عسل شکری

عسل شکری چیست؟

اولین سوالی که عموم مردم در هنگام خرید عسل از فروشنده سوال می کنند قطعا اینه که این عسل شکری است یا عسل طبیعی؟ و از اون جایی که صحبت کردن در مورد عسل شکری و توضیح دادن در این مورد در بین زنبورداران خیلی مطلوب نبوده به طور معمول ارائه جواب صریح و روشن در این زمینه خیلی به سختی صورت گرفته و معمولا اغلب عسل های شکری به عنوان عسل طبیعی عرضه می شوند و همین بحث هم نگرانی هایی رو برای مصرف کنندگان ایجاد کرده و از نظر ما این نگرانی کاملا بجاست! این حق مسلم مصرف کننده است که بدونه در ازای هزینه ای که پرداخت می کنه کیفیت آن محصول در چه سطحی است؟ و آیا عسلی که خریداری کرده عسل کاملا طبیعی است یا عسل تقلبی.

عسل شکری اصلا چی هست؟

به طور کلی در بازار ایران سه نوع عسل وجود دارد.

1. عسل طبیعی:

این عسل با تغذیه زنبورها از شهد گل ها توسط زنبورعسل تولید شده است و در تولید آن صرفا شهد گیاهان موثر است. برداشت عسل طبیعی و خالص توسط زنبورداران کشور با سختی ها و مدیریت بسیار اصولی امکان پذیر است. در عسل طبیعی استقرار کندوها در مراتع پر از گیاهان شهدزا، داشتن نژاد زنبورعسل خوب و از همه مهمتر مدیریت اصولی و صحیح بسیار ضروری است. تولید عسل طبیعی در کشور به ازای هر کندو بسیار پایین است و متوسط در حدود 10 کیلو است. البته در برخی از سال ها میزان تولید عسل طبیعی در زنبورستان بسیار ناچیز است و کمتر از دو سه کیلو خواهد بود.

2. عسل شکری:

در صورتی که زنبورعسل در زمان ذخیره عسل با شربت شکر تغذیه شود عسل تولیدی در کندو به عنوان عسل تغذیه ای یا عسل شکری معروف است. زنبورداران کندوها را در مراتع مستقر می کنند و با تغذیه کندوها از شربت شکر (مخلوطی از آب و شکر) اقدام به برداشت عسل می نمایند. در این نوع زنبورعسل از شهد گل ها هم تغذیه کرده است اما غالبیت آن شربت شکر است. این نوع عسل کیفیت عسل طبیعی را ندارد و بسته به میزان شربت شکری که زنبوردار به کندو داده است کیفیت آن بسیار متفاوت خواهد بود.

3. عسل صنعتی:

این محصول که در واقع عسل نیست هیچ ارتباطی به زنبوردار و زنبورعسل ندارد بلکه در یک سری کارگاه های غیرمجاز با ترکیب شیرین کننده ها به همراه اسانس و رنگ های مصنوعی تولید می شود. این محصول به قیمت بسیار پایین در فروشگاه ها عرضه می شود و می تواند سلامت مصرف کنندگان را به خطر بیاندازد.

عسل شکری چگونه تولید میشه؟

برخی از زنبورداران که هدف شون تولید بیشتر عسل است، در فصول بهار و تابستان با استقرار کندوها در مراتع کلنی ها را با یک شربت شیرین تشکیل شده از شکر و آب تغذیه می کنند. در این روش تولید عسل نسبت به عسل طبیعی افزایش می یابد. این عسل در صورتی که به عنوان عسل طبیعی عرضه شود تخلف و تقلب نابخشودنی است. متاسفانه سهم زیادی از بازار عسل ایران را این نوع عسل تشکیل می دهد.

تغذیه زنبورها در فصل زمستان تاثیری در کیفیت عسل دارد؟

زنبورداران بعد از برداشت آخرین عسل زنبورستان که بسته به منطقه می تواند اواخر تابستان یا اوایل پاییز باشد سهمی از عسل کندو را برای زمستان گذرانی زنبورها باقی می گذراند و عسل مازاد کندو را برداشت می کنند. اما در اغلب موارد از آن جایی که زنبوردار هدف اش تولید عسل بیشتر است مقدار بیشتری از عسل را از کندو خارج می کند و ضمن قراردادن سهم موثری از عسل در کندو الباقی نیاز زنبورعسل را جهت زمستان گذرانی که شهدی در مرتع نیست با تغذیه کمکی تامین می نماید. استفاده از خمیر شیرین یا شربت غلظ برای زمستان گذرانی کندوها در زنبورداری ایران مرسوم است اما بایستی بدانید که این خمیر شیرین صرفا جهت تغذیه زنبورها در زمستان است و تاثیری در عسل تولیدی در کندو نخواهد داشت. فقط در صورتی که در زمان جریان شهد و ذخیره عسل کندوها با شربت شکر تغذیه شوند کیفیت عسل کاهش می یابد.

عسل های آقای عسل طبیعی است یا تغذیه ای؟

آقای عسل با توجه به اهداف و چشم اندازی که در نظر دارد و در راستای آشتی دوباره عموم مردم با عسل های ایران، صرفا عسل های طبیعی را عرضه می نماید. ما معتقدیم که با کیفیت ترین عسل های طبیعی دنیا در ایران تولید می شود اما متاسفانه در حضور بازار آشفته و حضور عسل های تقلبی و بی کیفیت در سطح بازار؛ اعتماد مردم نسبت به این محصول به شدت کاهش یافته است و داشتن یک خرید مطمئن و راحت از عسل های طبیعی برای عموم مردم بسیار سخت شده است. در همین راستا آقای عسل در جهت معرفی تنوع عسل های تک گیاه ایران و عرضه با کیفیت ترین عسل های ایران صرفا عسل های طبیعی، سالم و خالص را بعد از طی استانداردهای بسیار سخت گیرانه کنترل کیفی خریداری می نماید تا علاوه بر حمایت از زنبورداران متعهد و سخت کوش که صرفا عسل طبیعی تولید می کنند صیانت از حقوق مصرف کننده نیز لحاظ گردد.

آقای عسل این افتخار را دارد تا با بکارگیری کارشناسان متخصص و تشکیل شبکه ای از زنبورداران متعهد در سراسر کشور با کیفیت ترین عسل های ایران را عرضه نماید. تمام تلاش ما این است که دوست داران عسل؛ تنوع بالایی از عسل های تک گیاه ایران را با اطمینان خاطر کامل تهیه کنند و زمینه آشتی مجدد عموم مردم با عسل های ایران صورت بگیرد. از این که در این مسیر سخت و البته شیرین همراه ما هستید به خود می بالیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *