عسل چیست

عسل واژه‌ای عربی است که به فارسی آن را اَنگَبین گویند و آن عبارت از مادۀ شیرینی است که توسط زنبورعسل از شهد گل‌های گیاهان جمع‌آوری و پس از تغییرات لازم در سلول‌های مومی ‌کندو ذخیره می‌شود .

این تغییرات اضافه کردن برخی از آنزیم‌ها و مواد مؤثر ازجمله ویتامین‌ها و آمینواسیدها، کاهش رطوبت و تغلیظ شهد و تبدیل قندهای پیچیده‌تر به قندهای ساده را شامل می‌شود.

انرژی خورشید توسط گیاهان جذب و طی فرآیندهای شیمیایی تبدیل به قند و در ادامه سایر مواد مؤثر شده و توسط سیستم آوندی گیاه به شهد گل‌ها انتقال داده می‌شود. زنبورعسل با طبع عالی، شهد گیاهان را به کندو می‌برد تا در تاریکی مطلق کندو عسل فرآوری شود. درواقع عسل، تجلی انرژی خورشیدی در تاریکی کندو است.

عسل در بسیاری از کشور های دنیا با نام طلای طبیعی معروف است. در حقیقت این خواص درمانی کم نظیر و شفابخش عسل و انواع مختلف آن است که موجب شده این ماده طبیعی این چنین مورد توجه بسیاری از مردم و پزشکان طب سنتی و مدرن در جهان قرار گیرد. عسل یکی از بهترین داروهای طبیعی و موثر در درمان برخی بیماری ها و اختلالات جسمی و روحی در انسان می باشد.

زنبورعسل با مهارت تمام شهد گل ها را جمع آوری و به کندو منتقل نموده و با هوشمندی و ظرافت خاص شهد فساد پذیر را به عسل دارویی تبدیل می نماید که قرآن از آن به شفا نام برده است و در ادیان مختلف به طرق مختلف از این محصول ارزشمند طبیعت به نیکویی یاد شده است که بیشتر از این که غذا باشد دارویی است برای درمان بیماری های مختلف.

ایرانیان باستان از دیرباز با عسل آشنایی داشته اند و مصرف عسل در مراسم شادی و مذهبی به عنوان یک شیرین کننده طبیعی مورد استفاده قرار می گرفته است. عسل از دیرباز حرمت و ارزش والایی در بین ملل و اقوام مختلف دنیا داشته است و تولید و برداشت عسل یکی از حرفه های ارزشمند و تا حدودی سخت محسوب میشده و خواص دارویی و درمانی متعددی به این شیرینی طبیعت اطلاق میشده است.

شما می توانید ویدئوی “تولید عسل” را در اینجا تماشا کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *