مصرف عسل در تابستان

مصرف عسل در تابستان

قطعا برای خیلی از شما این تصور وجود داره که همه عسل ها دارای طبع گرمی هستند و مصرف عسل در روزهای گرم باعث میشه حرارت بدن تون بالا بره و به همین جهت هم عسل مصرف نمی کنید. امسال هم که زودتر از سال های گذشته تابستون رو داریم حس می کنیم و روزهای گرم خیلی زودتر از پارسال شروع شده. حال سوالی که پیش میاد اینه که در روزهای گرم تابستون هم میشه عسل مصرف کرد؟ آیا مصرف همه عسل ها به یک اندازه گرمی در بدن ایجاد می کنند و نگران جوش زدن و خارش پوست و یا بالا رفتن دمای بدن تون هستید؟

عسل های تولید شده در مراتع ایران دارای ویژگی های منحصربفردی هستند و بایستی بدونید که طبع عسل ها به لحاظ گرمی متفاوت ست. عسل ها بسته به منشا گیاهی شون و این که زنبورعسل از شهد چه گیاهی تغذیه کرده است می تونه گرمی کم یا زیادی داشته باشه حتی برخی از عسل ها رو وقتی مصرف می کنید گرمای بدن رو کاهش میده و می تونیم بگیم این عسل ها طبع خنکی دارند.

عسل ها در واقع عصاره دارویی گیاهی هستند که زنبورعسل از شهدشون تغذیه کرده است و طبع اون عسل ها می تونه تا حد زیادی تحت تاثیر شهد اون گیاه باشد. به طور مثال در عسل های آویشن، سیاه دانه، زنیان و یونجه مشابه با خود گیاه طبع عسل هم گرمی بالایی خواهد داشت اما در عسل های کنار، زرشک، گشنیز و مرکبات طبع عسل به سمت سردی تمایل داشته و افراد با طبع گرم بهتر است که عسل های با طبع گرمی پایین تر رو مصرف کنند.

در روزهای تابستان که دمای محیط و بالطبع دمای بدن مون بالا میره همیشه این سوال و نگرانی وجود داره که نبایستی عسل مصرف کنم چون گرمای بدن رو می بره بالا و اذیت میشم. اما این جا خدمتتون عرض می کنم که نبایستی به همین سادگی مصرف یکی از سالم ترین غذاها رو به این جهت محدود کرد و می تونید با آگاهی ازطبع عسل ها انتخاب بهتری داشته باشید تا علاوه بر استفاده کردن از خواص تغذیه ای و دارویی عسل ها نگرانی بابت گرمی بدن تون نداشته باشید.

حالا با همه این توضیحات برای این روزهای گرم چه نوع عسلی مصرف کنم؟

عسل های با طبع خنک همچون عسل کنار، عسل مرکبات، عسل اقاقیا، عسل گشنیز، عسل سماق، عسل خارشتر. استفاده از این عسل ها با توجه به طبع خنکی که دارد بهترین انتخاب برای روزهای گرم تابستان خواهد بود. با مصرف این عسل ها دمای بدن شما همچون عسل های آویشن و سیاه دانه و گون افزایش نمی یابد و می تونید با خیال راحت این عسل ها رو مصرف کنید.

 

شربت های پیشنهادی برای روزهای گرم تابستان:

شربت عسل آب لیمو:

یک لیوان آب ولرم+ یک قاشق غذاخوری عسل مرکبات + یک قاشق مرباخوری آب لیمو تازه – خوب هم بزنید بزارید در یخچال کمی سرد بشه و نوش جان کنید. این شربت طعم و مزه بسیار خوبی داره و می تونه علاوه بر انرژی بخشی در تامین مواد معدنی و الکترولیت های بدن مفید باشه و از گرمازدگی در روزهای گرم تابستان جلوگیری می کند.

 شربت سکنجبین: بهترین نوشابه ایرانی:

آب ولرم دو لیوان + سرکه طبیعی سیب یا انگور یک قاشق غذا خوری + عسل طبیعی دو قاشق غذا خوری

آب به همراه سرکه را خوب هم بزنید و بزارید روی شعله آتش تا به مرحله جوش برسد. این محلول را از روی اجاق بردارید و اجازه بدهید تا دمای آن ولرم شود و عسل را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. در این مرحله می تونید بسته به طبع تون به آن عرق نعناع، عرق شاتره یا عرق کاسنی اضافه کنید. دراین مرحله شربت سکنجبین شما آماده است می تونید اون را بزارید داخل یخچال و بعد از هر وعده غذایی یک استکان از این شربت استفاده کنید و یا این که در عصر به همراه کاهو مصرف شود.

 دتاکس عسل و بهارنارنج:

آب ولرم یک لیوان بزرگ+ دو قاشق غذاخوری عسل مرکبات + دو قاشق غذاخوری عرق بهارنارنج. آب و عسل و عرق بهارنارنج را به خوبی هم بزنید و نوش جان کنید. این شربت طبع خنکی داشته و خاصیت آرامش بخشی بالایی دارد و در افزایش اشتها و منظم شدن ضربان قلب بسیار مفید است.

 دتاکس عسل و بیدمشک:

عسل طبیعی (ترجیحا عسل کنار) یک قاشق غذاخوری + عرق بیدمشک نصف لیوان + گلاب یک قاشق چای خوری. آب ولرم ( دمای حدود 50 درجه) به همراه عرق بیدمشک و گلاب را به خوبی هم بزنید و بگذارید کمی سرد شود و به آن عسل را اضافه کنید. این شربت نشاط آور بوده و برای تنظیم فشار و چربی خون انتخاب بسیار خوبی است و می توانید در روزهای گرم تابستان از این شربت استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *