عسل طبیعی

عسل طبیعی، عسل خالص، عسل اصل و عسل دارویی محصول شفابخشی است که همه مردم دنبال اون هستند و خرید عسل طبیعی که واقعا کیفیت بالایی داشته باشه یکی از دغدغه های مهم مصرف کنندگان محصولات سلامت محوره!

شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاد که عسل خالص واقعاً یعنی چه؟ عسل طبیعی چه ویژگی هایی داره؟ چطور می تونم عسل خالص رو تشخیص بدم؟ عسل طبیعی هم مگه پیدا میشه و ده ها سوال دیگه که نشان از دغدغه شما در زمینه خرید عسل طبیعی است! در ابتدا بایستی بدونیم که اصلا عسل طبیعی چی هست؟

براساس استاندارد ملی ایران تجدید نظر هشتم  INSO 92که در واقع تنها مرجع رسمی و قانونی اصالت سنجی عسل های ایرانه عسل این طور تعریف شده: فرآورده طبیعی شیرینی است که زنبورعسل آن را از شهد گل ها و شکوفه‌ها جمع آوری، عمل آوری نموده و در خانه های مومی ذخیره سازی می نماید. لازم به ذکر است که: عمل آوری شامل اضافه کردن آنزیم های مختلف و تبخیر رطوبت اضافی و رساندن آن به وسیله زنبورعسل است.

نکته مهم: استاندارد ملی ایران تطابق بسیار بالایی با استاندارد بین المللی ایزو ISO/AWI 24607 و استاندارد کمیسیون بین المللی عسل، استاندارد کمیسیون کدکس Codex Alimentarius, 2001 و استاندارد اتحادیه اروپا European Honey Directive, 2001 دارد و این مشخص می کند که اگر یک عسل براساس استاندارد عسل ایران شاخص های آزمایشگاهی مورد تایید داشته باشد در واقع شاخص های آزمایشگاهی استانداردهای بین المللی را هم خواهد داشت.

نکته کنکوری: در تمامی استانداردهای بین المللی و استاندارد ملی ایران عسل صرفا از شهد گیاهان و محصول زنبورعسل تعریف شده است و هرچیزی غیر از این عسل نیست. در واقع ما عسل طبیعی و عسل غیرطبیعی ندارم. محصولاتی غیر از این تعریف ارائه شده عسل نیستند.

به معنای خیلی ساده و مختصر عسل طبیعی منشا شهد گل ها رو داره و محصول زنبورعسل است. زنبورعسل شهد گیاهان مختلف را جمع آوری می کند و این شهد را توسط کیسه دان عسلی خود که گنجایشی حدود 40 میلی گرم دارد آن را به داخل کندو منتقل و در داخل حجرات تخلیه میشود. در ادامه این شهد خام که میزان رطوبت بالایی دارد توسط فرآیند تبخیر و عمل آوری خاصی که زنبورعسل انجام میدهد رطوبت آن به زیر 20 درصد کاهش می یابد. اضافه شده یک سری آنزیم ها، باکتری های مفید، مواد معدنی و ویتامین ها و مواد موثره در نهایت باعث فرآوری عسل میشود.

عسل طبیعی هم پیدا میشه؟

حجم تقلبات وسیع و عدم آگاهی عموم مردم و در بسیاری از موارد شایعه سازی زیاد باعث شده که اغلب مردم فکر کنند دیگه عسل واقعی تولید نمیشه و همه عسل های بازار عسل تقلبی و عسل شکری اند. اما بایستی بدونید که عسل های طبیعی بسیار باکیفیتی در ایران تولید میشن که در دنیا سرآمد هستند. عسل های تولیدی در زنبورستان های کشور که توسط زنبورداران متعهد و پاکدست ایران و در مراتع کوهستان ها و دشت های بکر تولید میشه یکی از باکیفیت ترین عسل های دنیاست. خرید عسل خالص و باکیفیت اگرچه سخت!! اما با یک بررسی دقیق تر و کمی حساسیت بسیار ساده و در دسترس است. فقط بایستی دانش و آگاهی تون رو در مورد عسل بالا ببرید و از یک زنبوردار با وجدان و یا برندهای معتبر! خرید داشته باشید.

عسل طبیعی رو چطور تشخیص بدیم؟

تو این مقاله به صورت کامل در مورد روش های تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی توضیح دادیم! اما به طور خلاصه تشخیص عسل طبیعی صرفا در آزمایشگاه های تخصصی عسل و براساس آزمون های حسی توسط کارشناسان خبره عسل شناسی و آزمون های فیزیکوشیمیایی (ساکارز، پرولین، دیاستاز، رطوبت، نسبت فروکتوز به گلوکوز و HMF) و در نهایت تحلیل این نتایج توسط یک کارشناس عسل امکان پذیر است! برای عموم مردم تنها راه اطمینان کردن به یک برند معتبر و شناخته شده است. کسب دانش عسل شناسی و تعیین کیفیت عسل ها براساس آزمون ها یک مقوله تخصصی است که برای عموم مردم منطقی نیست به آن مسلط باشند.

نکته مهم: شاید خیلی از شماها این رو مطرح کنید که افراد باتجربه که به عبارتی عسل خور حرفه ای هستند می تونند کیفیت عسل رو براساس طعم و مزه تعیین کنند. بایستی بگم در مورد عسل های خاص تا حدی این روش می تونه کمک کننده باشد! اما تنوع عسل های طبیعی ایران که طیف وسیعی از رنگ و عطر و طعم و مزه رو دارند از یک سو و از طرف دیگه تقلبات باعث شده که این مقوله خیلی سخت باشه و همیشه جواب درستی رو نده و انتخاب صحیحی رو نداشته باشید! شما از یک برند مطمئن که صرفاً عسل طبیعی عرضه می کنه عسل رو خریداری کنید و خیال خودتون رو راحت کنید. تمام!

نتیجه گیری:

عسل های اصل، خالص و بسیار باکیفیتی در ایران تولید میشه! قبول داریم که تقلبات زیاد در این حوزه باعث نگرانی شما در خرید عسل طبیعی شده اما بدونید ما اینجا هستیم که بتونیم با همکاری علمی و حرفه ای که با یک شبکه از زنبورداران حرفه ای ایران داریم باکیفیت ترین عسل های دنیا رو تولید و با برند آقای عسل عرضه کنیم. تمام تلاش مون اینه که آقای عسل به عنوان عیار عسل ایران، برای همیشه! به عنوان یک برند تخصصی برای عسل های طبیعی ایران باقی بمونه تا حدی که وقتی نامی از عسل طبیعی به گوشتون میخوره! آقای عسل رو به یاد بیارید و لبخند رضایت رو به لب داشته باشید و شیرینی عسل های طبیعی ایران شما رو شیرین کام نماید.

قوانین و استانداردهای بین المللی عسل

استاندارد عسل – اتحادیه اروپا

آخرین ویرایش استاندارد عسل ایران – بازنگری هشتم

آخرین ویرایش کدکس عسل 2019

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *