گرفته است. قطعا خیلی از خواص و اثرات عسل های تک گیاه هنوز ناشناخته است و نیازمند تحقیقات علمی وسیع در این زمینه است.

عسل از دیرباز به‌عنوان یک شیرین‌کننده‌ی طبیعی و از آن مهمتر یک ماده‌ی ارزشمند دارویی در بسیاری از فرهنگ‌ها در طیف وسیعی از بیماری‌ها‌ مورد استفاده حکما و اطبا قرار می گرفته‌است و در بسیاری از نسخه‌های دارویی پزشکان، عسل به‌عنوان یک جز مهم بوده و براین باور بوده‌اند که عسل تاثیر بسزایی در افزایش اثرگذاری دارو دارد.

از خواص دیگر عسل  طبیعی درمان زخم‌ها و سوختگی و ترمیم بافت آسیب‌دیده‌است که در طب سنتی و مدرن به آن اشاره شده‌است. استفاده از عسل به‌عنوان التیام‌دهنده زخم، قدیمی‌ترین نسخه‌ی دارویی بشر از عسل است و در کتب سومریان باستان در 4000 سال قبل به ترکیبی از عسل و گل رودخانه اشاره شده‌است که می‌تواند درمان‌کننده زخم باشد. در طب مدرن نیز در دهه‌های اخیر استفاده از عسل در درمان زخم و سوختگی‌ها و حتی درمان زخم به جهت اثر التیام دهندگی و ترمیم پوست بدون عوارض جانبی افزایش یافته‌است.

تحقیقات بالینی و گزارش‌های تجربی پزشکان نشان می‌دهد که استفاده از پانسمان‌های حاوی عسل در زخم‌های پای دیابتی باعث کاهش زمان بهبودی و جلوگیری از نیاز به آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود.

درمان سرفه و گلودرد از دیگر خواص عسل طبیعی در بسیاری از منابع و توصیه شده توسط پزشکان است و حتی در برخی از کشورها از جمله نیوزلند و استرالیا و انگلستان استفاده از عسل طبیعی در نسخه های پزشکان جهت درمان گلودرد و سرفه ارائه می‌شود.

درمان عفونت های باکتریایی دهان و دستگاه گوارش به ویژه موکوزیت دهانی در اثر عوارض شیمی درمانی و رادیوتراپی در بیماران سرطانی و همچنین درمان زخم معده در اثر باکتری هلیکوباکتری از دیگر خواص تایید شده عسل می‌باشد.

مهمترین خواص دارویی و درمانی عسل

استفاده عسل در کاهش کلسترول خون، کاهش عوارض و علائم بیماری آسم، آرتریت و کاهش درد در دوران قاعدگی نیز در منابع علمی معتبر به آن اشاره شده‌است.

اثرات ضدباکتریایی، آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی، تقویت سیستم ایمنی و قوای جسمی و جنسی عسل در پیشگیری و حتی کاهش علائم بسیاری از بیماری‌ها‌ از جمله سرطان، بیماری‌ها‌ی عفونی، مشکلات دستگاه گوارش از دیگر اثرات دارویی این محصول ارزشمند می‌باشد.

خواص دارویی عسل های تیره رنگ بیشتر است یا روشن؟

به‌طور معمول عسل‌های تیره‌تر به دلیل غنی‌بودن از ترکیبات موثره پلی‌فنولی و فلاونوئیدی بیشتر و وجود مقادیر بالاتر عناصر معدنی خاصیت ضدباکتریایی و آنتی‌اکسیدانی بیشتری دارند. البته که این برتری مطلق نیست و الزاماً همه عسل‌های تیره‌تر کیفیت بیشتری در مقایسه با عسل‌های روشن‌تر ندارند. در واقع برای نتیجه‌گیری علمی‌تر بایستی به آنالیز این عسل‌ها و مقایسه میزان پلی‌فنول کل، خاصیت آنتی‌باکتریال و آنتی‌اکسیدانی آن‌ها توجه کرد. به‌طور مثال عسل کنار با رنگ تیره در مقایسه با عسل مرکبات که رنگ روشنی دارد اثر آنتی‌اکسیدانی و آنتی‌بیوتیکی بیشتری دارد اما میزان ویتامین C عسل مرکبات بیشتر است.

نتیجه‌گیری نهایی این‌که همه عسل‌های طبیعی و خام دارای ارزش تغذیه‌ای و دارویی خاص خود هستند که بسته به ترکیب شیمیایی و مواد مؤثری که دارند، برای طیف خاصی از بیماری‌ها مناسب‌ترند. پس عسل‌های طبیعی برتری مطلقی بر یکدیگر ندارند. بهتر است به تصمیم زنبورعسل احترام بگذاریم. البته نوع رنگ عسل در مشتری‌پسندی و قیمت آن بسیار مؤثر است. برای مثال. درحالی‌که در کشورهای ترکیه، سوئد، آلمان و یونان عسل‌های تیره‌رنگ از میزان بازارپسندی بیشتر و قیمت بالاتری برخوردارند، در برخی از کشورها از جمله کانادا و آمریکا عسل‌های دارای رنگ روشن به قیمت بالاتری عرضه می‌شوند.

هرگونه سوال تخصصی در این زمینه داشته باشید می تونید با کارشناسان آقای عسل تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

منبع: کتاب دانستنی های محصولات زنبورعسل؛ تالیف مهندس محمد رفاهی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *