رفع شکرک عسل

عسلی که خریداری کردم شکرک زده است بایستی چه کنم

در پست های قبلی مجله علمی (چرا عسل شکرک می زند) توضیح دادیم که شکرک زدن عسل یا عسل رس بسته یک ویژگی و فرآیند طبیعی عسل است و بسته به نوع عسل که زنبورعسل از شهد چه گیاهی تغذیه کرده باشد مدت زمان رُس بستن می تونه از چند روز تا چند سال متغییر باشد. حال اگر محیط نگهداری عسل جای سردی همچون یخچال باشه این فرآیند زودتر انجام میشه و عسل شما بافت بلوری و جامد به خود می گیره.

اگر عسل رُس بسته آیا فاسد شده است؟

عسل بعد از مدتی در اثر بلوری شدن به حالت جامد تبدیل می شود و این فرآیند از ته ظرف عسل شروع می شود و کل عسل داخل ظرف بافت بلوری و جامد می شود که به این حالت می گوییم عسل رس بسته.

حال اگر هدف تون از خرید عسل طبیعی به جهت خواص دارویی و درمانی است پیشنهاد ما این است که عسل را به همان صورت رُس بسته و جامد مصرف کنید. عسل در حالت رُس بسته پایداری بیشتری دارد و مصرف عسل رُس بسته در کشورهای اروپایی تبدیل به یک فرهنگ رایج شده است.

عسل اگر بافت جامد بگیرد هیچ تفاوتی با عسل مایع ندارد و کیفیت آن کاهش نیافته است تنها در اثر یک فرآیند فیزیکی، بافت جامد به خود گرفته است دقیقا مثل روغن حیوانی که جامد میشود.

نتیجه گیری آن که اگر عسل مون رُس بست به همان صورت جامد مصرف کنیم فقط در هنگام استفاده بایستی از قاشق فلزی استفاده کنید. در برخی از عسل ها همچون عسل آفتاب گردان و عسل پنبه بافت سفتی به خود می گیرد و این نشانه زنده بودن عسل است و به معنای فاسد شدن نیست.

دوست دارم عسلی که مصرف می کنم به صورت مایع باشد …

اگر به هر دلیلی تمایلی به مصرف عسل رُس بسته ندارید تنها راه حل و ترفند رفع شکرک عسل، استفاده از حرارت است. البته که حرارت دهی به عسل منجر به کاهش خواص و کیفیت عسل میشه اما ما دراینجا سعی داریم به یک روش ساده بتونید عسل جامد رو به مایع تبدیل کنید و کمترین کاهش کیفیت عسل رو درپی داشته باشه.

روش بن ماری و یا همون حرارت غیرمستقیم با آب

ظرف عسل رو داخل یک قابلمه قرار میدهید و کف قابلمه رو یک پارچه چند لایه میزاریم و قابلمه رو تا نیمه از آب پر می کنیم. درب ظرف عسل رو خوب سفت می کنیم و میزاریم داخل قابلمه. حرارت شعله گاز رو در کمترین حالت میزاریم و می تونیم یک شعله پخش کن هم بزارید روی شعله تا حرارت کمتری به آب وارد بشه. به مدت نیم ساعت میزاریم شعله در کمترین حالت باشه و بعد زیر شعله رو خاموش می کنید. به تدریج عسل جامد از پایین مایع میشه و وقتی کل ظرف عسل مایع شد عسل رو از داخل قابلمه خارج می کنیم و هم اکنون عسل شما به حالت اولیه و مایع تبدیل شده است.

جمع بندی این که هرگونه حرارتی منجر به کاهش کیفیت عسل میشه و تا می تونید عسل رو حرارت ندهید و خوردن عسل جامد و یا همون رُس بسته لذت دوچندانی داره که می تونید امتحان کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *