استفاده از عسل برای سلامت و زیبایی پوست

سوابق تاریخی استفاده از عسل برای سلامت پوست به اولین تمدن ها برمی گردد، و نشان می دهد که عسل اغلب به عنوان چسب زخم و فرآورده های آرایشی به جهت خواص درمانی آن استفاده می‌شده است. سوابق باستان شناسی مربوط به دوران پیش از سلسله مصر باستان نشان می دهد که قبایل کوچ نشین تاسیان (حدود 4500 سال قبل از میلاد) برای درست کردن لوازم آرایشی مورد استفاده در سرمه چشم ترکیبی از مالاکیت، مس، روغن، چربی حیوانی و عسل استفاده می‌کردند. استفاده‌های باستانی عسل برای مراقبت از پوست در یک لوح سومری با قدمت 5000 سال و در پاپیروس های مصری با قدمت 3500 سال گزارش شده است. همچین مشخص شده است که زنان مصری در 3500 سال پیش برای شستشوی واژن از عسل همراه با بی کربنات سدیم استفاده می کردند که احتمالا به دلیل خاصیت ضدباکتریایی عسل بوده است. زنان مصر باستان برای خوشبوکردن دهان قرص های جویدنی ساخته شده از عسل و ادویه را استفاده میکردند. یا این که قرن ها بعد در رم باستان استفاه از یک خمیر نیمه جامد به نام نعناع عسل برای معطر کردن دهان کاربرد داشته است. گزارش های باستانی بسیار زیادی در مورد استفاده از عسل در لوازم آرایشی در نوشته های ارسطو، دیوسکوریدس و پلینی و اهمیت عسل در کتاب های مقدس تورات، تلمود و قرآن ارائه شده است.

استفاده از عسل برای سلامت و زیبایی پوست

بدون شک عسل قدیمی ترین ماده مراقبت از پوست است که در بسیاری از محصولات آرایشی سنتی در کشورهای مختلف استفاده میشده است.در شرق آسیا، زنان ژاپنی بر این باور بودند که استفاده روزانه از عسل بر روی پوست دست و صورت از چین و چروک پوست جلوگیری می کند. زنان چینی دانه های خرد شده، به ویژه دانه های پرتقال را با هم مخلوط می کردند تا کرم نرم کننده و پاک کننده جوش ها و سایر موارد غیر زیبایی ایجاد کنند. در لوئیزیانا، زنان کریول بدن خود را با لوسیونی متشکل از عسل و آب مخلوط با مواد گیاهی مختلف ماساژ می دادند. زنان شبه جزیره عرب برای جلوگیری از پیری پوست ماسک صورت متشکل از عسل، زرده تخم مرع، آووکادو، لیمو و ماست تهیه می کردند.

استفاده دارویی از عسل برای بیماری های پوستی در تعدادی زیادی از بررسی های دارویی اقوام مختلف ذکر شده است. در این داروها، عسل اغلب به عنوان چسب زخم یا حامل به همراه سایر گیاهان دارویی یا عصاره های گیاهی استفاده میشده است و خواص درمانی خاصی برای این پمادها ذکر شده است.

استفاده از عسل برای سلامت و زیبایی پوست

یک مطالعه اتنوبوتانیکی که در ایالت آسام هند انجام شد، گزارش داده است که برای ضدعفونی، صاف کردن پوست و یا رفع لک های پوست صورت؛ ترکیبی از عسل، گیاهان آسیاب شده به شکل پودر یا آرد برنج و زرده تخم مرغ به خوبی مخلوط شده و به صورت لایه لایه در سطح پوست قرار داده میشده است. در کشورهای مختلف همچون شمال پاکستان، ایتالیا، لیتوانی و بالکان استفاده از عسل همراه با سایر گیاهان دارویی، روغن زیتون و رزین ها در تهیه کرم، کمپرس پاک کننده، لوسیون و ضماد به عنوان تسکین دهنده، نرم کننده پوست، درمان لک و پیسی، کک و مک و لکه های سفید، صاف کننده و سلامت پوست کاربرد داشته است.

وجود ترکیبات با خواص ضدمیکروبی همچون پراکسید هیدروژن یا وجود اجزای فعال زیستی با خواص آنتی باکتریال و با تاثیر در شادابی و طراوت پوست دلیل استفاده از عسل در سلامت پوست بوده است. عسل به ویژه به عنوان پانسمان برای زخم ها و سوختگی ها مناسب است و همچنین در درمان های پسوریازیس، کچلی، شوره سر و هموروئید استفاده شده است.

استفاده از عسل برای سلامت و زیبایی پوست

استفاده از عسل در فرمولاسیون های آرایشی و بهداشتی دارای اثرات نرم کننده، مرطوب کننده، تسکین دهنده و حالت دهنده مو است. پوست را جوان نگه می دارد،  تشکیل چین و چروک را به تاخیر می اندازد، pH پوست را تنظیم و از عفونت های پوست جلوگیری می کند. محصولات آرایشی مبتنی بر عسل شامل پمادهای لب، شیرهای پاک کننده، کرم های آبرسان، کرم ضد آفتاب، لوسیون‌های مقوی، شامپوها و نرم کننده ها می باشد. مقادیر استفاده شده از عسل در فرمولاسیون های آرایشی و بهداشتی بین 1 تا 10 درصد است، اما غلظت آن تا 70 درصد می تواند با مخلوط کردن با روغن ها، ژل، و امولسیفایرها یا سایر پلیمرها برسد. مکانیسم و نحوه تاثیر عسل بر سلول های پوست تحت تاثیر مواد موثره آنتی اکسیدانی و منشا گیاهی عسل می باشد. مواد موثره موجود در عسل به ویژه ترکیبات زیستی همچون پلی فنول ها، ویتامین ها و عناصر معدنی می تواند در تشکیل روپوست، آبرسانی به بافت ها، سلامت و شادابی سلول های پوست و همچنین جلوگیری از عفونت های پوستی تاثیر گذار باشند.

استفاده از عسل در فرآورده های آرایشی و بهداشتی

در سازمان نامگذاری بین المللی مواد تشکیل دهنده آرایشی و بهداشتی (INCI)، عسل به عنوان یک محصول نرم کننده، مرطوب کننده به شماره (CAS no. 8028-66-8) طبقه بندی میشود. استفاده از عسل در تهیه فرآورده های آرایشی و بهداشتی با برندهای مختلف بسیار مرسوم است. در بسیاری از محصولات آرایشی استفاده از عسل به عنوان یک محصول طبیعی با تاثیرات بسیار خوب بر سلامت پوست کاربرد دارد.

استفاده از عسل برای سلامت و زیبایی پوست

دلایل استفاده از عسل برای زیبایی و سلامت پوست و صورت

1- پوست را عمیقا مرطوب میکند

دلیل اینکه عسل اغلب به عنوان یک ماده پایه برای تقریباً هر محصول زیبایی یافت می شود این است که پوست را به صورت عمقی مرطوب می کند. مواد موثره موجود در عسل به آن کمک می کند تا به راحتی به داخل پوست نفوذ کند و در عین حال آن را حالت دهنده و از از بافت های داخلی پوست آن را نرم کند.

برای استفاده از عسل به عنوان یک ماسک مرطوب کننده: یک قاشق عسل را روی پوست تمیز و خشک استفاده کنید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند. با آب خنک بشویید. به عنوان یک ماسک مرطوب کننده کامل عمل خواهد کرد.

2- به عنوان یک پاک کننده منافذ عمل می کند

برای پاکسازی منافذ و خلاص شدن از شر جوش های سرسیاه از مقدار کمی عسل استفاده کنید. از آنجایی که عسل حاوی خواص آنتی اکسیدانی، ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی است، با از بین بردن کثیفی از منافذ پوست، شما را از شر جوش های سرسیاه خلاص می کند. سپس منافذ پوست را هیدراته و سفت می کند تا پوستی شفاف داشته باشید.

برای استفاده از عسل به عنوان پاک کننده منافذ: سعی کنید یک قاشق عسل خام را با دو قاشق روغن نارگیل مخلوط کنید. روی پوست تمیز و خشک بمالید و به آرامی با حرکات دایره ای ماساژ دهید و از ناحیه دور چشم خودداری کنید. با آب سرد بشویید

3- لایه بردار ملایم:

لایه‌بردارهای مصنوعی و شیمیایی اغلب باعث قرمز شدن پوست می‌شوند و ممکن است باعث تحریک پوست شوند. با استفاده از عسل به عنوان لایه بردار، با تمام ناراحتی ها خداحافظی کنید. عسل با از بین بردن آرام سلول های مرده پوست به لایه برداری صورت و پوست شما کمک می کند. این نیز به نوبه خود چهره شما را شاداب تر می کند.

برای استفاده از عسل به عنوان لایه بردار:

دو قاشق عسل را با یک قاشق  چای خوری جوش شیرین مخلوط کنید. پوست خود را با آب خیس کنید و سپس معجون را به آرامی با حرکات دورانی روی صورت یا بدن خود بمالید. خوب آبکشی کنید.

استفاده از عسل برای سلامت و زیبایی پوست

4- زخم ها را درمان می کند:

عسل یک مرطوب کننده طبیعی و همچنین یک ضدعفونی کننده طبیعی است. این نه تنها پوست شما را نرم و سالم نگه می‌دارد، بلکه باعث می‌شود کمتر جای زخم باقی بماند. هر گونه التهاب را به حداقل می رساند و به بهبود سریعتر پوست کمک می کند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در عسل به ترمیم پوست آسیب دیده کمک می کند.

برای استفاده از عسل برای بهبود جای زخم:

یک قاشق عسل خام را با یک قاشق روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید. روی ناحیه آسیب دیده بمالید و با نوک انگشتان خود با حرکات دایره ای به مدت یک تا دو دقیقه ماساژ دهید. یک حوله گرم روی پوست خود قرار دهید و بگذارید بماند تا خنک شود. روزانه تکرار کنید.

5- مفید در آفتاب سوختگی:

عسل به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای درمان سوختگی شناخته شده است. عسل با کاهش هر گونه التهاب باعث بهبودی و تغذیه بافت های آسیب دیده می شود. این همان چیزی است که عسل را به یک درمان شگفت انگیز برای آفتاب سوختگی تبدیل می کند.

برای استفاده از عسل در آفتاب سوختگی:

یک قسمت عسل خام را با دو قسمت ژل آلوئه ورا خالص مخلوط کنید. به آرامی روی پوست آفتاب سوخته بمالید.

6- با آکنه و جوش مبارزه می کند:

عسل دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که نه تنها به از بین بردن چربی اضافی از سطح پوست کمک می کند، بلکه هر گونه انسداد یا منافذ مسدود شده را نیز پاک می کند.

 برای استفاده از عسل برای آکنه و جوش:

عسل خام را روی نواحی مستعد آکنه بمالید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و آن را با آب شیر بشویید.

7- پوست را جوان می کند:

آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در عسل به کنترل چین و چروک و خطوط ریز روی صورت کمک می کند. استفاده از عسل روی صورت به شکل ماسک عسل خانگی به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست شما کمک می کند و در نتیجه آن را جوان و درخشان می کند.

استفاده از عسل برای سلامت و زیبایی پوست

8- افزایش درخشندگی و شفافیت پوست:

در میان کاربردهای متعدد عسل، استفاده از آن برای افزودن درخشش طبیعی به صورت در بالای جدول قرار دارد. عسل را مستقیماً روی صورت بمالید یا با شیر یا ماست مخلوط کنید. در نتیجه پوستی فوق العاده درخشان خواهید داشت.

9- پوست را آبرسانی می کند:

عسل یک مرطوب کننده طبیعی است، به این معنی که رطوبت را از هوا وارد پوست می کند. بنابراین، استفاده از عسل روی صورت، چه به صورت مستقیم و چه به صورت پک عسل طبیعی، بهترین راه برای حفظ رطوبت، شادابی و لطافت پوست شما در هر زمان است.

10- به کاهش چین و چروک پوست شما کمک می‌کند:

می توانید از عسل به عنوان یک درمان خانگی برای کاهش چین و چروک به روش زیر استفاده کنید: عسل را با شیر یا کشک مخلوط کنید تا خطوط ریز و چین و چروک را کاهش دهید. این خمیر را به مدت 15 دقیقه روی صورت خود نگه دارید و آن را با آب ولرم بشویید.

11- رنگ پوست را روشن می کند:

می توانید از عسل به عنوان یک درمان خانگی برای روشن کردن رنگ پوست خود به روش های زیر استفاده کنید: مخلوط آب یک گوجه فرنگی با یک قاشق چای خوری عسل به کاهش لکه های برنزه، روشن شدن رنگ پوست و خلاص شدن از شر لکه ها و کک و مک کمک می کند. هفته ای دو بار، مخلوط را به مدت 5 دقیقه روی صورت ماساژ دهید و بگذارید 15 دقیقه دیگر بماند و سپس آن را با آب شیر بشویید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

1 قاشق چایخوری عسل را به یکی از نیمه های لیمو اضافه کنید. قسمت بریده شده را به تمام صورت خود بمالید. بگذارید 5 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید. در حالی که کاربردهای عسل برای صورت بسیار زیاد است، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن می‌توانید پک روتین صورت خود را با عسل در خانه خود آماده کنید و از دردسر رفتن به سالن یا بازار در جستجوی کرم‌های گران‌قیمت و درمان‌شده شیمیایی صرفنظر کنید.

استفاده از عسل برای سلامت و زیبایی پوست

کدام عسل برای سلامت و زیبایی پوست مناسب تر است؟

در بین عسل های مختلفی که تولید میشود عسل های چندگیاه دشت و کوهستان، عسل خارشتر، عسل کنار، عسل قنقال، عسل گون، عسل پنبه و عسل آفتاب گردان می تواند تاثیرات خوبی بر سلامت پوست و صورت شما داشته باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان آقای عسل تماس بگیرید.

با احترام، واحد تحقیق و توسعه آقای عسل

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *