آیا کودکان می توانند عسل مصرف نمایند

به‌طورکلی و به‌منظور رعایت موارد احتیاطی، مصرف عسل برای کودکان و شیرخواران زیر یک سال ممنوع است و دلیل آن نیز خطر ابتلا به بیماری بوتولیسم در نوزادان زیر یک سال به‌ویژه ۶ هفته تا ۶ ماه می‌باشد. بیماری بوتولیسم روده که قبلاً به بیماری بوتولیسم شیرخواران* شناخته می‌شد، نوعی بیماری عصبی عضلانی نادر اما جدی در نوزادان است که توسط باکتری Clostridium botulinum که یک باکتری گرم مثبت، بی‌هوازی و میله‌ای بوده و معمولاً در خاک زندگی می‌کند ایجاد می‌شود. بوتولیسم شیرخواران برای اولین بار در سال ۱۹۷۶ در آمریکا گزارش شد. در این بیماری اسپورهای باکتری بعد از جوانه‌زنی و رشد در روده نوزادان تولید توکسین می‌نماید.

این بیماری به‌ندرت در نوزادان بالای یک سال اتفاق می‌افتد و دلیل آن توسعه فلور میکروبی روده و جلوگیری از جوانه‌زنی اسپورهای باکتری کلستردیوم می‌باشد. علائم اولیه بوتولیسم شیرخواران یبوست، به دنبال آن بی‌حسی، ضعف عضلانی تعمیم‌یافته، شل شدن عضلات دست و پا و گردن، ضعف در خوردن و بلعیدن غذا و گریه ضعیف است. درحالی‌که در اکثر موارد بستری در بیمارستان الزامی است اما موارد مرگ و میر بسیار نادر اتفاق می‌افتد. میزان مرگ در بوتولیسم شیرخواران در آمریکا کمتر از ۱% گزارش شده است؛ اما باید توجه داشت کودکانی که زنده می‌مانند و بهبود پیدا می‌کنند، در آینده ممکن است دچار انحراف چشم و استرابیسم شوند که باید ازاین‌جهت تحت معاینات مکرر چشم‌پزشکی قرار گیرند.

این بیماری به صورت نادر در کودکان زیر یک سال بروز می کنه و چون هنوز دستگاه گوارش شون به خوبی رشد نکرده و توانایی مقابله با این باکتری رو نداره. به همین دلیل هم هست که کودکان زیر یک سال نبایستی عسل مصرف کنند اما در سنین بالاتر مصرف عسل هیچ مشکلی نداره و عسل به عنوان یک محصول طبیعی و سرشار از ریزمغذی های ضروری بدن تاثیر بالایی در رشد و نمو بهتر کودکان داره. مصرف روزانه یک تا دو قاشق چای خوری عسل طبیعی در سلامت کودک شما موثر است. عسل رو میشه همراه با شیر، در شیرینی و کیک ها، صبحانه و همراه با نوشیدنی های مختلف سرو کرد و تضیمن سلامتی کودک شما در سنین بالاتر باشد.

نکته مهم: توجه داشته باشید امکان انتقال بیماری بوتولیسم از طریق شیر مادر و یا حتی در زمان بارداری وجود ندارد و بدین لحاظ منعی برای مصرف عسل در مادران وجود ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *