تاریخ انقضای عسل

عسل یکی از معدود مواد طبیعی است که حتی به صورت کاملا خام و بدون مواد نگهدارنده کپک نمی زند. با این‌که شاید برخی از باکتری‌ها و قارچ‌ها در عسل وجود داشته باشند اما تا زمانی که میزان رطوبت عسل زیر ۱۸ درصد باشد امکان جوانه‌زنی، رشد و تکثیر فراهم نیست. تنها در صورتی که میزان رطوبت عسل بالای ۲۰ درصد باشد و یا به عسل آب افزوده شود به‌تدریج و با کاهش فشار اسمزی عسل، زمینه تکثیر مخمرها فراهم شده و فرآیند تخمیر، ترش شدن و فساد آغاز می‌شود. به‌طورکلی اگر رطوبت عسل در محدوده‌ی ۱۳ تا نهایت ۱۸ درصد باشد و شرایط لازم برای نگهداری عسل رعایت گردد، برای چندین سال فاسد نمی‌شود. البته به دلیل حضور آنزیم‌ها، برخی واکنش‌های شیمیایی در عسل صورت می‌گیرد و باعث بروز تغییرات تدریجی همچون کاهش میزان ساکارز، تولید مواد حد واسط مانند هیدروکسی متیل فورفورال، کاهش ویتامین‌ها و آنزیم‌ها می‌گردد. سرعت این تغییرات به ویژگی‌ها و شرایط نگهداری عسل بستگی دارد.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته برای برخی از محصولاتی که خاصیت غیرفاسد شدن دارند همچون عسل، نمک و شکر به جای عبارت تاریخ انقضاء از عبارت بهترین زمان مصرف استفاده می‌شود. درج تاریخ انقضا دوساله بر روی عسل‌های دارای مجوز به جهت رعایت قوانین و دستورالعمل‌های بهداشتی معاونت غذا و دارو است و بعد از دو سال اگر شرایط نگهداری عسل بهینه باشد و تغییرات خاصی در عسل صورت نگرفته باشد، این مدت برای دو سال دیگر قابل تمدید خواهد بود.

به طور کلی عسل بعد از تولید در داخل کندو و برداشت توسط زنبوردار به تدریج در اثر واکنش های شیمیایی که به صورت کاملا طبیعی به جهت حضور آنزیم ها در عسل وجود دارد؛ تغییر می کند و رنگ آن تیره تر می شود و در اثر کاهش مواد موثره ارزش تغذیه ای آن کاهش می یابد. توصیه ما تهیه عسل های طبیعی، تازه و خام است. ما در مجموعه آقای عسل با نظارت جدی و اجرای سیستم کنترل کیفیت و سیستم گریدبندی کیفی توجه ویژه ای به تازگی و کیفیت عسل داریم و تمام سعی ما ارائه شیرین ترین هدیه طبیعت با همان کیفیت تولید اولیه توسط زنبورعسل می باشد تا در نهایت شادی و سلامتی را برای شما به ارمغان داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *