حرارت دادن عسل

حرارت دادن عسل

یکی از سوالاتی که هر روزه از ما پرسیده می شود مرتبط با حرارت دادن عسل است و سوالاتی از این قبیل:

آیا عسل را می تونم در شیرداغ حل کنم؟

مخلوط کردن عسل در آب داغ مشکلی نداره؟

عسلی که خریداری کردم بافت جامد به خود گرفته آیا میشه حرارت داد تا عسل مایع بشه؟

برای پاسخ به این سوالات سعی کردیم یک بار برای همیشه از جوانب مختلف این موضوع رو با هم بررسی کنیم و پاسخ های منطقی و علمی ارائه شود تا نگرانی های شما از این بابت کاسته شود و از این به بعد یک نگرش صحیح به این موضوع داشته باشید.

اصل اول: عسل موجود زنده است و دلیل آن نیز حضور آنزیم های مختلف در عسل است که منشا زنبورعسل و گیاه دارد. عسل در واقع به جهت حضور همین آنزیم ها شرایط ویژه ای را برای نگهداری می طلبد و دماهای پایین و بالا برای نگهداری عسل مطلوب نیست. براساس همین اصل میشه نتیجه گرفت که دمای نگهداری عسل همان دمایی است که برای بدن ما مطلوب است! یعنی دمای اتاق! رنج دمایی 20 تا 35 درجه سانتی گراد بهترین دمایی است که میشود عسل را نگهداری کرد؛ دقیقا همان دمایی که زنبورعسل سعی در نگهداری عسل دارد. قاعدتا حرارت دهی عسل در دماهای بالاتر از این به مدت طولانی مطلوب نیست و اگر عسل در مدت چندساعت به بالا در دماهای بالای 45 درجه قرار گیرد به تدریج کیفیت اش کاهش می یابد و دلیل آن نیز از بین رفتن مواد موثره عسل از جمله ویتامین ها، آنزیم ها و ترکیبات پلی فنولی است. در نتیجه به خاطر داشته باشید که عسل به دماهای بالای 45 درجه حساس است و حرارت دهی عسل در دمای بالا منجر به کاهش کیفیت عسل می شود.

اصل دوم: حل کردن عسل در نوشیدنی های داغ مثل شیر یا چای باعث سمیت عسل نمی شود. اگرچه حرارت دادن عسل در دمای بالای 45 درجه به هیج وجه توصیه نمی شود اما نبایستی در این زمینه افراط کرد. اگرچه توصیه ما این است که همیشه عسل را در نوشیدنی های با دمای ولرم و حداکثر 45 درجه حل کنید تا خواص و مواد موثره عسل به خوبی حفظ شود و از آن جایی که میدانیم هدف شما از خرید عسل خواص دارویی آن است توصیه ما این است که از حرارت دادن عسل در دماهای بالای 45 درجه خودداری کنید.
اصل سوم: اگر سایت آقای عسل را بررسی کرده باشید در مقالات قبلی ارائه شده در مجله علمی به طور مفصل در مورد شکرک زدن عسل توضیح دادیم و عنوان شد که شکرک زدن یا بهتر بگیم رُس بستن یک ویژگی طبیعی عسل ها است و بسته به نوع عسل مدت زمان بلوری شدن عسل از چند روز تا چندسال متغییر است. حال اگر عسل را در یک محیط سرد مثل یخچال نگهداری کرده باشید این مدت زمان کوتاه تر شده و عسل شما بافت جامد به خود گرفته و اصطلاحا شکرک زده است. توصیه ما این است که اگر عسل شما بافت جامد به خود گرفت عسل را به همان صورت مصرف کنید. اگرچه با حرارت دادن غیرمستقیم عسل شما دوباره به حالت مایع برمی گردد اما توصیه ما این است اگر توجه به خواص دارویی و درمانی عسل دارید عسل را به همان صورت جامد و رُس زده مصرف کنید و از حرارت دادن عسل خودداری نمایید. مصرفعسل رُس بسته لذت دوچندانی دارد درست به شیرینی سلامتی. امتحان کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *