ارتباط رنگ و کیفیت عسل

ارتباط رنگ و کیفیت عسل

اولین شاخصه ای که ما رو به عسل آشنا می کنه رنگ عسله.

در واقع دیدن یک عسل در یک فروشگاه اولین شاخصه که ما رو به خودش جلب می کنه رنگ عسل خواهد بود و خیلی از مصرف کنندگان تصور خاصی از شکل ظاهری عسل طبیعی و خالص دارند و تصور بر اینه که عسل بایستی کهربایی و تیره باشه.

اهمیت رنگ در کیفیت عسل مختص ما ایرانی ها نیست و در همه کشورها برای مصرف کنندگان رنگ آن دارای اهمیته و حتی بسته به منطقه هم می تونه تفاوت داشته باشد.

در هر صورت اینه که عسل شاخصه مهمی برای خریداران محسوب میشه و اگر دوست دارید بدونید که آیا واقعا شکل ظاهری آن در کیفیت اون هم موثره با ما همراه باشید تا به صورت تخصصی تری این موضوع رو به چالش بکشیم و در نهایت جمع بندی داشته باشیم.

الزاماً بر اساس آن نمی‌توان به طبیعی یا تقلبی بودن آن پی‌برد.

اگرچه متخصصین بر اساس شکل ظاهری عسل اطلاعاتی در زمینه منشأ گیاهی آن به‌دست می‌آورند.

رنگ عسل

رنگ عسل بسته به منشأ گیاهی آن و عوامل رنگ‌زای شهد، از روشن تا تیره متغیر است.

برای مثال عسل اقاقیا دارای رنگ زلال و آب‌گون هست و هرچه میزان غالبیت شهد اقاقیا در عسل بیشتر باشد رنگ عسل روشن‌تر است و یا این‌که رنگ عسلک ترنگبین کهربایی تیره است علاوه بر منشأ گیاهی عسل عوامل دیگری نیز در شکل ظاهری آن مؤثر هستند.

به‌عنوان مثال عسل‌های بهاره روشن‌تر از پاییزه هستند.

اگر جریان شهد ورودی به کندو زیاد و فراوان باشد و مدت زمان فرآوری توسط زنبور کم باشد رنگ عسل تولیدی روشن‌تر است و زمانی که جریان شهد کم و مدت‌زمان فرآوری زنبور زیاد باشد تیره‌تر خواهد بود.

البته توجه داشته باشید نوع ظرف و میزان حجم عسل در داخل ظرف می‌تواند در شکل ظاهری آن تفاوت ایجاد کند و یک نوع عسل یکسان در دو ظرف متفاوت روشن تر و یا تیره‌تر به نظر برسد.

به طور مثال در ظروف مات عسل تیره‌تر از ظروف شفاف به نظر می‌رسد.

اگرچه تنوع رنگ عسل‌های طبیعی از روشن تا سیاه متغیر است و الزاما نمی‌توان عنوان‌کرد که عسل تنها بایستی رنگ روشن و یا تیره داشته‌باشد؛ اما شکل ظاهری عسل در آزمایشگاه و برای کارشناسان عسل حاوی اطلاعات ارزشمندی از منشأ گیاهی و کیفیت آن می‌باشد که این امر نیازمند تجربه و دانش عسل‌شناسی است.

دلیل تفاوت رنگ عسل در سال های مختلف

در عسل‌های طبیعی میزان فعالیت زنبور بر روی گیاهان شهدزا، رنگ و طعم عسل را تعیین می‌کند.

در سال‌های مختلف در یک مرتع مشخص، بسته به شرایط آب‌و‌هوایی، گونه‌های گیاهی خاصی شهد تولید می‌کنند و زنبور به جمع‌آوری شهد این گیاهان می‌پردازد.

در واقع هرآنچه که طبیعت در اختیار زنبور قرار داده است در نهایت در اختیار مصرف‌کننده قرار گرفته‌است.

جمع بندی نهایی این که عسل یک مرتع در دو سال متوالی الزاما به لحاظ رنگ و مزه یکسان نیست و دلیل آن نیز شهددهی گیاهان مختلف است.

ارتباط رنگ و کیفیت عسل

در نتیجه اگر آشنایی کامل به صداقت زنبوردار و یا برند عسل خریداری شده دارید نبایستی براساس تفاوت رنگ و طعم آن در دو سال متوالی تصور تقلبی بودن عسل را داشته باشید.

جمع بندی این که عسل یک ملاک خوب در تعیین کیفیت آن است اما الزاما نمی تونیم بگیم عسل طبیعی و خالص صرفا یک رنگ خاص داره.

بلکه عسل های طبیعی بسته به منشا گیاهی و منطقه ای که عسل تولید شده می تونه رنگ متفاوتی داشته باشد.

همه عسل های طبیعی و خالص با هر شکلی از زلال و آب گون تا سیاه و تیره دارای اهمیت هستند و نبایستی شکل ظاهری رو به تنهایی ملاک کیفیت سنجی آن بدونیم بلکه سایر شاخص ها نیز اهمیت لازم رو دارند.

اگر این بار به یک فروشگاه عسل مراجعه کردید از منشا گیاهی آن بپرسید و از فروشنده بخواهید توضیح مفصلی در این مورد به شما ارائه نماید تا علاوه برکسب کلی اطلاعات جذاب در مورد عسل، انتخاب آگاهانه تری برای یک خرید مطمئن و شیرین داشته باشید.

ما در آقای عسل به عنوان یک برند تخصصی در عرضه متنوع ترین عسل های طبیعی ایران سعی داریم شما رو با دنیای جذاب عسل های ایران آشنا کنیم و سهمی در این آگاهی رسانی علمی داشته باشیم.

رنگ عسل

حتما در قسمت نظرات ما رو راهنمایی کنید و با تعامل خوب تون می تونید انگیزه بیشتری برای تولید محتوای علمی و جذاب رو فراهم کنید. همراه مون باشید.

منبع: کتاب دانستنی های محصولات زنبورعسل، تالیف مهندس محمد رفاهی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *