باورهای نادرست در عسل

باورهای نادرست در عسل

با توسعه‌ی بستر فضای مجازی اگرچه آشنایی مردم با عسل افزایش یافته‌است اما در این بین یکسری باورهای نادرست در عسل نیز توسط افراد غیرمتخصص ارائه شده‌است. متاسفانه این نگرش منفی و اطلاعات غیرعلمی باعث شده‌است که حتی در صورت خرید عسل طبیعی و باکیفیت به جای لذت و شیرینی؛ کام مصرف‌کننده‌گان را تلخ نماید. لازم است که با دانستن این باورهای غلط و آشنایی بیشتر با این نعمت بهشتی، خرید مطمئن و لذت بخشی را تجربه کنیم.

تشخیص عسل طبیعی

باورهای نادرست عسل
  1. عسل طبیعی بایستی رنگ تیره داشته‌باشد: رنگ عسل بستگی به نوع گلی دارد که زنبورعسل از آن شهد جمع‌آوری کرده‌است و رنگ عسل‌های طبیعی می‌تواند از زلال و آب گون تا کهربایی تیره متفاوت باشد. رنگ عسل شاخص خوبی برای شناخت عسل های تک گیاه است اما به هیچ وجه نمی توان عنوان کرد که عسل طبیعی بایستی حتما رنگ روشن داشته باشد یا تیره بلکه رنگ عسل بسته به منشا گیاهی می تواند متفاوت باشد. عسل های تولیدی در ایران از زرد روشن تا سیاه متغییر است.
  2. خوردن عسل و خربزه باعث مرگ می‌شود! منع مصرف برخی از مواد غذایی با یکدیگر به دلیل تداخلات غذایی وجود دارد و توصیه می‌شود که دو ماده غذایی همچون ماست و ماهی با هم مصرف نشود و یا این که منع مصرف عسل و خربزه از دیرباز حتی در طب سنتی به آن اشاره شده‌است اما خوردن عسل و خربزه و احتمال مرگ به هیچ وجه مبنای علمی ندارد. اگرچه مصرف عسل با خربزه در برخی از افراد همراه با دل درد و دل پیچه همراه است اما این باور نادرست که باعث مرگ می شود صحیح نیست و خیلی از مردم خربزه با عسل را مصرف می کنند و هیچ مشکلی هم ایجاد نمی شود.

نشانه های عسل طبیعی

  1. همه عسل‌های بازار تقلبی هستند و عسل طبیعی در ایران یافت نمی‌شود!! فلات ایران به جهت تنوع اقلیمی و گیاهان دارویی مرکز تنوع عسل‌های با کیفیت در دنیا است که اگرچه در سایه تقلبات و عدم آگاهی علمی عموم مردم با این عسل‌ها زمینه بی اعتمادی مردم فراهم شده‌است اما بایستی بدانید که ایران مهد پرورش و زیست زنبورعسل بوده و تنوع بی‌نظیری از عسل‌های با کیفیت در ایران تولید می‌شود و گواه این ادعا رتبه‌های برتر باکیفیت‌ترین عسل در کنگره ها و جشنواره های بین‌المللی عسل برای عسل‌های ایرانی عرضه شده در این مسابقات می‌باشد. به عسل های طبیعی ایران اعتماد کنید که در کمتر جایی از دنیا این تنوع و کیفیت عسل ها وجود دارد.
  2. شکرک‌زدن نشانه تقلبی بودن عسل است! شایع‌ترین باور غلط مصرف‌کننده‌گان درباره عسل همین موضوع است اما بایستی بدانید رُس‌بستن یا شکرک‌زدن یک فرآیند طبیعی محلول‌های اشباع از قند همچون عسل می‌باشد و ارتباطی به کیفیت عسل ندارد. براساس شکرک‌زدن عسل نمی‌توان کیفیت عسل را تعیین کرد. متاسفانه بیشتر مردم این تصور را دارند که اگر عسل شکرک بزند حتما عسل تقلبی است و قابلیت مصرف ندارد در حالی که رُس بستن یا شکرک زدن یک ویژگی کاملا طبیعی عسل است و به هیج وجه دلیلی بر تقلبی بودن عسل نیست. به تصمیم طبیعت و زنبورعسل احترام بگذاریم.

خواص عسل طبیعی

  1. عسل‌های امروزه کیفیت عسل‌های قدیم را ندارند. این باورهای نادرست توسط برخی از مصرف‌کننده‌گان در هنگام مزه‌کردن عسل شنیده می‌شود و بیشتر یک حس خاطره انگیز خوب از دوران کودکی است تا یک واقعیت علمی! با توسعه زنبورداری در کشور و کوچ کلنی‌های زنبورعسل به مراتع بکر ایران، تنوع و کیفیت عسل‌ها افزایش یافته‌است اگرچه نمی‌توان منکر تقلبات بازار عسل شد اما قطعاً امکان تهیه‌ی عسل‌های باکیفیت و خوش طعم به همان اندازه عسل‌های قدیم در این زمان نیز فراهم است. فقط بایستی خرید آگاهانه‌تری داشته باشید.
  2. در مرتع گلی وجود ندارد پس این همه عسل از کجا تولید می‌شود؟ این جمله نیز توسط برخی از افراد که چندبار سابقه مرتع‌گردی و کوهنوردی دارند شنیده می‌شود. در واقع بایستی گفت هر گیاهی فصل گل‌دهی و شهددهی به خصوصی دارد که زنبورهای عسل با مهارت تمام در این زمان به ملاقات گل‌ها می رود واگرچه میزان این شهد بسیار کم است اما سخت‌کوشی و تلاش زنبورها جهت ملاقات میلیون‌هاگل در نهایت با تولید عسل همراه است. بایستی به این افراد خاطر نشان کرد همان خاری که در هنگام کوهنوردی به لباس شما چسبیده‌است در ابتدا گلی بوده‌است که شهد آن توسط زنبورها جمع‌آوری و اکنون بعد از دوره گل‌دهی به خار تبدیل شده‌است.

باورهای نادرست در عسل
بررسی ده ساله بنده در زمینه عسل های شاخص ایران و آنالیز عسل های تک گیاه از مراتع دشت تا کوهستان های ایران و مقایسه با عسل های باکیفیت در دنیا مرا به این باور رسانیده که عسل های طبیعی ایران کیفیت جهانی داشته و تاکنون آن طور که شایسته است قدردان این نعمت بهشتی نبوده ایم.

ما در آقای عسل در راستای به ثمر رساندن آرزوی دیرینه خود در تلاشیم با همکاری زنبورداران پرتلاش از سراسر ایران عسل های طبیعی با تنوع عطر، طعم و مزه و خواص دارویی متفاوت و متمایز را تولید کنیم و زمینه سلامت شما را مهیا کنیم. عسل طبیعی ایران قابلیت بالایی برای حضور در سبد سلامت خانوار ایرانی دارد.
منبع: کتاب دانستنی های محصولات زنبورعسل؛ تالیف مهندس محمد رفاهی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *