مهمترین خواص عسل

از مهمترین خواص عسل می توان به مقوی و انرژی زا، درمان زخم و عفونت، تقویت قوای عمومی و جنسی، مفید برای دستگاه گوارش، خواب آور، اشتهاآور، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، کاهش کلسترول خون، مفید برای کم خونی، مفید برای بهبود مشکلات قلبی و عروقی و کمک به سیستم هاضمه اشاره کرد.

عسل واژه ای عربی است که به فارسی آن را انگبین گویند و آن عبارت از مادۀ شیرینی است که توسط زنبور عسل از شهد گلهای گیاهان جمع آوری وپس از تغییرات لازم در سلول های مومی، شانه های کندو ذخیره میشود. در تعریف جامع تری از عسل که در سال ۱۹۰۶ در آمریکا ارائه شده است، عسل را عبارت از ترشح مواد قندی درختان و شهد گل گیاهان دانسته اند که توسط زنبوران عسل جمع آوری و تغییر می یابد ودرون سلول های قاب ذخیره می شود.

عسل محصول غذایی مفیدو اکسیری پرارزش است که از قرن ها پیش به عنوان عالی ترین و مقوی ترین غذاها شناخته شده و همچنین به واسطۀ ویژگی های شفابخش خود به عنوان دارو و درمان اکثر بیماری ها در بین تمام ملل کاربرد داشته است. عسل در واقع تجلی انرژی خورشید در تاریکی کندو است.

فواید سلامتی عسل امروز به خوبی شناخته شده و از نظر علمی اثبات شده است. علاوه بر کاربرد موضعی آن، عسل دارای طیف گسترده ای از مصارف داخلی است که ناشی از خواص شگفت انگیز آن است. اگرچه همه عسل های طبیعی برای سلامتی ما مفید است، اما به دلیل منشاگیاهی هر عسل، برخی از آنها دارای ویژگی های خاصی هستند که بسته به نوع بیماری و هدفی که دارید می تواند انتخاب بهتری برای شما باشد. ما در واحد تحقیق و توسعه آقای عسل به شما کمک می کنیم تا تنوع بی نظیری از عسل های باکیفیت را بسته به خواص دارویی هریک انتخاب کنید. لازم به ذکر است این پیشنهادات به هیچ وجه جنبه پزشکی نداشته و صرفا براساس خواص دارویی و درمانی ارائه شده در طب سنتی و طب مدرن و با استناد به مقالات علمی معتبر برای هر عسل ارائه میشود و هیچ گاه جایگزین درمان نیست بلکه با نظر پزشک متخصص خود می توانید علاوه بر طی درمان از این پیشنهادات استفاده نمایید.

از آن جایی که زنبورعسل از شهد گیاهان مختلف عسل تولید می نماید و شهد گیاهان حاوی مواد موثره گیاه است، خواص فیزیکوشیمیایی، دارویی و درمانی عسل ها نیز تحت تاثیر گیاهانی است که زنبورعسل از شهد گل های آن را جمع آوری نموده است. عسل های تک گیاه به جهت دارا بودن غالبیت شهد یک گیاه دارویی خاص علاوه بر خواص عمومی عسل دارای خواص ویژه ای هستند که شما می توانید بسته به نوع بیماری خود براساس این لیست انتخاب بهتری داشته باشید.

لطفا همیشه به یاد داشته باشید که عسل یک قرص جادویی نیست و بیشتر از جنبه دارویی آن خاصیت پیشگیری آن اهمیت دارد. عسل به جهت ترکیب هوشمندانه ای از قندهای ساده و زودهضم و طیف وسیعی از ریزمغذی های ضروری دارای خاصیت دارویی از جمله فلاونوئیدها، پلی فنول ها، آلکالوئیدها، اسیدهای آلی، ویتامین ها، ساپونین ها، گلیکوزیدها و .. که در هر عسل نوع و میزان آن متفاوت است می تواند در بلندمدت تاثیر بسیار مثبتی در سلامتی شما و پیشگیری از بیماری های مختلف داشته باشد.

  • التیام زخم و سوختگی

یک بررسی در سال 2015 نشان داد که عسل ممکن است به بهبود سوختگی کمک کند، و یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که پروتئین defensin-1 موجود در عسل باعث بهبود زخم می شود. صدها برند مختلف در دنیا استفاده از عسل را در ترکیب پمادهای زخم وسوختگی استفاده کرده اند و حتی مجوزهای بهداشتی و قانونی برای استفاده از این محصولات دارویی را اخذ نموده اند. استفاده موضعی از عسل در درمان زخم ها، سوختگی ها و عفونت ها بسیار رایج است اما بایستی توجه داشته باشید که با نظر پزشک متخصص انجام شود! عسل در جلوگیری از عفونت، التیام زخم و تشکیل بافت و کلاژن پوست تاثیر بسزایی دارد. ترکیباتی همچون پراکسید هیدروژن، ترکیبات پلی فنولی با خاصیت ضدباکتریایی و آنتی اکسیدانی و ترکیب ویژه عسل در جلوگیری از عفونت، تشکیل بافت روپوست و کلاژن و ترمیم پوست موثرند.

استفاده از عسل های طبیعی، تازه، سالم و خام با اولویت عسل های ذیل بهترین انتخاب برای درمان زخم و سوختگی و مصارف آرایشی و بهداشتی برای پوست شما است. عسل اسطوخودوس، عسل چهل گیاه کوهستان، عسل آویشن، عسلک ترنگبین، عسل نمدار، عسل بره موم.

توجه داشته باشید در موارد حاد زخم و سوختگی بایستی حتما با نظر پزشک متخصص نسبت به استفاده از عسل به عنوان کمک درمان اقدام کنید و به هیچ عنوان خوددرمانی توصیه نمی شود.

  • مقوی و انرژی زا

عسل به خاطر حضور ترکیبات قندی طبیعی که دارد یک ترکیب شیرین و مقوی است و می تواند انرژی موردنیاز برای فعالیت یکایک سلول های بدن شما را تامین نماید. هر قاشق غذاخوری معادل 21 گرم عسل گنجایش و در حدود 64 کیلوکالری انرژی دارد. تامین کربوهیدرات ها و قندهای مورد نیاز برای تامین فعالیت های روزانه بدن با عسل طبیعی یک مزیت بسیار خوب برای سلول هاست. تنوع و کیفیت قندهای طبیعی موجود در عسل برای فعالیت خوب اندام ها به ویژه عضلات و سلول های مغز حائز اهمیت است.

استفاده از عسل های روزانه، عسل چهل گیاه دشت، عسل چهل گیاه کوهستان، عسل هفت اقلیم آقای عسل و عسل های تک گیاهی همچون عسل عسل گون گزانگبین و عسل خارکیوار بهترین انتخاب برای این امر هستند.

  • تقویت قلب و مفید برای درمان بیماری های قلبی و عروقی

بیماری های قلبی طیف وسیعی از شرایطی را که قلب شما را تحت تاثیر قرار می دهد توصیف می کند. واژه بیماری های  قلبی معمولا برای اشاره به حمله قلبی اشاره می‌شود، با اینحال بیماری های  قلبی شامل سایر بیماری‌های قلب از جمله بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی، سکته قلبی، آریتمی قلبی و کاردیومیوپاتی می‌باشد. بیماری های قلبی در حال تبدیل شدن به اصلی ترین عامل مرگ و میر و ناتوانی بشر در اغلب کشورهای جهان هستند. این بیماریها در حال حاضر جزو سه علت اول مرگ و میر و ناتوانی انسان در سراسر دنیا هست. شیوه زندگی ناسالم و عادات غذایی بد یکی از دلایل اصلی بیماری های قلبی است. مصرف دخانیات، رژیم ناسالم، چاقی، عدم فعالیت فیزیکی و استفاده مضر از الکل، عامل اصلی خطر بیماری قلبی است. بسیاری از انواع بیماری های قلبی را می توان با انتخاب شیوه زندگی سالم از بین برد.

علاوه بر رعایت شیوه زندگی سالم داشتن یک تغذیه سالم و طبیعی می تواند در سلامت قلب شما و پیشگیری از طیف وسیعی از بیماری های قلبی عروقی در سنین میان سالی و پیری بسیار موثر باشد. عسل های طبیعی به لحاظ منشا گیاهی و دارا بودن مواد موثره که سلامت شما را ارتقا می بخشد می تواند در این بین تاثیر شگرفی داشته باشد.  فلاونوئیدها جز ترکیبات موثره گیاهی است که تاثیر مطلوبی بر کاهش ریسک بیماری های قلبی و عروقی دارد. فلاونئویدهای موجود در عسل به جهت دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی و مهار رادیکال های آزاد می تواند در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی و عروقی تاثیر بسزایی داشته باشد. در بین عسل های مختلف عسل های تک گیاه زیر برای بیماری های قلبی و عروقی انتخاب بهتری هستند:

عسل پونه کوهی، عسل اسطوخودوس، عسل آفتاب گردان، عسل مریم گلی، عسل چهل گیاه کوهستان، عسل گشنیز،

این عسل ها به جهت داشتن ترکیبات فلاونوئیدی دارای اثرات آنتی اکسیدانی و همچنین غنی بودن از ویتامین های گروه B  به ویژه ویتامین B6، سطح هموسستئین را کاهش می دهد. هموسیستئین اسید آمینه غیر پروتئینی حاوی گوگرد است. شواهد اپیدمیولوژیکی نشان می ‏دهد که هیپرهموسیستئینمی خفیف با افزایش خطر بیماری آترواسکلروز و موارد سکته مغزی ‏ارتباط دارد. هیپرهموسیستئینمی عامل خطر مستقل ‏Coronary Heart Disease‏ است. ‏افزایش دریافت این ویتامینها با مصرف عسل ها موجب کاهش سطح هموسیستئین خون و کاهش خطر ‏بیماریهای قلبی- عروقی گردد. عسل گشنیز با فعال کردن سسیستم گردش خون و کاهش کلسترول تاثیر مثبتی در کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عرقی دارد. این عسل ها با کاهش میزان کلسترول و تری گلیسرید خون و  افزایش HDL خون می تواند در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی موثر باشند.

  • بیماری های دستگاه گوارش

دستگاه گُوارش یکی از دستگاه‌های فعال در بدن انسان است که از دهان شروع شده و در ادامه در حلق، مری، معده، روده کوچک و روده بزرگ ادامه می یابد و در نهایت در مقعد به اتمام می‌رسد. دستگاه گوارش با سایر اندام ها از جمله پانکراس، صفرا و کبد؛ وظیفه هضم و جذب مواد غذایی و دریافت انرژی مورد نیاز بدن و در نهایت حذف مواد زائد حاصل از گوارش را بر عهده دارد.

بیماری های گوارشی در سراسر جهان شایع است و افراد در هر سنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اسهال و استفراغ یکی از دلایل عمده مرگ و میر در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. از دست دادن آب و الکترولیت ها از بدن می تواند به کم آبی بدن منجر شود، که می تواند در کودکان خردسال به خصوص در کودکان دچار ضعف و سوءتغذیه کشنده باشد. از آن جایی که عامل بیماری ویروسی است آنتی‌بیوتیک ها اثری ندارد و روش های درمانی طب مکمل همچون استفاده از عسل در درمان این بیماری کاربرد پیدا کرده است.

استفاده از عسل از دیرباز به عنوان یک ماده دارویی در درمان بیماری های گوارش مرسوم بوده‌است. مصریان باستان، آشوریان، چینی ها،یونانی ها و ایرانیان از ترکیب عسل و سایر گیاهان دارویی در درمان بیماری های روده و شکم استفاده می کرده اند. تا همین اواخر شواهد علمی کمی برای حمایت از کاربردهای درمانی عسل وجود داشت، اما اخیرا مطالعات علمی معتبر اثرات ضدباکتریایی، ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی را در استفاده های پزشکی عسل قوت بخشیده است.

در بین عسل های مختلف براساس گزارش های علمی و تجربی بیشترین اثرات مطلوب در درمان بیماری های گوارش را عسل های ذیل داشته اند:

عسل آویشن، عسلک ترنجبین، عسل سدر، عسل نمدار، عسل گشنیز، عسل یونجه، عسلک بلوط، عسل سیاه دانه

این عسل ها به جهت دارا بودن ترکیبات پری بیوتیک و باکتری های مفید پروبیوتیک تاثیر مثبتی در سیستم گوارش دارند. از دیگر دلایل موثر این عسل ها جهت دستگاه گوارش می توان به کاهش میزان اسید معده در عسل نمدار، درمان یبوست، نفخ و زخم معده در عسل های گشنیز و همچنین اثرات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی این عسل ها اشاره کرد که در پیشگیری از طیف وسیعی از بیماری های دستگاه گوارش نافع است.

  • بیماری های کلیوی

کلیه یکی از اندام های داخلی بدن انسان می باشد که به لوبیا شباهت داشته و وظیفه پاکسازی خون بدن از مواد زائد را به عهده دارد. این اندام به صورت جفت در طرفین ستون فقرات قرار گرفته و خون بدن را تصفیه کرده، آن را به سمت مجاری ادرار می فرستد.

کلیه ها آب بدن را تنظیم کرده، مواد اضافی مایعات بدن را حذف نموده و هورمون تولید می کنند. خستگی، شب ادراری، کاهش اشتها و … از علائم نشان دهنده بیماری کلیوی می باشد. زمانیکه کارکرد کلیه ها دچار نقص گردد، مواد زائد در بدن جمع می گردد و فرد باید دیالیز گردد. عواملی مانند فشار خون بالا و دیابت خطر ابتلا به بیماری کلیوی را افزایش می دهد.

عفونت و نارسایی کلیه یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در بیماران کلیوی است و مقاومت باکتری ها به آنتی بیوتیک ها نگرانی و معضل جدی این حوزه است. عسل به جهت داشتن ترکیبات متنوع آنتی بیوتیکی یکی از مواد طبیعی و سالم با خاصیت ضدباکتری است که از گذشته های دور اهمیت داشته و در درمان عفونت های داخلی کاربرد داشته است و در دهه های اخیر نیز بر اهمیت آن افزدوه شده است. از آن جایی که مقاومت باکتری ها به عسل صورت نمی گیرد می تواند در بیماری های عفونی به ویژه در سیستم تصفیه خون و کلیه ها اثرات خوبی داشته باشد.

در این بررسی های علمی مختلف مکانیسم های بالقوه عمل و نقش عسل در مدیریت عفونت در جمعیت عمومی ، اپیدمیولوژی و چالش های ویژه عفونت در بیماری مزمن کلیوی و شواهد کارآزمایی بالینی مربوط به ایمنی و کارآیی عسل در پیشگیری و درمان عفونت ها مورد توجه محققین از سراسر دنیا قرار گرفته است.

در بین عسل های تک گیاه مختلف عسل های ذیل بیشترین تاثیر مثبت را در پیشگیری و کنترل عفونت در بیماری های کلیوی دارند و می توانند در کنار طی روند درمان مورد استفاده قرار بگیرند تا علاوه بر کاهش عوارض داروها، مدت زمان درمان را کاهش داده و از خیلی از بیماری های مرتبط با کلیه و عوارض آن پیشگیری نمایند.

عسل کنار، عسل خارشتر، عسلک ترانگبین
  • کم خونی

کم‌خونی یا آنمی یا فقر الدم به انگلیسی Anemia اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول‌های قرمز یا هموگلوبین کافی در خون وجود ندارد.

هموگلوبینی که در گلبول‌های قرمز خون وجود دارد باعث می‌شود تا اکسیژن به گلبول قرمز متصل شده و توسط مویرگ‌ها به بافت‌های مختلف بدن برسد. ازآنجایی که تمام سلول‌های بدن انسان برای زنده ماندن به اکسیژن وابسته‌اند، کمبود آن باعث هیپوکسی شده و گستره وسیعی از مشکلات را به‌همراه دارد.

آهن یک عنصر ضروری برای زندگی انسان است که باید بطور روزانه مصرف شود.مهمترین نقش آهن در ساخته شدن گلبول های قرمز خون است .به علت کمبود آهن و کمخونی ناشی از آن در دختران نوجوان  ذخایر آهن بدن تخلیه میشود. دختران اغلب پس از ازدواج و در دوران بارداری از کمبود شدید آهن رنج میبرند و نه تنها خطر مرگ و میر به علت خونریزی هنگام زایمان افزایش می یابد بلکه نوزادانی که به دنیا می آورند کم وزن یا نارسا بوده و ذخایر آهن کافی ندارند. کم خونی فقر آهن در دوران بارداری  و در سال اول زندگی اثرات جبران ناپذیری بر رشد و تکامل مغزی کودکان دارد براساس بررسی های انجام شده بیشترین میزان شیوع کمبود آهن در دختران 15-19 ساله 39 درصد گزارش شده است.

چرا باید به کم خونی فقر آهن در دوران بلوغ توجه کرد؟

در سنین بلوغ به دلیل رشد سریع بافت ها و افزایش حجم خون نیاز به مواد مغذی مختلف از جمله آهن افزایش یابد. پسران ودختران هر دو به آهن اضافی نیاز دارند اما در دختران به علت شروع عادت ماهانه کمبود آهن شایع تر است.کم خونی فقر آهن در این دوران میتواند میزان ابتلا به بیماری های عفونی را افزایش داده و موجب کاهش قدرت یادگیری گردد.

براساس بررسی ها و نظر پزشکان متخصص آمارهای نگران‌کنند‌ه‌ای از فقر‌آهن و کم‌خونی در بین ایرانی‌ها بخصوص خانم‌ها و دختران ایرانی به گوش می‌رسد. آن‌طور که گفته می‌شود ۵۰ درصد خانم‌های باردار و نیمی از دختران و زنان ۱۴ تا ۴۳ سال دچار کمبود آهن هستند و حدود یک‌سوم این افراد از کم‌خونی شدید رنج می‌برند.

استفاده از منابع غذایی حاوی آهن مثل انواع گوشتها (قرمز، ماهی ، مرغ) ، جگر ،تخم مرغ ،حبوبات (عدس،لوبیا)، سبزیهای تیره (اسفناج ، جعفری)، استفاده از منابع غذایی غنی از ویتامین ث که باعث افزایش آهن غذا میشود مانند مرکبات، سبزی تازه (سبزی خوردن ، گوجه فرنگی ، کلم ، کاهو ، فلفل دلمه ای ، حبوبات و غلات) و ستفاده از میان وعده های غنی از آهن مثل کشمش ،انجیر، بادام ، گردو ،برگه هلو و خرما از روش های مهم پیشگیری کم خونی به ویژه در خانم ها است.

علاوه بر این موارد استفاده از عسل های طبیعی به جهت غنی بودن از عناصر معدنی مچون آهن، پتاسیم، منیزیم و همچنین طیف وسیعی از ویتامین ها در پیشگیری از کم خونی بسیار موثر است.  تحقیقات علمی متعدد حاکی از تاثیر بسیار خوب مصرف عسل در افزایش گلوبول های قرمز خون و پیشگیری از کم خونی دارد.

در بین عسل های مختلف تک گیاه عسل های ذیل بیشترین تاثیر و مطلوبیت را به جهت غنی بودن از آهن و عناصر معدنی برای پیشگیری از کم خونی دارند و می توانید علاوه بر مصرف سایر مواد غذایی حاوی آهن استفاده روزانه عسل های طبیعی زیر را نیز در جیره غذایی روزانه خود قرار دهید.

عسل گون گزانگبین، عسل چهل گیاه کوهستان، عسلک ترنجبین، عسل سدر، عسل خلیلوک، عسل مغز

 

افزایش سیستم ایمنی

دستگاه ایمنی یا سیستم ایمنی (انگلیسی: Immune System) بخشی از بدن است که سلول‌ها و مولکول‌های خودی را در برابر عوامل بیماری زا و بیگانه همچون باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها محافظت می نماید و با مکانیسم های مختلف سلامت سلول ها و بدن را تامین می نماید.

تقویت سیستم ایمنی بدن به عوامل مختلفی وابسته است در حالی که زندگی صنعتی و شهرنشینی سبب شده تا برخی عوامل مهم و تاثیرگذار را نادیده گرفته یا به سمت مواردی پیش روند که نه تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت نمی‌کند بلکه باعث بروز بیماری و کاهش سیستم دفاعی بدن می‌شود. علاوه بر تغذیه مناسبت که همواره مورد تاکید پزشکان به ویژه متخصصان تعذیه است عوامل دیگری از جمله عوامل روحی و روانی، خواب کافی و ورزش در افزایش یا کاهش سیستم ایمنی بدن موثر است.

غذاهای گیاهی مانند انواع سبزی، میوه، صیفی ها، آجیل، دانه و حبوبات سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند در مقابل عوامل بیماری زا مضر کمک کنند و آنتی اکسیدان های موجود در این مواد غذایی با مبارزه با ترکیبات ناپایدار به نام رادیکال های آزاد (رادیکال های آزاد مولکول هایی بسیار واکنش پذیر و ناپایدار هستند که به طور طبیعی به عنوان محصول جانبی متابولیسم (اکسیداسیون) در بدن و یا در معرض قرار گرفتن در معرض سموم موجود در محیط مانند دود تنباکو و نور ماوراء بنفش در بدن تولید می شوند.) سلامت را تضمین می کنند.

عسل طبیعی از دیرباز یکی از جزهای مهم نسخه های اطبا و حکما طب سنتی جهت افزایش سیستم ایمنی بدن بوده است و گزارشات تجربی بسیار زیادی از تاثیر بسیار مطلوب عسل در افزایش سیستم ایمنی بدن و سلامت ارائه شده است که در دهه های اخیر گزارشات علمی موثق در تایید آن ارائه شده است. عسل ها ترکیبات پیچیده و غنی از ترکیبات پلی فنولی با اثرات آنتی اکسیدانی است که می تواند در افزایش سیستم ایمنی بدن نقش موثری ایفا نماید. اثرات آنتی بیوتیکی، اثر ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی عسل باعث شده است که عسل به عنوان یک فرآورده طبیعی و سالم اثرگذاری مثبتی در ارتقا سیستم ایمنی بدن و مبارزه با بیماری ها داشته باشد.

در بین محصولات مختلف زنبورعسل، فرآورده های ذیل بیشترین تاثیر را در افزایش سیستم ایمنی بدن دارند و اگر هدف شما از خرید عسل افزایش سیستم ایمنی بدن در اولویت قرار دارد پیشنهاد ما محصولات ذیل می باشد:

عسل چهل گیاه کوهستان، عسل کنار، عسل جاشیر، عسل آویشن، بره موم، ژل رویال، عسل بره موم، عسلک ترنجبین
  • تقویت نیروی جنسی

“قوای جنسی” یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های سلامت جسمی و روحی افراد است و بروز هرگونه اختلال، ضعف و بیماری جنسی می‌تواند بر تمام مؤلفه‌های سلامتی افراد مؤثر باشد و حتی زمینه‌‌ساز ابتلا به بسیاری از بیماریها، فشارهای عصبی و بیماریهای روحی و روانی نیز شود.

دقیقاً به همین دلیل است که تمام مؤلفه‌‌های “سلامت جنسی” از اهمیت مضاعفی برخوردارند و بخش زیادی از کیفیت زندگی‌ زناشویی به همین مسئله وابسته است؛ از سوی دیگر، ریشه بسیاری از مشکلات زوجین را باید در مسائل جنسی و میزان دانش و توانمندی عملی زن و مرد در برآوردن صحیح و کامل نیازهای جنسی یکدیگر جست‌وجو کرد.

بر همین اساس در منابع طب سنتی و طب اسلامی به مسئله سلامت و قوای جنسی توجه ویژه‌ای شده و دستورالعمل‌ها، راهکارها، تذکرات و تدابیر تغذیه‌ای بسیار دقیق و ریزی در این حوزه ارائه شده است.

عسل به جهت داشتن طبع گرم و مواد موثره ای که دارد می تواند در تقویت قوای جسمی و جنسی خانم ها و آقایان تاثیر زیادی داشته باشد و در بین محصولات مختلف زنبورعسل محصولات ذیل بیشترین تاثیر را در تقویت قوای جنسی، افزایش لذت جنسی، درمان ناباروری و تقویت اسپرم در آقایان  داشته باشد. اگر هدف شما از مصرف عسل افزایش تقویت نیروی جنسی است پیشنهاد ما محصولات ذیل است تا علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز حس خوب یک رابطه جنسی سالم و موفق را به شما هدیه نماید.

عسل کنار، عسل مغز، ژل رویال، عسل چندگیاه کوهستان
  • درمان زخم و عفونت

مهمترین کاربرد درمانی بشر از عسل در طول تاریخ در بهبود و درمان زخم و سوختگی بوده‌است. استفاده از عسل به عنوان درمان زخم حداقل از 5،000 سال قبل در بسیاری از کشورها از جمله مصر و چین و ایران باستان مرسوم بوده‌است و امروزه به عنوان یکی از بهترین محصولات برای بهبود زخم های عفونی شناخته می‌شود. در دهه های اخیر با مطرح شدن مقاومت به آنتی‌بیوتیک ها استفاده از محصولات طبیعی با اثر آنتی‌بیوتیک بالا همچون عسل در تولید پمادها و پانسمان های استریل افزایش یافته است.

فرآیند ترمیم زخم و جلوگیری از عفونت های باکتریایی در محل خراش ویا سوختگی بافت ها در پوست بسیار پیچیده است و تحت تاثیر فرآیندهای سلولی و مایع میان بافتی و سیستم ایمنی بدن انجام می‌شود. عسل با دارا بودن مواد ضدباکتریایی از جمله پراکسید هیدروژن H2o2 و سایر ترکیبات موثره آنتی‌بیوتیکی در وهله اول از رشد و تکثیر باکتری‌ها در محل ایجاد زخم جلوگیری می‌کند در ادامه با ایجاد یک لایه محافظ و تنظیم میزان رطوبت از ورود باکتری‌ها به لایه های داخلی بافت پوست جلوگیری می‌کند. قندهای ساده و زودهضم موجود در عسل انرژی مورد نیاز سلول ها در ترمیم بافت آسیب دیده را تامین نموده و در کاهش درد و التهاب سلولی موثر هستند و تمامی این اثرات در نهایت در بهبود سریعتر بافت آسیب دیده و تشکیل پوست جدید در محل زخم کمک شایانی می‌کنند.

محصولات مختلفی در دنیا براساس همین ویژگی خارق العاده از عسل به عنوان ماده اصلی در تهیه پماد و ژل های درمان کننده زخم استفاده کرده اند. ژل استریل ™SurgihoneyRO محصول کشور انگلستان و پماد و پانسمان ®Medihoney نمونه‌های از این محصولات هستند که مجوزات دارویی بین المللی از جمله CE را دریافت کرده اند و در داروخانه ها به فروش می‌رسند و حتی در اتاق های عمل و بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

عسل های با منشا گیاهی مختلف اثرات یکسانی به لحاظ درمان زخم نداشته و برخی از عسل ها به این لحاظ بر سایر برتری داشته و می تواند انتخاب بهتری برای درمان زخم و سوختگی ها باشد. اگر هدف شما از خرید عسل درمان زخم و عفونت است پیشنهاد ما محصولات ذیل است که می توانید مورد استفاده قرار دهید.

عسل نمدار، عسل آویشن، عسل سماق، عسل کنار، عسل بره موم

  • سرماخوردگی و آنفولانزا

سرماخوردگی بیماری واگیردار مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی است که عمدتاً بینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سرماخوردگی معمولاً با خستگی، عطسه و سردرد آغاز می‌شود و با علائمی چون سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه می‌یابد و معمولاً هفت تا ده روز بعد برطرف می‌شود و برخی علائم ممکن است تا سه هفته طول بکشد. بیش از دویست نوع ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد، با این حال راینو ویروس‌ها (که خود بیش از ۹۹ نوع مختلف شناخته‌شده هستند) متداول‌ترین عامل این بیماری هستند.

سرماخوردگی و آنفلوانزا علایم بسیار مشترکی دارند. اما ابتلا به تب و لرز شدید و علایم گوارشی مثل اسهال و استفراغ بیشتر به نفع ابتلا به آنفلوانزا است. سرماخوردگی ساده در بزرگسالان هیچ‌وقت باعث تب شدید نمی‌شود. نکته تستی این‌که ابتلا به سرماخوردگی با کسالت و بدن درد و مریض احوالی بیشتری همراه است. در عوض عطسه و آبریزش در حساسیت شدیدتر است. درد بدن، تب، لرز و علایم گوارشی هم در سرماخوردگی وجود دارند اما شدید بودن هر کدام از این علایم به نفع این است که مبتلا به آنفلوانزا شده‌اید.

استفاده از مایعات گرم همچون سوپ، دمنوش آویشن و همچنین استراحت یکی از بهترین روش های درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است اما قطعا استفاده از عسل طبیعی می تونه اثرات بسیار مفیدی در پیشگیری و درمان سرماخوردگی داشته باشد که توصیه می شود حتما مصرف عسل رو در فصل سرد جدی بگیرید.

عسل دارای خواص آنتی اکسیدان، آنتی باکتریال و آنتی میکروبیال است که با غلبه بر ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها، سرماخوردگی و علائم آن را بهبود می بخشد. عسل آزردگی گلو را به صورت طبیعی تسکین داده و سوزش ها را از بین می برد. عسل با تقویت سیستم ایمنی بدن باعث کاهش شدت سرماخوردگی شده و همچنین از سرماخوردگی ها و دیگر ویروس ها در آینده پیشگیری می کند.

نحوه مصرف:

استفاده از عسل همراه با نوشیدنی های گرم همچون دمنوش آویشن، دمنوش زنجفیل و دارچین و همچنین شیرعسل و عسل و لیموی تازه یکی از پیشنهادات بسیار خوب در درمان سرماخوردگی است. فقط کافیست یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی رو به نوشیدنی های ولرم به ویژه دمنوش و شیر اضافه کنید و خوب هم بزنید و شب قبل از خواب و اول صبح مصرف کنید.

اگر هدف شما از خرید عسل پیشگیری از بیماری های فصل سرد همچون آنفولانزا و سرماخوردگی و حتی درمان این بیماری ها است توصیه ما محصولات ذیل است. در بین محصولات مختلف زنبورعسل بیشترین تاثیر رو برای درمان سرماخوردگی و کاهش علائم اون عسل های آویشن، اوکالیپتوس، عسل بره موم دارد

  • خواب آور

آیا خواب راحت برای شما مانند یک رویا شده است؟ حدود یک ساعت یا بیشتر در رختخواب غلت می‌زنید و باز هم کاملا بیدار هستید؛ هرچقدر سعی می‌کنید شب‌ها راحت‌تر و زودتر بخوابید باز هم موفق نمی‌شوید؛ این مشکل برای هرکسی می‌تواند آزاردهنده باشد. فردا هم از خستگی کم‌خوابی شب گذشته با کیفیت مناسبی به کارهایتان نمی‌رسید و نسبت به این وضعیت احساس خوبی ندارید. بی‌خوابی و مشکلات خواب با وجود مشغله‌ها و تنش‌های زندگی روزمره امری شایع و مشکل‌ساز است. داشتن خواب راحت و کافی باعث می شود بدن شما انرژی لازم برای فعالیت های روزانه را پیدا کند. یک فرد بزرگسال نیاز دارد هر شب به طور متوسط بین ۷ تا ۹ ساعت بخوابد. در این مدت بدن بازسازی های ضروریش را انجام می دهد. در ایالات متحده، تخمین زده می‌شود که 30 درصد از بزرگسالان و 66 درصد از نوجوانان از بی‌خوابی رنج می‌برند. این فقط یک ناراحتی جزئی نیست: بیدار ماندن می‌تواند صدمات جدی بدنی ایجاد کند.

روش های مختلفی برای داشتن یک خواب راحت پیشنهاد می شود همچون تنظیم ساعت خواب شبانه به نحوی که سعی کنید در یک ساعت مشخص بخوابید و یک ساعت مشخص بیدار شوید و یا خوردن غذای سبک در وعده شام، داشتن محیط خواب آرام، حمام آب گرم و یا پیاده روی قبل از خواب می تواند در داشتن یک خواب راحت به شما کمک نماید.

علاوه بر روش های فوق استفاده از برخی از مواد طبیعی و سالم همچون عسل نیز در یک خواب آرام و سبک مفید است. عسل می تواند با تنظیم هورمون ها و عملکرد مغز در داشتن یک خواب آرام موثر باشد و تحقیقات علمی تاثیر خواب آوری عسل را تایید نموده است. در بین عسل های مختلف عسل مرکبات، عسل نمدار و عسل خارشتر تاثیر بیشتری به این لحاظ دارند.

یک لیوان شیر ولرم به همراه یک قاشق غذاخوری عسل را به خوبی هم بزنید و شب قبل از خواب میل بفرمایید. شیرعسل تاثیر بالایی در آرامش ذهنی و داشتن یک خواب راحت خواهد داشت. داشتن خواب راحت و مفید می تواند در داشتن یک روز پرانرژی و پر از اتفاقات خوب بسیار اثرگذار باشد.

  • اختلالات قاعدگی

سیکل قاعدگی یا عادت ماهیانه یک روند طبیعی ماهیانه است که شامل مجموعه تغییراتی است که در بعضی از اعضای بدن یک زن از جمله تخمدان ها، رحم، واژن و سینه ها رخ می دهند.

این سیکل پس از به بلوغ رسیدن فرد معمولا از سن 9 تا 16 سالگی آغاز می شود و بدن فرد شروع به تغییر می کند و هورمون ها باعث ایجاد روند جدیدی در بدن می شوند. در قاعدگی خونریزی از رحم رخ می دهد که این خون شامل ترکیبی از خون کامل و بافت های ریزش کرده لایه پوشاننده رحم به رنگ قرمز روشن، قرمز تیره و یا قهوه ای تیره می باشد.

یک سیکل قاعدگی هر 22 تا 35 روز و به طور متوسط در حالت نرمال 28 روز یک بار اتفاق می افتد و در حالت طبیعی حدود 3 تا 7 روز طول می کشد و در حدود 35 تا 80 گرم خون از بدن یک زن دفع می شود. این سیکل در حدود سن 45 تا 60 سالگی متوقف می شود که باعث ورود فرد به دوران یائسگی می شود.

یک سری عوامل باعث ایجاد تغییراتی در روند طبیعی سیکل قاعدگی می شوند و آن را از حالت طبیعی خارج می کنند که در هر سنی امکان دارد رخ دهند؛ به این عوامل، اختلالات قاعدگی گفته می شود. این اختلالات هر کدام علت خاصی دارند که می توانند باعث ایجاد تغییر در زمان قاعدگی، خفیف یا شدید شدن خونریزی، لکه بینی در بین سیکل ها، درد های شدید در قاعدگی، قطع قاعدگی و… بشوند. به اختلالات قاعدگی نباید بی توجهی کرد، چرا که امکان دارد مساله خطرسازی باشند و حتی ممکن است فرد دچار نازایی شود. پس توجه به آنها و ریشه یابی علت و درمان آنها امری ضروریست.

درمان اختلالات قاعدگی قطعا یک امر تخصصی است و حتما بایستی برای روند درمان با پزشک متخصص زمان مشورت بگیرید و دستورات پزشکی و درمانی متخصصین در این زمینه بسیار حائزاهمیت است. اما در کنار رعایت دستورات پزشک استفاده از یک سری از فرآورده های طبیعی همچون عسل و ژل رویال می تواند درروند پیشگیری و بهبود بیماری شما تاثیر گذار باشد. عسل و ژل رویال به جهت داشتن هورمون ها و یا پیش ساز هورمون های جنسی می تواند در تنظیم فعالیت های هورمونی و در نهایت تنظیم عادت ماهیانه بانوان موثر باشد. اگر هدف شما از خرید عسل پیشگیری و یا درمان اختلالات قاعدگی است پیشنهاد ما مصرف عسل کنار، عسل پنج انگشت و ژل رویال است که جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصول می توانید به لینک های ذیل مراجعه کنید.

 

  • افسردگی و اضطراب

اضطراب و افسردگی، اختلال هایی هستند که عموم مردم از آنها رنج برده و ناراحت هستند. بر اساس آمار، در اروپا و ایالات متحده آمریکا، ۲۶/۹ درصد زنان و ۱۲/۵ درصد مردان در طول زندگی خود به بیماری افسردگی مبتلا هستند و تقریباً ۳ درصد جمعیت به اضطراب دچارند. افسردگی شایع ترین اختلال عاطفی و مشکلی است که در تمام گروه های سنی دیده می شود و کمتر افراد از آن در امانند. این اختلال در شیوه زندگی مردم تأثیر می گذارد، افراد مبتلا به افسردگی احساساتی ازغمگینی تا تحریک پذیری، ناامیدی و احساس درماندگی را تجربه می کنند.

عدم کارکرد صحیح داروهای ضد افسردگی در بهبودی کامل علاوه بر عوارض جانبی ناتوان کننده آنها، محققان را به یافتن راه حل های طبیعی قابل قبول تر و موثرتر وادار نموده است. عسل طبیعی در مشکلات مرتبط با سلامت جسمی چندین مزیت درمانی به نمایش گذاشته است. در بررسی مقالات در پایگاه علمی PUBMED اثرات درمانی عسل در درمان افسردگی و مشکلات عصبی مورد ارزیابی قرار گرفت. در 8 مقاله علمی و مطالعه بالینی، اثربخشی درمانی عسل در بهبود نشانگرهای زیستی و علائم افسردگی و اضطراب حمایت می کند. اثرگذاری عسل در درمان بیماری های عصبی و بهبود عملکرد مغز به واسطه حضور ترکیبات پلی فنولی آن می باشد این ترکیبات بسیار مفید به جهت اثرات چندگانه ای که دارند تاثیر مطلوبی در اندام های مختلف به ویژه مغز دارند و می توانند در پیشگیری و درمان بیماری های مرتبط با اعصاب همچون افسردگی موثر باشند.

عسل های با منشا گیاهی مختلف اثرگذاری نسبی خوبی بر درمان افسردگی و اضطراب دارند با این وجود برخی از عسل ها به جهت ترکیب پلی فنولی و نوع مواد موثره گیاهی خود اثرگذاری بهتری به این جهت دارند. در بین محصولات مختلف زنبورعسل بیشترین تاثیر بر درمان افسردگی را محصول ذیل دارا می باشد.

عسل نمدار، عسلک ترنجبین، عسل مرکبات، عسل قنقال، ژل رویال، گرده گل

  • آرایشی و بهداشتی

یکی از خواص عسل در دوران باستان استفاده از این ماده غذایی با ارزش در تولید مواد آرایشی و بهداشتی بود و از عسل در تولید ماسک های زیبایی و موهای موبر استفاده می کردند. در واقع عسل با داشتن خواص مرطوب کنندگی و التیام بخش، به پوست آرامش می دهد و با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد از تشکیل رادیکال های آزاد در سلول های پوست جلوگیری می کند، به همین دلیل با استفاده از عسل جوانی و شادابی را به پوست خود هدیه می دهد و جوانتر از سن واقعی خودتان به نظر می رسید! زیبایی جزء جدانشدنی از طبیعت ما آدم هاست و همه افراد خصوصا خانم ها دلشان می خواهد پوستی نرم و مخملی داشته باشند و جوانتر به نظر برسند و از قدیم و ندیم و در فرهنگ های مختلف از مواد آرایشی مختلفی به منظور جلوه دادن به پوست و چهره استفاده می شد و هنوزم که هنوزه با تولید کرمها، رنگ ها و پودرها و در کل مواد آرایشی با استقبال زیادی روبرو بوده و هست و به همین دلیل دامنه وسیع محصولات از شامپو و صابون گرفته تا کرم های مخصوص دست، پا، صورت و ناخن در گروه لوازم آرایشی و بهداشتی قرار گرفته اند و اکثر افراد از این مواد آرایشی استفاده می کنند. از این رو استفاده از عسل در تولید این مواد آرایشی یک امتیاز محسوب می شد تا نه تنها زیبایی را چند برابر کند بلکه به پوست هم آسیبی نرسد و عموم مردم با خیالی آسوده از مواد آرایشی استفاده کنند

در بسیاری از کشورهای اروپایی عسل در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد و دلیل آن نیز تأثیر بسیار قابل توجه در بهداشت و طراوت پوست، پیشگیری از چین و چروک و پیری زودرس پوست است. در صنایع آرایشی و به‌صورت مشخص در کرِم‌ها، لوسیون بدن، ماسک صورت، صابون‌ها، شامپوها، رژ لب، از عسل به‌عنوان ماده مرطوب‌کننده، نرم‌کننده و حفاظت کننده پوست استفاده می‌شود. البته با توجه به خاصیت چسبندگی عسل، استفاده از آن مستلزم دانش فنی و ترکیب با مقادیر مشخص خواهد بود. برای مثال در صابون‌ها و شامپوها بین ۵/. تا ۵ درصد، در کرم‌ها و لوسیون‌ها ۱ تا ۴ درصد و در پمادها ۵ تا ۱۵ درصد عسل استفاده می‌شود.

عسل غنی از آنتی اکسیدان است که در کنار مرطوب کنندگی حس آرامش بخشی را به پوست شما القا می کند و با خواص ضد باکتری و ضد قارچی که دارد از بیماری های پوستی و التهاب و تورم پوست جلوگیری می کند. همچنین ویتامین هایی که در  این ماده غذایی وجود دارد باعث می شود تا زخم های روی پوست از بین برود و پوست نرم، لطیف و شاداب به نظر برسد. به همین دلیل از عسل به عنوان نرم کننده، رطوبت گیر، ضد حساسیت، ترمیم کننده و شیرین کننده استفاده می شود. همچنین از عسل در شامپوها هم استفاده می شود که موهای بی جان و کدر را پرپشت و حالت پذیر می کند.

محصولات مختلف زنبورعسل به جهت اثرات خوبی که دارند، استفاده آن ها در تهیه مواد آرایشی و بهداشتی بسیار مرسوم است از جمله عسل، ژل رویال، گرده گل، بره موم و موم زنبورعسل در این زمینه استفاده می شوند. که می توانید بسته به هدفی که مدنظر دارید از این محصولات استفاده کنید.

اگر هدف شما از خرید عسل های طبیعی تهیه فرآورده های آرایشی و بهداشتی همچون ماسک صورت و یا لوسیون ها و حتی خمیردندان و دهانشویه است پیشنهاد ما به جهت اثرگذاری و مطلوبیت بیشتر محصولات زیر است.

عسل سدر (به ویژه در تهیه شامپوهای خانگی)، عسل چندگیاه دشت، عسل سماق، عسل خارچوبه، عسل خارشتر

 

  • دیابت

در وهله اول با توجه به ترکیب قندی عسل و محدودیت مصرف قند در بیماران دیابتی و حتی در دهه‌های قبل که هنوز دانش محققین در ارتباط با بیماری دیابت و عسل‌ها کامل نبود، این‌طور عنوان می‌شد که عسل طبیعی برای بیماران دیابتی به‌طورکلی منع مصرف دارد؛ اما در سال‌های اخیر با تحقیقات جدید مشخص شده است که عسل به دلیل دارا بودن طیف وسیعی از قندهای مونوساکارید (فروکتوز و گلوکوز)، دی‌ساکارید (ساکارز، مالتوز، ترهالوز و تورانوز) و تری ساکارید (ملیزیتوز، مالوتریوز) یک محلول اشباع از قندها است که در حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد وزن وزنش را همین قندها تشکیل می‌دهند. نکته‌ی مهم این است که اغلب این قندها دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند. قند فروکتوز به‌عنوان قند غالب عسل که در حدود ۴۰ درصد وزن عسل را شامل می‌شود، شاخص گلیسمی ۱۹ دارد و بدون نیاز به هورمون انسولین وارد بافت ها و سلول‌ها شده، تأثیر کمی در افزایش قند خون (گلوکوز) دارد. علاوه بر این حضور طیف وسیعی از آنزیم‌ها، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، باکتری‌های پروبیوتیک، ویتامین‌ها و عناصر معدنی باعث شده است که مصرف متعادل عسل در بلندمدت تأثیرات مثبتی بر روی بیماران دیابتی داشته باشد.

عسل‌های طبیعی، سالم و خام که دارای میزان فروکتوز بالاتری باشند انتخاب بهتری برای بیماران دیابتی هستند. طبیعی به این معنا که حاصل فرآوری شهد گل‌ها توسط زنبورعسل و بدون هیچ‌گونه تغذیه با شربت‌ها _اعم از شربت شکر و یا شربت فروکتوز_ باشد. سالم یعنی عاری از هرگونه بقایای شیمیایی اعم از سم و نهاده‌های شیمیایی. خام یعنی بدون هیچ‌گونه فرآیند حرارتی، پاستوریزاسیون و فیلتراسیون که منجر به کاهش خواص عسل گردد. عسل‌هایی که این سه ویژگی را داشته و ترجیحاً دارای فروکتوز و یا نسبت فروکتوز به گلوکوز بیشتری باشند، شاخص گلیسمی پایین‌تری دارند و قند خون را به میزان کمتری افزایش می‌دهند. در نتیجه انتخاب بهتری برای بیماران دیابتی هستند. در بین همه عسل‌های تولیدی در ایران عسل‌های تک‌گیاه اقاقیا، کنار، قنقال، زول و آویشن و عسل‌های چندگیاه کوهستان به‌طورمعمول میزان فروکتوز بالاتر و شاخص گلیسمی پایین‌تری دارند. بیماران دیابتی که توسط پزشک از مصرف عسل منع نشده باشند، با اولویت این عسل‌ها می‌توانند روزانه حداکثر دو قاشق غذاخوری عسل مصرف نمایند که البته در این شرایط بایستی مصرف سایر شیرین‌کننده‌ها اعم از قند و شکر و نبات به حداقل برسد تا در بلندمدت تأثیرات مثبت عسل بر قند خون و سلامت عمومی بیماران دیابتی محرز گردد.

  • ضد سرطان

سرطان به دسته ای از بیماری هایی گفته می شود که عامل  رشد غیرطبیعی سلولهای بدن هستند و سلولهای بدن بطور غیرقابل کنترلی تکثیر و در بقیه قسمتهای بدن پخش میشوند (متاستاز).

رشد غیرطبیعی این سلولها در نهایت منجر به تشکیل توده های بزرگ (تومور) می گردد. این تومورها به دو دسته تومورهای بدخیم و خوش خیم تقسیم شده که تومورهای خوش خیم تهدید کننده حیات نمی باشند، احتمال بروز سرطان در همه سنین وجود دارد ولی با افزایش سن زیادتر می شود، بیش از 40% سرطان ها قابل پیشگیری هستند.

با بررسی مقالات علمی ارائه شده در پایگاه های علمی مشخص شد که از خواص عسل و محصولات جانبی آن نظیر propolis (بره موم)و ترکیبات موجود در نیش زنبور عسل، اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود را از طریق مکانیسم های مختلف اعمال می کنند و دارای خواص ضد سرطانی هستند.با نگاهی به خواص بسیار وسیع عسل می توان دریافت که تأکید قرآن بر شفا بخش بودن آن بی سبب نبوده و امروزه نیز در علم پزشکی پژوهش های بسیاری در زمینه ی درمان بیماری های مختلف از جمله سرطان، با استفاده از عسل و محصولات جانبی مربوط به آنصورت گرفته است که افق های نوینی در درمان سرطان ایجاد کرده است.

ترکیبات پلی فنولی و فلاونوئیدها با دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی و غیرفعال کردن رادیکال های آزاد، عامل ضدسرطانی عسل و بره موم شناخته می شوند. این ترکیبات دارویی و ارزشمند منشا گیاهی داشته و به طرز بسیار هوشمندانه ای در ترکیب با قندهای ساده و زودهضم اثرات آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی بالایی دارند و می تواند در پیشگیری، بهبود علائم، درمان و حتی کاهش عوارض ناشی از شیمی درمانی اثرگذار باشند.

در بین عسل های با منشا گیاهی مختلف عسل های با رنگ تیره تر دارای ترکیبات پلی فنولی بیشتر و قاعدتا اثرات آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی بیشتری هستند و اگر هدف شما از خرید عسل پیشگیری و درمان سرطان است پیشنهاد ما محصولات ذیل می باشد.

عسل کنار، عسل خلیلوک، عسلک ترنجبین، عسل شوید، عسل جاوشیر، عسل سماق، عسل بره موم، بره موم و ژل رویال

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *